DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ARTS VISUALS: EXPERIÈNCIES, PROTAGONISTES I USOS Codi 12304103
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Visió de l'art des d'una perspectiva nova que té en compte com incideix l'art en la societat. Es treballarà sobre la cultura i el consum social de la imatge, els promotors i artistes, les audiències i els receptors, i les funcions de l'art al llarg de la història fins l'actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir un mapa de coordenades espaciotemporals per a la producció material i historicoartística des de l'antiguitat fins a l'actualitat.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aconsegueix una base de coneixements sobre la producció material i les manifestacions artístiques del període que permet la interpretació i la contextualització espaciotemporal de l'objecte d'estudi.
 A6 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A7 Demostra una base teòrica sobre les diferents teories i corrents estètics des de l'antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. La història de l'art en la societat.
Cultura i consum social de la imatge.
II. Promotors i artistes. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
III. Audiències i receptors. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
IV. La producció artística al llarg del temps. L'art com eina política.
L'art com eina religiosa.
V. Altres funcions de l'art. Art i poder.
Art i memòria.
VI. Conclusions. La nova Història de l'Art.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 5 9
Sessió Magistral
A1
A6
A7
30 40 70
Debats
A1
A6
A7
5 10 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A6
A7
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A6
A7
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura i dels treballs a realitzar durant el curs.
Sessió Magistral Hores de treball del professor i alumne en l'aula. Impartició de docència tradicional, encara que amb espais destinats al debat de lectures.
Debats Debats protagonitzats pels alumnes dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures obligatòries a realitzar.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà un treball professionalitzador per tal que l'alumne prengui consciència del rol de l'historiador de l'art en la societat, i que entronqui directament amb l'argument d'aquesta assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de problemes o dubtes directament amb el professor, en el despatx.

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta atenció es basarà en el seguiment particular de l'alumne i tindrà en compte les necessitats de cadascun d'ells. El professor atendrà, en el seu despatx i durant les hores assignades per a tal, qualsevol dubte de l'estudiant relacionada amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A1
A6
A7
Es valorarà la participació de l'alumne en els debats respecte de les lectures a realitzar. 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A6
A7
Treball professionalitzador. Es valorarà la creativitat i la bona consecució del treball a realitzar (plantejament, justificació i desenvolupament). 40%
Proves mixtes
A1
A6
A7
Proves escrites i altres textos i comentaris a lliurar. 40%
Altres  

Sortides de camp

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar una prova escrita amb la qual es valoraran els seus coneixements relatius al temari ofert al llarg del curs i les lectures obligatòries.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Abella Villar, "Pora la enfermeria del monesterio: la enfermería de Las Huelgas de Burgos en contexto", Viator, 44, 3, 2013.
  • Arias Guillén, Fernando, "Enterramientos reegios en Castilla y León (c. 842-1504). La dispersión de los espacios funerarios y el fracaso de la memoria dinástica", Anuario de Estudios Medievales, 45/2, 2015.
  • Aurell, Martin, "L'art comme propagande royale? Henri II, Aliénor d'Aquitaine et leurs enfants (1154-1204), Hortus Artium Medievalium, 21, 2015.
  • Boto Gerardo y Lozano Esther, "Les lieux des images historiées dans les galeries du cloître de la cathédrale de Tarragone. Une approche de la périodicité de l'espace et de la topographie du temps", Cahieers de civilisation médiévale, 56, 2013.
  • Carrero, Eduardo, "Catedral y liturgia medievales. la definición funcional del espacio y sus usos", O clero secular medieval e as suas catedrais. Novas perspectivas e abordagens, Lisboa, 2014.
  • Domenge Mesquida, "Arquitectura palatina del reino de Mallorca. Símbolos de poder para una efímera dinastía", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Español, Francesca, "El Córrer les armes. Un aparte caballeresco en las exequias medievales hispanas", ANuario de Estudios Medievales, 37/1, 2007.
  • García de Castro, César, "Las arquitecturas pintadas de Santullano (Oviedo). Sobre monaquismo, aniconismo, adopcionismo y otros ismos"; Codex Aquilarensis, 31, 2015.
  • Kessler, Herbere, "The object as subject in Medieval Art", The Haskins Society Journal, 23, 2011.
  • Molina, Joan, "La memoria visual de una dinastía. pedro IV el Ceremonioso y la retórica de las imágenes en la Corona de Aragon (1336-1387)", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Palazzo, Éric, "Relics, Liturgical Space, and the Theology of the Church", Treasures of Heaven. Saints, Relics and Devotion in Medieval Europe, London, 2010.- Panofsky, Erwin, Three Essays on Style, London, s/a
  • Schmitt, Jean-Claude, "La pluralité interprétative: entre textes et images", Les conférences du Collège de France, 2010.
  • Sureda Marc, "Les liex de la Vierge. Notes de topo-liturgie mariale en Catalogne (XI-XV siècles), COllectrion Histoire de l'Art, 5, 2013.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent