DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ART ANTIC Codi 12304002
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MAR MEDINA, RICARDO
Adreça electrònica ricardo.mar@urv.cat
Professors/es
MAR MEDINA, RICARDO
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi i estudi dels trets característics i de les obres més significatives de l'art antic i clàssic des del període pre-hel·lènic fins a l'època paleocristiana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir un mapa de coordenades espaciotemporals per a la producció material i historicoartística des de l'antiguitat fins a l'actualitat.
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix una visió panoràmica del període estudiat i pot relacionar-lo sincrònicament i diacrònicament.
Distingeix els estils artístics de l'art antic, preclàssic i clàssic.
 A2 Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A6 Distingeix l'evolució de l'arquitectura i el seu significat sociopolític.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A8 Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Grècia
Tema 1. La formació de la ciutat
Tema 2. Antecedents de la plàstica grega
Tema 3. Arquitectura religiosa
Tema 4. Ciutat arcaica, territori i santuaris
Tema 5. Escultura arcaica
Tema 6. Atenes
Tema 7. Escultura clàssica
Tema 8. Escultura Hel·lenística
Tema 9. Urbanisme hel·lenístic
Tema 10. Pintura i mosaic
Tema 11. Ceramògrafs
Roma
Tema 12. Etruria i La Roma dels Tarquinos
Tema 13. Introducció de l'hel·lenisme. El període republicà en el Lacio. Santuaris, centres cívics i cases
Tema 14. L'aparició del llenguatge figuratiu romà
Tema 15. Escultura romana: de la república a l'Alt Imperi
Tema 16. Arquitectura altoimperial. Roma i les ciutats romanes
Tema 17. La pintura i el mosaic romans
Tema 18. Escultura tardana
Tema 19. La ciutat tardana. Noves tipologies arquitectòniques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A6
A8
40 50 90
Seminaris
A1
A2
A6
A8
5 5 10
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A6
A8
10 10 20
Treballs
A1
A2
A6
A8
2 23 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del contingut de l'assignatura i de la seva planificació. S'esmentaran el sistema de treball a seguir i els criteris d'avaluació
Sessió Magistral Exposició, descripció i anàlisi dels trets característics i de les obres més significatives de cada període a estudiar
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta de dubtes tant del contingut impartit durant les classes com del que se'n pugi derivar en la resolució dels problemes pràctics plantejats. Orientació bibliogràfica i metodològica i, també, seguiment del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A2
A6
A8
Elecció tema treball, elaboració index i presentació oral 10%
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A6
A8
Participació necessària 20%
Treballs
A1
A2
A6
A8
Elaboració d'un treball escrit equivalent a una comunicació a un congrés o petit article a una revista científica 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Es tractarà de fer una prova escrita amb un valor del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

- ANDREAE, B, El arte de la antigua Roma, 1978, Barcelona

- BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, centro de poder, 1969, Madrid

- BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del arte antiguo, 1971, Madrid

- BIANCHI BANDINELLI, R, Del helenismo a la Edad Media, 1981, Madrid 

- BIANCHI BANDINELLI, R. y GIULIANO, R, Los etruscos y la Italia anterior a Roma, 1974, Madrid 

- BOARDMAN, J, El arte griego, 1991, Madrid

- CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia arcaica (620-480), 1969, Madrid 

- CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia clásica (480-330), 1970, Madrid 

- CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia helenística (330-50), 1971, Madrid

- GARCÍA BELLIDO, A., La urbanística de las grandes ciudades del mundo antiguo, 1986, Madrid

- GARCÍA Y BELLIDO, A., Arte romano, 1990, Madrid- GRABAR, A., Las vías de la creación en la iconografía cristiana, 1998, Madrid 

- GRIMAL, P., Diccionario de mitología griega y romana, 1984, Madrid-Buenos Aires-México 

- MARTIN, R., Manuel d’architecture grecque et romane, 1965, Paris 

- ONIANS, J, Arte y pensamiento en la época helenística, 1996, Madrid 

- PAPAIOANNOU, K., Arte griego, 1973, Barcelona

- PITARCH A. J. et alii, Fuentes y documentos para la historia del arte, vol. I: Arte, 1982, Barcelona 

- POLLIT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia Clásica, 1984, Bilbao

- POLLIT, J.J., El arte helenístico, 1989, Madrid- RICHTER,, El arte griego, 1980, Barcelona

- ROBERTSON, M., El arte griego, 1985, Madrid- ROBERTSON, M., Arquitectura griega y romana, 1980, Madrid

- WARD-PERKINS, J., Arquitectura romana, 1976, Madrid

- WOODFORD, S., Introducción a la Historia del Arte: Grecia y Roma, 1985, Barcelona

- ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, 1992, Madrid

- MAR, R; RUIZ DE ARBULO, R. VIVÓ, D.;BELTRÁN. J.A.; GRIS, F., Tarraco. Arquitectura y urbanismo de una capital provincial romana, 2015, Tarragona

Complementària

- STRONG, E., Roman Art, 1976, Hardmondsworth 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART MEDIEVAL/12304006
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12304009

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12304005

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent