DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE LA CULTURA MATERIAL Codi 12294226
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Adreça electrònica samuel.sarda@urv.cat
Professors/es
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’objectiu fonamental de l’assignatura passa per introduir els alumnes en el processament i en l'estudi formal, funcional i contextual de la cultura material, entesa com una de les principals fonts d’informació que ens proporciona l’arqueologia. Primerament, es procedirà a definir i a delimitar de forma precisa els conceptes: “cultura”, “cultura material” i “cultura arqueològica”. Es procedirà també a analitzar com les diferents visions i formes de concebre i d’estudiar la cultura material han influït en les corrents interpretatives que s’han anat succeïnt en el panorama arqueològic al llarg dels anys. I, posteriorment, s’abordarà de forma específica l’estudi arqueològic de les produccions ceràmiques i de les manufactures metàl·liques, traçant un recorregut&nbsp; de caràcter transversal que posarà émfasi en l'estudi d'horitzons crono-culturals diversos.&nbsp; </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
 A7 Comprèn els orígens i conseqüències dels conflictes durant els diferents períodes històrics.
Aconsegueix una perspectiva crítica dels models de desenvolupament sociopolítics i econòmics.
Sap relacionar religió, societat i política en el discurs històric.
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A9 Elabora projectes relacionats amb el coneixement històric.
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Realitza estudis en relació amb la divulgació del passat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción: la “cultura material” como concepto; categorías de objetos y metodologías de aproximación en Arqueología.
2. Arqueología de la producción: ciencia y técnica en la antigüedad.
3. Técnicas especializadas: arqueometría.
4. Piedra tallada: canteras, instrumentos, comercio.
5. Metalurgia: hornos, procedimientos, comercio.
6. Terracotas: modelado, cocción y acabado, comercio.
7. Tejidos: comercio de fibras, talleres de prestigio.
8. Ceramología mediterránea de época clásica: grandes familias.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A4
A7
12 10 22
Sessió Magistral
CT2
32 54 86
Debats
CT5
4 16 20
Treballs
A9
CT1
2 15 17
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
CT5
Es realitzaran dos debats sobre determinades problemàtiques específiques d'actualitat en l'àmbit de la investigació arqueològica.

Es valorarà fonamentalment la participació activa dels estudiants en la sessió de debat. Aquesta discussió es farà a la classe en el dia assignat, però també en un fòrum virtual (via Moodle) que estarà ja actiu alguns dies abans de la data del debat presencial.
40%
Treballs
A9
CT1
Avaluació dels coneixements específics de l’assignatura a través d’un resum crític a mode d’assaig del conjunt de xerrades que seran impartides per una sèrie d'experts convidats.

Per elaborar la síntesi caldrà utilitzar, per una banda, els continguts de les sessions impartides pels convidats, però també si s’escau la informació bibliogràfica pertinent. L’entrega de l’assaig es farà al final del quadrimestre.
40%
Altres   Finalment, també es té en compte de forma especial el seguiment i la participació regular i activa de l’alumne al llarg del quadrimestre (tant en les classes plenàries, com en els debats i en la sortida/visita de pràctiques). 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA:

 BATS, M. (1987): “Consommation, production et distribution de la vaisselle céramique”. Revue des Études Anciennes LXXXIX, 3-4, pp. 197-216.

CARANDINI, A. (1984): Arqueología y Cultura Material. Editorial Mitre, Barcelona.

CHAPA, T.; MAYORAL, V. (2007): Arqueología del trabajo. El ciclo de la vida en un poblado ibérico. Akal, Madrid.

GONZÁLEZ RUIBAL, A. 2003: La experiencia del otro: una introducción a la etnoarqueología. Ediciones Akal, Madrid.

GONZÁLEZ RUIBAL, G.; AYÁN, X. (2018): Arqueología. Una introducción al estudio de la materialidad del pasado. Alianza editorial, Madrid.

HICKS, D.; BEAUDRY, M.C. (eds.) (2010): The Oxford Handbook of Material Culture Studies. Oxford University Press, Oxford.

HODDER, I. (1982):  Symbols in Action: Ethnoarchaeological Studies of Material Culture, Cambridge University Press.

HODDER, I.  (1994): Interpretación en Arqueología. Corrientes actuales, Ed. Crítica, Barcelona. 

MANNONI, T., GIANNICHEDA, E., (2007): Arqueología. Materias, objetos y producciones. Ariel Prehistoria, Barcelona.

ORTON, C.; TYERS, P.; VINCE, A. (1997): La cerámica en Arqueología. Ed. Crítica. Barcelona.

POUNDS, N. (1992) La vida cotidiana: Historia de la Cultura Material. Ed. Crítica, Barcelona.

PY, M. (ed)., (1993): DICOCER. Dictionnaire des céramiques antiques (VIIème s.av.n.è.-VIIème s.de n.è) en Mediterranée nord-occidentale (Provence, Languedoc, Ampurdán). Lattara: mélanges d’histoire et d’archéologie de Lattes, núm.6.

PY, M.; ADROHER, A. M.; SANCHEZ, C. (2001): DICOCER 2. Corpus des ceràmiques de l’Age du Fer de Lattes (fouilles 1963-1999). Lattara: mélanges d’histoire et d’archéologie de Lattes, núm. 14, 2 volums.

ROCA, M., FERNÁNDEZ, M.I., (2005): Introducción al estudio de la cerámica romana. Una breve guía de referencia, Servicio de Publicaciones de la Universidad, Málaga.

SANMARTÍ, J., ASENSIO, D. (1998): “Consideracions metodològiques en relació a l’estudi de les activitats comercials en època protohistòrica”, Comerç i vies de comunicació 1000 a.c.-700 d.c.. XI Col·loqui Internacional d’Arqueologia de Puigcerdà, pp. 17-32.

SAN NICOLÁS, P., MUÑOZ, J. (2010): La cultura material como fuente esencial de conocimiento en arqueología, Ediciones UNED.

SKIBO, J.M., SCHIFFER, M.B., (2008): People and things. A behavioral approach to material culture, Springer, New York

SPARKES, B.A., (1991): Greek Pottery. An Introduction, Manchester University Press, Manchester

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent