DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) II REPÚBLICA I GUERRA CIVIL Codi 12294218
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant <p>1) La experiencia democrática republicana,</p><div>2) La Guerra Civil</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
 A10 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1) L'experiència democràtica republicana.
- 14 Abril, de la festa popular a la lluita de classes.
- Reformes democratitzadores: militar, religiosa, agrària, social, gènere.
- L'estat integral i l'autonomia catalana.
- Els "Fets d'Octubre" a Astúries i Catalunya.
- Dinàmica Electoral.
2) La Guerra Civil
- Conspiració i Cop d'Estat.
- Revolució Social.
- Violències.
- Dinàmica internacional de l'conflicte.
- Front Popular i FET i de les JONS.
- Societat i Cultura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Treballs
CT3
5 37 42
Sessió Magistral
A5
A10
38 38 76
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A10
CT3
2 10 12
Proves pràctiques
CT3
CT7
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar l'alumne/a sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació
Treballs Treball de grup. Data topall 8 març 3.5p
Ressenya d'un llibre de la bibliografia bàsica de l'assignatura Data topall 1 de maig 1.5p
Sessió Magistral Examen 5p
Assistència i participació 1p
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A10
CT3
Examen 50
Proves pràctiques
CT3
CT7
Treball de grup i ressenya sobre la bibliografia bàsica 40
Altres  

Assistència i participació

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

L'Avaluació Continuada serà el resultat ponderat de les diverses proves, pràctiques i treballs realitzats al llarg del curs.

L'Avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova única sobre tot el contingut del temari de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

 Julián CASANOVA, República y guerrra civil, Crítica, 2007

 Montserrat DUCH, La II República espanyola, Publicacions URV, 2007

 Andy DURGAN, Comunismo, revolució y movimiento obrero en Cataluña 1920-1936: los orígenes del POUM, Laertes, 2016

 Sònia GARANGOU, Les Joventuts Llibertàries a Catalunya: origen, estructura i context (1932-1939), Tesi doctoral UB, 2016

 JL GRANJA, República y guerra civil en Euzkadi, ,

 Gabril JACKSON, La República y la guerra civil, , 2013

 Francisco MÁRQUEZ, Nueve mujeres en las cortes de la II República: el perfil humano y político de las primeras diputadas españolas, Áltera, 2015

 José Luis MARTÍN RAMOS, El Frente Popular. Victoria y derrota de la democracia en España, Pasado&Presente, 2016

 José Luis MARTÍN RAMOS, La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937, L'Avenç, 2012

 José Luis MARTÍN RAMOS, Territori capital. La guerra civil a Catalunya, 1937-1939, L'Avenç, 2015

 Abdón MATEOS LÓPEZ, Exilios y retornos, Eneida, 2015

 Paul PRESTON, La República asediada: hostilidad interna y conflictos internos durante la guerra civil, Península, 1999

 Gabriel PRETUS, La ayuda humanitaria en la guerra civil española (1936-1939), Comares, 2015

 Mihguel ROMERO, La guerra civil española en Euskadi y Catalunya: contrastes y convergencias, Sylone, 2016

 Ramiro TRULLÉN, "España trastornada: la identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la guerra civil". A: Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico (CRRAC), 1, Akal, 2017

 Paco MORENTE (ed.), España en la crisis euroepa de entreguerras: República, fascismo y guerra civil, Catarata, 2011

 E VEGA, Pioneras y revolucionarias: mujeres libertarias en República y guerra civil, Icaria, 2010

 Francisco COBO, Por la reforma agraria, , 2007

 MALEFAKIS, Reforma agraria y guerra civil, ,

 Hilari RAGUER, La pólvora y el incienso. La Iglesia y la guerra civil española (1936-1939), Península, 2001

 Montserrat DUCH, República, reforma i crisi. El camp de Tarragona (1931-1936), El Mèdol, 1994

 Manel LÓPEZ, Els Fets del 6 d'octubre de 1934, Base, 2013

 J. CASASSES (Dir.), La segona Repúbica a Catalunya, Ara llibres, 2015

Complementària

Bibliografia complementària:

 Manuel AZAÑA, Obras completas, Taurus, 2008

 Ángel DUARTE, El republicanismo. Una pasión política, Cátedra, 2013

 Conxita MIR (dir.), Catalunya, nació d'Europa. III- De les experiències d'autogovern al clar per l'autodeterminació. 1914-2014, Enciclopèdia Catalana, 2013

 Ángel OSSORIO y GALLARDO, Vida y sacrificio de Companys, Memorial Democràtic, 2010

 Paul PRESTON, L'holocaust espanyol. Odi i extermini durant la guerra civil i després, Base, 2011

 Josep M SOLÉ SABATÉ, Joan VILLARROYA, Guerra i propaganda. Fotografies del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (1936-1939), Viena, 2006

 Maria THOMAS, La fe y la furia. Violencia anticlerical popular e iconoclasta en España, 1931-1936, Comares, 2014

 Joan M THOMÀS, José Antonio. Realidad y mito, Debate, 2017

 Oriol DUEÑAS, La gran destrucció: els danys de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1957), Pagès, 2016

 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Cifras cruentas: las víctimas mortales de la violencia sociopolítica en la Segunda República Española (1931-1936), Comares, 2015

 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, En nombre de la autoridad: la defensa del orden público durante la Segunda República Española, 1931-1936, Comares, 2014

 Josep Lluís MARTÍN BERBOIS, Ignoradas pero deseadas: la mujer política durante las elecciones de la Segunda República en Cataluña, Icària, 2015

 James MATTHEWS, Soldados a la fuerza: reclutamiento obligatorio durante la guerra civil, 1936-1939, Alianza, 2013

 Pelai PAGÈS, Justícia i guerra civil: els tribunals de justícia a Catalunya (1936-1939), Base, 2015

 Gabriele RANZATO, El gran miedo de 1936: cómo España se precipitó en la guerra civil, La esfera de los libros, 2016

 Javier RODRIGO, Cruzada, paz, memoria: la guerra civil en sus relatos, Comares, 2013

 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Francisco COBO et al., La Segunda República Española, Pasado&Presente,

 Mercedes CABRERA, República t guerra civil, Espasa Calpe, 2004

 JA ÁLVAREZ OSÉS, La guerra que aprovecharon los españoles: Repíublica y guerra civil en los textos de bachillerato (1938-83), ,

 Feliciano MONTERO et al (coord.), Otra Iglesia: clero disidente durante la Segunda República y la guerra civil, , 2013

 Vicente CÁRCEL ORTÍ, La II República y la guerra civil en el archivo secreto vaticano, Biblioteca de autores cristianos, 2011

 Víctor HURTADO et al, Atles de la guerra civil a Catalunya, UAB, 2010

 Borja DE RIQUER (dir.), De la gran esperança a la gran ensulsiada, 1930-1939. A: Història, política, societat i cultura als Països Catalans, vol. 9, Enciclopèdia Catalana, 1999

 Antoni GAVALDÀ, Fam de pa i de terra. La col·lectivització agrària a Catalunya, Publicacions URV, 2016

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent