DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 12294301
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
montserrat.duch@urv.cat
maria.bonet@urv.cat
isabel.caceres@urv.cat
jordi.diloli@urv.cat
joanmaria.thomas@urv.cat
annaisabel.serra@urv.cat
ramon.arnabat@urv.cat
joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
judit.vidal@urv.cat
gerard.puig@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
DUCH PLANA, MONTSERRAT
BONET DONATO, MARIA
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
DILOLI FONS, JORDI
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
ARNABAT MATA, RAMON
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
VIDAL BONAVILA, JUDIT
PUIG GAVARRÓ, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El Treball de Fi de Grau (TFG) es defineix com una assignatura de 12 crèdits en la qual l’estudiant ha de realitzar, presentar i defensar davant d’un tribunal un treball acadèmic original, autònom i individual, en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirides en l’ensenyament d'Història. Els TFG poden ser el desenvolupament d’una exposició, un projecte museogràfic, un projecte de catalogació, un projecte de conservació patrimonial, un projecte d’itineraris culturals, un projecte relacionat amb l’activitat arxivística –ordenació, selecció o catalogació de fons documentals-, una memòria d’excavació, un projecte educatiu, un dictamen d’autoria, informes relacionats amb les professions pròpies, treballs monogràfics de reflexió historiogràfica o, finalment, un estat de la qüestió previ a la recerca.</p><div>Durant el curs, a través del Campus Virtual de la URV, s'aniran indicant tasques als alumnes, que serviran per efectuar un seguiment de l'estat del TFG i la seva elaboració. Aquestes tasques tindran pes a la nota final.</div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entén temes específics tant històrics com metodològics d'estudi de la història.
 A2 Identifica i comprèn l'evolució històrica de la península Ibèrica.
 A3 Reconeix els aspectes característics que identifiquen un període històric.
 A4 Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A5 Utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A6 Distingeix l'evolució de l'arquitectura i el seu significat sociopolític.
 A7 Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
Realitza treballs de reflexió i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques primàries.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
 A9 Elabora projectes relacionats amb el coneixement històric.
Sap socialitzar la informació.
 A10 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
Reconeix la recerca aplicada a determinades qüestions històriques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments
<p>El professor/a coordinador/a del TFG&nbsp;recollirà&nbsp;les propostes de TFG i de tutoria/direcció que efectuaran els alumnes i realitzarà una primera avaluació de les mateixes per establir la seva&nbsp;viabilitat. Un cop s'hagi determinat la seva versemblança se li comunicarà al tutor/tutora escollit, entre la plantilla del PDI del Departament, per a què doni el seu vist-i-plau.</p><p>Aprovats temàtica i tutories dels TFG, els alumnes ho notificaran a través del Campus Virtual i podran iniciar el treball.</p><p>El/la coordinador/coordinadora i els/les tutors/res efectuaran un seguiment de l'elaboració del TFG durant tot el curs. <meta name=&quot;ProgId&quot; content=&quot;Word.Document&quot;> <meta name=&quot;Generator&quot; content=&quot;Microsoft Word 11&quot;> <meta name=&quot;Originator&quot; content=&quot;Microsoft Word 11&quot;><link rel=&quot;File-List&quot; target=&quot;_blank&quot; href=&quot;file:///D:%5CDOCUME%7E1%5C397266%7E1%5CCONFIG%7E1%5CTemp%5Cmsohtml1%5C01%5Cclip_filelist.xml&quot;> <style> <!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:&quot;Tabla normal&quot;; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:&quot;&quot;; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:&quot;Times New Roman&quot;; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> </p><p class=&quot;MsoNormal&quot;>Cada tutor no podrà dirigir més de 5 treballs.</p>

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CT6
1 1 2
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
6 268 274
Selecció/assignació del treball de fi de grau
A1
A2
A3
A10
CT6
2 6 8
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CT2
CT4
6 6 12
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries El treball de fi de grau acredita l’assoliment de les competències del grau i evidenciarà la capacitació de l’alumne en el vessant professionalitzador i de l’aplicació del coneixement. Per això, és primordial que el treball mostri la correcta utilització dels mètodes de la disciplina i del seu desenvolupament formal. El coordinador/coordinadora de l'assignatura confirmarà als tutors que s'encarregaran de dirigir els treballs de fi de grau dels alumnes.
Elaboració del treball de fi de grau/màster L'alumne, un cop elegit i aprovat el treball de fi de grau, l'elaborarà amb el seguiment del tutor, que l'orientarà en la metodologia, fonts, etc. per tal de desenvolupar el treball segons els objectius marcats.
Selecció/assignació del treball de fi de grau El treball versarà sobre les matèries de l’itinerari amb propostes profesionalitzadores de tipus musealitzacions, memòries, catalogacions, activitats didàctiques, exposicions, difusió del patrimoni, etc. Exemples poden ser un projecte de desenvolupament d’una exposició, un projecte museogràfic, com per exemple musealitzar una excavació o un conjunt monumental, un projecte de catalogació, un projecte de conservació patrimonial o d’itineraris culturals, un projecte relacionat amb l’activitat arxivística –ordenació, selecció o catalogació de fons documentals-, una memòria d’excavació, una memòria d’un projecte o un dictamen d’autoria, informes relacionats amb les professions pròpies, i finalment altres treballs monogràfics, com els propis d’un documentalista. Es preveu també la possibilitat d'efectuar treballs d'introducció a la recerca a partir d'estats de la qüestió de temes determinats.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Els alumnes, un cop tinguin elegit el treball de fi de grau, orientats pels tutors, establiran els seus objectius i elaboraran un guió a partir del qual puguin generar un cronograma del procés de treball per desenvolupar el TFG.
Els tutors establiran el mode de fer el seguiment, respectant el cronograma.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Hi ha un seguit de treballs amb els formats següents: informe, projecte, memòria, dictamen, treball monogràfic, documental, estat de la qüestió, etc. Preferiblement es presentaran treballs escrits, però també en altres formats com una plana web o un documental, i seran defensats públicament davant d’una comissió formada per tres professors.
Els alumnes entregaran una còpia en paper al/la coordinador/coordinadora de l'assignatura 15 dies abans de l'exposició i penjaran una còpia del treball en pdf al Campus Virtual de la URV (Moodle).

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

Els alumnes, un cop tinguin elegit el TFG, orientats pels tutors/res, establiran els seus objectius i elaboraran un guió a partir del qual puguin generar un cronograma del procés de treball per desenvolupar el TFG.
Els tutors/res establiran el mode de fer el seguiment i respectar el cronograma.

El/la coordinador/coordinadora de l'assignatura establirà els mecanismes necessaris per fer un seguiment de l'elaboració del TFG a través del Campus Virtuals de la URV, a través de diverses tasques de compliment obligatori i amb pes a la nota final.

L'atenció per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura podrà ser presencial o virtual. Els tutors i tutores corresponents avisaran als estudiants sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada.

Els/les tutors/es deixaran constància escrita del seguiment efectuat.


Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
S'avaluarà el treball desenvolupat per l'alumne: introducció i justificació, amb atenció als objectius, mètode, fonts, desenvolupament del treball, conclusions, bibliografia, annexos, redacció i qualitat de la presentació. 75%
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CT2
CT4
Seguiment per part del/la coordinador/coordinadora de l'assignatura i dels/les tutors/tutores corresponents. 15%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
El treball de fi de grau es dipositarà al Departament en paper i digitalment 15 dies abans de la presentació pública. S'enviarà una còpia en pdf a cada un/una dels membres de la comissió avaluadora, que estarà formada per 3 professors designats pel Departament.
L'avaluació tindrà en compte la presentació del treball segons els paràmetres establerts al full d'avaluació: qualitat de la presentació, ús de les TIC, exposició, habilitats de comunicació, verbals i no verbals i interacció amb el tribunal.
10%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segons la normativa acadèmica de grau i màster vigent, "Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a dues convocatòries d'avaluació”. En el cas del TFG, aquest s'avalua en convocatòria única, i es pot realitzar al Juny o al Setembre.

Tots els treballs hauran de tenir aquestes parts: introducció i justificació, amb atenció als tres apartats: objectius, mètode, fonts, part analítica del treball, conclusions, bibliografia i annexos. A tall orientatiu els treballs escrits, i sobretot els de caire assagístic, poden tenir entorn un centenar de pàgines. Pel que fa als documentals, han de tenir una duració entre 20 i 45 minuts. Les propostes d'inventari i de catalogació tindran necessàriament un format més ampli, que es concretarà en cada cas.

La qualificació del treball tindrà en compte el material presentat al professor amb anterioritat a la lectura pública, que tindrà un pes del 10% en concepte de seguiment, a la defensa li correspondrà un 20% -valoració de l'exposició i de les respostes-, mentre que el treball significarà un 70% del total de la qualificació. En cas que el treball no compleixi amb els requisits previstos, caldrà refer-se a partir dels suggeriments de la comissió.


Fonts d'informació

Bàsica

Les necessàries per efectuar el treball.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent