DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PREHISTÒRIA I EVOLUCIÓ HUMANA Codi 12304004
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web
Descripció general i informació rellevant S'ofereix l'actualitat dels coneixements sobre evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d'Euràsia fins a l'adquisició de l'economia productiva. Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació a l'evolució humana. Matèria que serveix com a introducció a la investigació sobre evolució humana de manera que s'introdueix a l'alumne en les diferents disciplines que s'apliquen des de la recollida de dades fins a la reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat en les diferents fases cronològiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A1
A4
A8
CT7
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT5
1 10 11
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
A8
CT5
5 15 20
Treballs
A1
A7
A8
CT5
4 30 34
Treballs
A1
A7
A8
CT5
1 15 16
Atenció personalitzada
A7
A8
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A8
CT4
CT5
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització dels grups de treball i definició dels objectius
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes i anàlisi de articles científics
Pràctiques de camp/sortides Visita al IPHES amb l'objectiu d'entendre el procés de la recerca científica en Evolució Humana i Prehistòria
Treballs Treball de recerca en grup
Treballs Presentació oral del treball de recerca
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran sessions individuals i amb els marc dels grups de treball per tal de fer el seguiment del treball en equip.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
A8
CT5
Treball pràctic a l'IPHES 10%
Treballs
A1
A7
A8
CT5
Treball de recerca en grup 35%
Treballs
A1
A7
A8
CT5
Presentació oral del treball 10%
Proves objectives de preguntes curtes
A8
CT4
CT5
Examen dels continguts 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder fer la mitja entre les diferents avaluacions és necessari tenir una nota mínima de 4 als exàmens de continguts. Per l'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà un examen dels continguts de l'assignatura, aquest examen té un valor del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
Fullola, JM, Nadal, J., Introducció a la Prehistòria, 2008, UOC
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent