Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A10 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
| | A10 |
Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1) L'experiència democràtica republicana.
|
- 14 Abril, de la festa popular a la lluita de classes.
- Reformes democratitzadores: militar, religiosa, agrària, social, gènere.
- L'estat integral i l'autonomia catalana.
- Els "Fets d'Octubre" a Astúries i Catalunya.
- Dinàmica Electoral.
|
2) La Guerra Civil
|
- Conspiració i Cop d'Estat.
- Revolució Social.
- Violències.
- Dinàmica internacional de l'conflicte.
- Front Popular i FET i de les JONS.
- Societat i Cultura. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Treballs |
|
5 |
37 |
42 |
Sessió Magistral |
|
38 |
38 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informar l'alumne/a sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació |
Treballs |
Treball de grup. Data topall 8 març 3.5p
Ressenya d'un llibre de la bibliografia bàsica de l'assignatura Data topall 1 de maig 1.5p |
Sessió Magistral |
Examen 5p
Assistència i participació 1p |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita |
Descripció |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Examen |
50 |
Proves pràctiques |
|
Treball de grup i ressenya sobre la bibliografia bàsica |
40 |
Altres |
|
Assistència i participació |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. L'Avaluació Continuada serà el resultat ponderat de les diverses proves, pràctiques i treballs realitzats al llarg del curs. L'Avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova única sobre tot el contingut del temari de l'assignatura. |
Bàsica |
|
Julián CASANOVA, República y guerrra civil, Crítica, 2007 Montserrat DUCH, La II República espanyola, Publicacions URV, 2007 Andy DURGAN, Comunismo, revolució y movimiento obrero en Cataluña 1920-1936: los orígenes del POUM, Laertes, 2016 Sònia GARANGOU, Les Joventuts Llibertàries a Catalunya: origen, estructura i context (1932-1939), Tesi doctoral UB, 2016 JL GRANJA, República y guerra civil en Euzkadi, , Gabril JACKSON, La República y la guerra civil, , 2013 Francisco MÁRQUEZ, Nueve mujeres en las cortes de la II República: el perfil humano y político de las primeras diputadas españolas, Áltera, 2015 José Luis MARTÍN RAMOS, El Frente Popular. Victoria y derrota de la democracia en España, Pasado&Presente, 2016 José Luis MARTÍN RAMOS, La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937, L'Avenç, 2012 José Luis MARTÍN RAMOS, Territori capital. La guerra civil a Catalunya, 1937-1939, L'Avenç, 2015 Abdón MATEOS LÓPEZ, Exilios y retornos, Eneida, 2015 Paul PRESTON, La República asediada: hostilidad interna y conflictos internos durante la guerra civil, Península, 1999 Gabriel PRETUS, La ayuda humanitaria en la guerra civil española (1936-1939), Comares, 2015 Mihguel ROMERO, La guerra civil española en Euskadi y Catalunya: contrastes y convergencias, Sylone, 2016 Ramiro TRULLÉN, "España trastornada: la identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la guerra civil". A: Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico (CRRAC), 1, Akal, 2017 Paco MORENTE (ed.), España en la crisis euroepa de entreguerras: República, fascismo y guerra civil, Catarata, 2011 E VEGA, Pioneras y revolucionarias: mujeres libertarias en República y guerra civil, Icaria, 2010 Francisco COBO, Por la reforma agraria, , 2007 MALEFAKIS, Reforma agraria y guerra civil, , Hilari RAGUER, La pólvora y el incienso. La Iglesia y la guerra civil española (1936-1939), Península, 2001 Montserrat DUCH, República, reforma i crisi. El camp de Tarragona (1931-1936), El Mèdol, 1994 Manel LÓPEZ, Els Fets del 6 d'octubre de 1934, Base, 2013 J. CASASSES (Dir.), La segona Repúbica a Catalunya, Ara llibres, 2015 |
Complementària |
|
Bibliografia complementària: Manuel AZAÑA, Obras completas, Taurus, 2008 Ángel DUARTE, El republicanismo. Una pasión política, Cátedra, 2013 Conxita MIR (dir.), Catalunya, nació d'Europa. III- De les experiències d'autogovern al clar per l'autodeterminació. 1914-2014, Enciclopèdia Catalana, 2013 Ángel OSSORIO y GALLARDO, Vida y sacrificio de Companys, Memorial Democràtic, 2010 Paul PRESTON, L'holocaust espanyol. Odi i extermini durant la guerra civil i després, Base, 2011 Josep M SOLÉ SABATÉ, Joan VILLARROYA, Guerra i propaganda. Fotografies del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (1936-1939), Viena, 2006 Maria THOMAS, La fe y la furia. Violencia anticlerical popular e iconoclasta en España, 1931-1936, Comares, 2014 Joan M THOMÀS, José Antonio. Realidad y mito, Debate, 2017 Oriol DUEÑAS, La gran destrucció: els danys de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1957), Pagès, 2016 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Cifras cruentas: las víctimas mortales de la violencia sociopolítica en la Segunda República Española (1931-1936), Comares, 2015 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, En nombre de la autoridad: la defensa del orden público durante la Segunda República Española, 1931-1936, Comares, 2014 Josep Lluís MARTÍN BERBOIS, Ignoradas pero deseadas: la mujer política durante las elecciones de la Segunda República en Cataluña, Icària, 2015 James MATTHEWS, Soldados a la fuerza: reclutamiento obligatorio durante la guerra civil, 1936-1939, Alianza, 2013 Pelai PAGÈS, Justícia i guerra civil: els tribunals de justícia a Catalunya (1936-1939), Base, 2015 Gabriele RANZATO, El gran miedo de 1936: cómo España se precipitó en la guerra civil, La esfera de los libros, 2016 Javier RODRIGO, Cruzada, paz, memoria: la guerra civil en sus relatos, Comares, 2013 Eduardo GONZÁLEZ CALLEJA, Francisco COBO et al., La Segunda República Española, Pasado&Presente, Mercedes CABRERA, República t guerra civil, Espasa Calpe, 2004 JA ÁLVAREZ OSÉS, La guerra que aprovecharon los españoles: Repíublica y guerra civil en los textos de bachillerato (1938-83), , Feliciano MONTERO et al (coord.), Otra Iglesia: clero disidente durante la Segunda República y la guerra civil, , 2013 Vicente CÁRCEL ORTÍ, La II República y la guerra civil en el archivo secreto vaticano, Biblioteca de autores cristianos, 2011 Víctor HURTADO et al, Atles de la guerra civil a Catalunya, UAB, 2010 Borja DE RIQUER (dir.), De la gran esperança a la gran ensulsiada, 1930-1939. A: Història, política, societat i cultura als Països Catalans, vol. 9, Enciclopèdia Catalana, 1999 Antoni GAVALDÀ, Fam de pa i de terra. La col·lectivització agrària a Catalunya, Publicacions URV, 2016 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|