DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART MODERN Codi 12304007
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'art dels segles XV, XVI, XVII, XVIII. A l'assignatura s'analitzen els principals conceptes historico-oartistics d'aquest periode cronològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir un mapa de coordenades espaciotemporals per a la producció material i historicoartística des de l'antiguitat fins a l'actualitat.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix una visió panoràmica del període estudiat i pot relacionar-lo sincrònicament i diacrònicament.
Comprèn la producció artística a Itàlia i a Europa entre els segles XV i XVIII.
 A6 Distingeix l'evolució de l'arquitectura i el seu significat sociopolític.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I.- Renaixement
1.- L'época del Renaixement. Introducció.
1.1. l'humanisme i el canvi a les arts.
2.- El Quattrocento a Florencia i altres centres italians.
2.2. L'arquitectura. L'escultura. La pintura.
3.- El Cinquecento a Italia: l'época dels genis.
3.3. Leonardo. Bramante. Rafael. Miguel Ángel. Els venecians.
4.- Expansió europea del model renaixentista.
4.4. Espanya. França. Països Baixos. Alemania.
II.- Barroc
1.- El Manierisme. Ideals. Centres.
2.- El Barroc. Introducció. Context històric i cultural.
3.- El Barroco en la Europa católica. Italia. França. Països Baixos. Espanya.
4.- El Barroc a l'Europa protestant. Holanda. Anglaterra. Alemania.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
37 77 114
Resolució de problemes, exercicis
A6
5 6 11
Seminaris
A6
10 7 17
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
2 0 2
Proves mixtes
A6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció general del temari l'assignatura, del context cronològic i sociopolític.
Sessió Magistral Explicació detallada dels diferents punts del temari.
Resolució de problemes, exercicis Estudi i anàlisis d'obres significatives del període renaixentista i barroc.
Seminaris Assistència a seminarix, col·loquis i conferències que tinguin a veure amb el contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Ajut individual a la comprensió i assimilació dels conceptes fonamentals del temari.

Atenció personalitzada
Descripció
Ajut individual a la comprensió dels continguts i qualsevol cosa que tingui a veure amb l'assignatura. Tanmateix, atenció personalitzada en el seguiment de l'evolució de les tasques del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
assitencia i intervenció en seminaris especialitzats 20%
Proves mixtes
A6
Proves de tipus mixte on s'han de desenvolupar els conceptes bàsics de l'assignatura i analitzar un seguit d'obres. 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatoria proves de tipus mixte on s'han de desenvolupar conceptes de l'assignatura i s'analitzen un seguit d'obres d'art.


Fonts d'informació

Bàsica ANTAL, F., El mundo florentino y su ambiente social., Alianza, Madrid 1989
BAXANDALL, M, Pintura y vida cotidianaen el Renacimiento., Gustavo Gili,, Barcelona. 2000
CHASTEL, A., Arte y humanismo en Florencia en tiempos de Lorenzo el Magnífico., Cátedra, Madrid, 1991
CHASTEL, A., El Renacimiento italiano, Akal, Madrid, 2005
HEYDENREICH, L, Arquitectura en Italia, 1400- 1600., Cátedra, Madrid, 1991
NIETO, V.-CHECA, F., El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
POPE-HENNESSY, J.,, La escultura italiana en el Renacimiento, Nerea, Madrid, 1998
BLUNT, A, Teoría de las artes en Italia,, Cátedra, Madrid, 1993
BOTTINEAU, Y., El arte barroco, Tres cantos, Madrid, 1990
VV.AA., Los siglos del Barroco, Tres cantos, Madrid, 1997

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12304010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL/12304006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent