Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic. |
| A6 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Reconeix les principals estructures narratives, motius i figures de la mitologia clàssica en funció de la iconografia de l'obra d'art.
Relaciona les obres de tema clàssic amb la resta de fenòmens polítics, socials, estètics del context cultural al qual pertany.
| | A6 |
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
| | A7 |
Recorda les principals estructures narratives i literàries de les tradicions mítiques del món clàssic i les aplica a l'anàlisi de la cultura visual d'àmbit europeu.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció: reflexions teòriques sobre el mite |
- Mite i mitologia: assaig de definició.
- Panorama històric de la ciència del mite: principals escoles i mètodes d'anàlisi.
- La mitologia clàssica: trets específics, context sociocultural, relacions amb altres mitologies. |
2. Mite clàssic i història de l'art, de l'Antiguitat a la Modernitat: Orfeu com a exemple paradigmàtic |
- El mite en l'Antiguitat, de Grècia a Roma: fonts literàries i iconogràfiques, connexions culturals, religioses, polítiques.
- Metamorfosi i pervivència de la mitologia clàssica, de l'Antiguitat tardana a l'Edat Mitjana: al·legoria, evemerisme, mitografia, sincretismes.
- Renaixement i Barroc: mite, al·legoria i espectacle a la poesia, les arts visuals i les arts escèniques.
- Romanticisme: una "nova mitologia 'per a temps de revolucions.
- De les avantguardes a l'escena contemporània: el retorn del mite com manera autònoma de coneixement i pensament. |
3. Principals figures, relats i motius de la mitologia clàssica. |
- Mites dels orígens: cosmogonies, teogonies, antropogonies.
- Els déus i l'ordre del món: figures divines i estructura dels panteons. Metamorfosis i competicions d'humans amb divinitats.
- Els herois: sagues i cicles heroics, tipologia de motius i personatges. Heroi èpic vs. heroi tràgic. Herois culturals. Heroïcització de personatges històrics. |
4. El mite clàssic en el món i l'art contemporanis: Prometeu i Èdip com a exemples paradigmàtics |
- Les crisis de l'home modern. Mite i psicoanàlisi: sexualitat i fragmentació del jo. Mite i simbolisme: arquetips universals? Mite i antropologia: la fascinació pel 'primitiu'.
- Mite i identitats col·lectives: gènere, classe, raça, nació.
- La democratització del mite en els mitjans de comunicació: figures i esquemes mítics en la cultura popular: música, cinema, televisió, còmics, videojocs, xarxes.
- Mite i creació artística en el món contemporani. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
24 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
8 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió, es presentarà l'assignatura i es preguntarà els alumnes sobre els coneixements i experiències prèvies sobre els temes del programa. |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicarà el temari de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Els/les alumnes presentaran oralment i amb suport audiovisual exemples concrets relacionats amb el programa de l'assignatura (p.ex. iconografia del mite en obres artístiques de diversos períodes). |
Atenció personalitzada |
Els/les alumnes realitzaran un promig de dues tutories individuals amb el professor al llarg del quadrimestre. |
Descripció |
Es recomana als/les alumnes mantenir una mitjana de dues entrevistes individualitzades amb el professor al llarg del curs, en les quals es resoldran dubtes, s'intercanviaran opinions sobre l'assignatura i s'orientarà i tutoritzarà la tria de tema i desenvolupament del treball personal. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es valorarà la presència, seguiment i participació de l'alumne/a a les classes pràctiques. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Al llarg del curs els/les alumnes faran dues presentacions orals breus sobre un tema de la seva elecció (déus i herois). |
20% |
Proves mixtes |
|
Prova escrita combinant la prova tipus test (principals figures i històries del mite clàssic), una pregunta teòrica i una activitat pràctica (comentari d'una obra de tema mític) |
50% |
Altres |
|
Es valorarà la presència, seguiment i participació de l'alumne/a a les classes teòriques. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un examen final, similar en la seva estructura al que es descriu en l'apartat "Proves mixtes". |
Bàsica |
|
A.1. Manual de lectura recomanada BUXTON, R., Todos los dioses de Grecia,
Madrid 2004.
A.2. Fonts primàries OVIDI, Les Metamorfosis, ed. La Magrana, 2012. HESÍODE, Teogonia, ed. La Magrana, 2012.
A.3. Diccionaris i obres de consulta:
BONNEFOY,
Y. (ed.), Diccionario de las mitologías,
5 vols., Barcelona, Destino, 1996-2002 (ed. francesa, Dictionnaire des
mythologies, Paris, 1981) GRIMAL, P., Diccionari de la Mitología Grega i Romana,
Barcelona, Edicions de 1984, 2008. REID, J., The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s, Oxford, AA.VV., Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC), Zürich 1981-1999. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|