DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA Codi 12304009
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica maria.bonet@urv.cat
gerard.puig@urv.cat
Professors/es
BONET DONATO, MARIA
PUIG GAVARRO, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura introdueix als estudiants en els aspectes més destacats de les formacions socials de l’edat mitjana, així com les seves manifestacions culturals per tal que l’alumne tingui la formació bàsica del període per tal d'adquirir els coneixements posteriors dell grau en relació a l'edat mitjana. Es tracta d’una introducció al període que prepondera el coneixement de les estructures de llarga durada, com són les socials o culturals acompanyades del coneixement de l’estructura econòmica. L’estudiant assolirà el coneixement dels grans processos socials de manera general i aprendrà les diferents expressions culturals – artístiques, literàries, intel•lectuals i populars – per a comprendre la societat medieval i les seves manifestacions culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana -Problemes en torn a la transició
-El baix imperi romà: transformacions polítiques, econòmiques i canvis socials
–Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana
TEMA 2.- Les migracions germàniques i l'imperi romà oriental - Migracions o invasions: dinàmiques militars i d'assentament
- La consolidació de l'Imperi romà oriental: reorganització fins a l'època justinianea, les fites de Justinià, i els elements definitoris de las societats orientals
- Els regnes bàrbars
TEMA 3.- La cultura i l'Església al món tardoantic -El primer cristianisme, les persecucions, i la consolidació de les estructures eclesials -monacat, església romana, patriarcat de Constantinoble-
- Les controversies religioses i la definición de les ortodòxies
-La conversió dels pobles germànics
-Importància de l’Església
-Les grans figures intel.lectuals
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles i el desenvolupament de l'imperi bizantí - L'Àrabia preislàmica i la figura de Mahoma
- Aspectes principals de la religió islàmica: orígens i evolució
-Les conquestes, fórmules d'ocupació i relació dels conqueridors amb els territoris ocupats
-Aspectes de la cultura islàmica
-Característiques de Bizanci, les reformes del segle VII i conseqüències
-La discussió en torn al culte de les imatges
TEMA 5.- El món carolingi: els canvis socials i culturals - El marc polític i institucional de l'imperi carolingi
- La societat i economia carolíngia: les villae; i el debat entorn a la tesi de H. Pirenne
- El renaixement carolingi i els renaixements
TEMA 6.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic -Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions
-El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric
-El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu
-Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller
TEMA 7.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII) -El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris
-Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament
-Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal
TEMA 8.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval -Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya
-El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats
-Les estructures urbanes i els nous grups socials. L'activitat artesanal
-El renaixement comercial: rutes, mercats, técniques mercantils i fires
TEMA 9.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana -Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica
-Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants
-Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió
-Les fites de l’escolàstica
-Les noves concepcions sobre la societat i la política
TEMA 10.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil -El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi
-La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana
-Conflictes socials rurals i la ciutat
-La guerra: element agreujant o de creixement
-De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància
-Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica
TEMA 11.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana -L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna
-La secularització de la teoria política
-Les noves concepcions entorn a la societat
-Els canvis en les mentalitats
-El renaixement artístic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A3
A5
A8
39.5 60 99.5
Seminaris
A1
A3
A5
A8
CT4
CT5
14 30 44
Atenció personalitzada
A1
A3
A5
A8
CT4
0.5 0.5 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar.
Sessió Magistral Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent, comunicat pel professor.
Seminaris Comentari amb els/les estudiants d'algunes de les lectures obligatòries.
Comentari de text i activitats introductòries als textos literaris sobre els que es faran els treballs.
Atenció personalitzada Resoldre els dubtes i problemes de comprensió

Atenció personalitzada
Descripció
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. En les hores de seminari es treballaran les lectures obligatòries, per comprovar-ne el seguiment i la integració al coneixement de l'assignatura. La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora o en un altre mitjà si és necessari. El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-estudiant. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV ni tampoc per comunicar incidències.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A3
A5
A8
s'avaluarà en les proves de desenvolupanet 75
Seminaris
A1
A3
A5
A8
CT4
CT5
s'avaluarà en les proves tipus test i la participació en la dicussió 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

CAMERON, A.El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona

MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid

EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750

, 2009, Valencia

VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid

PAUL, J.,Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid

MONSALVO, J.M.,Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid

HERLIHY, D.,The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge

BOIS, G.,La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València

ZIEGLER, Ph.,The Black Death, 2000, Anglaterra

MITRE, E.,Introducción a la historia de la Edad Media europea, 1976, Madrid

LÓPEZ, R, S.,La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona

LE GOFF, J.,La bolsa y la vida, 1987, Barcelona

LADERO, M.A.,Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona

HILTON, R.,Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona

García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A.,Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid

ISLA, A.,La Europa de los carolingios, 1993, Madrid

DUBY, G.,Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval,1968, Barcelona

CIPOLLA, C.M,Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona

BLOCH, M.,La sociedad feudal, 1958, Mèxic

VV.AA,La transición del feudalismo al capitalismo, 1975, Madrid

OSTROGORSKY, G,Historia del estado bizantino, 1984, Madrid

Mc. CORNICK,Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona

MAZZARINO, S,El fin del mundo antiguo, 1961, México

MANZANO, E.,Historia de las sociedades musulmanas,1992, Madrid

BROWN, P.,El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid

VALDEÓN, J.,El feudalismo,1987, Madrid

RUIZ GÓMEZ, Francisco,Introducción a la historia medieval,1998, Madrid

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent