DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA I ART ROMANS Codi 12304106
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TERRADO ORTUÑO, PATRICIA
Adreça electrònica patricia.terrado@urv.cat
Professors/es
TERRADO ORTUÑO, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div>L'assignatura té per objectiu estudiar la història de Roma i la seva expansió a través de la cultura material.</div><div>&nbsp;</div><p>Es donaran les pautes per conèixer els principals elements que defineixen la història de Roma a través de l’arqueologia i l’art. Es coneixeran les principals manifestacions urbanístiques, arquitectòniques, artístiques i productives de la cultura romana, especialment a Itàlia, però també de les províncies.</p><div>Es proporcionarà a l’alumnat un conjunt de lectures obligatòries, que serviran per ampliar conceptes donats a classe i que s’avaluaran a l’examen final. Les classes magistrals s’han de complementar amb el treball autònom de l’alumnat amb la consulta de la bibliografia bàsica i específica indicada per la professora. Les lectures podran ser en castellà, català, anglès i italià. Es proporcionarà un dossier d'imatges per treballar al llarg del curs que serà avaluable a l'examen final.</div><div> <br /> Activitats dirigides <ul> <li>Classes teòriques amb suport TIC. </li> <li>Sessions de treball i debat en grup. Valoració i discussió col·lectiva de material textual o audiovisual. Presentacions individuals i/o col·lectives i ronda de valoracions. </li></ul> Activitats supervisades <ul> <li>Sessions concertades en horari de despatx o per correu electrònic per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de l'assignatura. Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics del temari. </li></ul> Activitat autònoma <ul> <li>Estudi personal. Lectura de textos. Recerca d’informació bibliogràfica. </li> <li>Redacció de treballs. Preparació de presentacions, comentaris orals i debats. </li></ul> </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A6 Distingeix l'evolució de l'arquitectura i el seu significat sociopolític.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A8 Aplica el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l’estudi de la cultura material romana. 1.1. Fonts per a l’estudi de l’arqueologia i l’art romans.
1.2. Àmbit geogràfic i cronològic.
1.3. Història de la investigació: de l’antiquari a la ciència arqueològica moderna.
2. Els orígens de Roma. 2.1. Arqueologia i mite.
2.2. L’antiga topografia del Laci. Antecedents protohistòrics.
3. L’urbanisme romà (I). La ciutat. 3.1. La fundació de la ciutat tardorepublicana: definició del pomerium i de l'espai urbà. El ritual fundacional.
3.2. La ciutat romana. Topografia de Roma i evolució urbanística. Exemples representatius.
3.3. L'expansió colonial de Roma a Itàlia i la constitució dels primers models de la ciutat romana
3.4. Arquitectura domèstica: domus i insulae.
3.5. Cultura visual de l’espai domèstic: la pintura i el mosaic com a elements de definició de l'espai simbòlic en l'àmbit privat. Els estils pompeians.
3.6. Constructores de ciutats. Dones i arquitectura a l’Occident romà.
4. L’urbanisme romà (II). El camp. 4.1. El paisatge rural.
4.2. Ordenació de l’espai: centuriacions, vies i cadastres.
4.3. Explotacions agrícoles i residències de les elits: les villae.
5. Arqueologia religiosa. Temples i llocs de culte.
6. Evolució del retrat i l’escultura: identitat i status social. Imatges com propaganda visual. L’esdeveniment històric com a narració artística a Roma.
7. Arqueologia dels edificis amb funció política i administrativa: processos polítics, ideològics i la seva influència en al configuració dels espais públics a Roma. 7.1. El fòrum i edificis administratius i de reunió.
7.2. L’ordenació de l’espai públic urbà i dels seus edificis. Evolució urbanística de la ciutat de Roma: de l’etapa republicana fins a l’Antiguitat Tardana.
7.3. August i el poder de les imatges. L’arquitectura com escenografia del poder.
7.4. La Roma dels emperadors. L’arquitectura imperial. Principals monuments de la Roma dels emperadors.
8. Els edificis d’oci i d’espectacles. 8.1. Les grans termes públiques com a expressió de poder.
8.2. Teatres, amfiteatres, odèons, circs i estadis.
9. Arqueologia de les ciutats romanes d'Hispània: les capitals provincials. Universalitat i particularitat de la imatge imperial: la itinerància dels models imperials a les províncies romanes.
10. Castra et limes. L'art romà de la fortificació.
11. Roma ciutat de consum. 11.1. Rutes i productes del comerç mediterrani en època imperial.
11.2. Els ports. Arqueologia subaquàtica. Els oficis portuaris.
11.3. Els magatzems de Roma, Òstia i Portus.
11.4. El Testaccio.
11.5. Establiments comercials, d’allotjament i restauració.
11.6. Les villae maritimae
11.7. Infraestructures de servei: vies, ponts i enginyeria hidràulica.
12. Arqueologia de la producció i de l’artesanat. 12.1. Mineria. Pedreres. El luxe del marmora.
12.2. Officinae i tallers ceràmics.
12.3. El tèxtil i el vidre.
12.4. La ceràmica, els metalls i productes de luxe.
12.5. La producció alimentària: pa, vi, oli, conserves i salaons.
13. Arqueologia de la mort. 13.1. Les vies funeràries i el paisatge epigràfic.
13.2. Necròpolis i monuments funeraris.
13.3. Els mausoleus imperials.
14. Arquitectura honorífica i commemorativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A4
34 52 86
Treballs
A1
A2
A4
11 15 26
Pràctiques de camp/sortides
A2
6 6 12
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves de desenvolupament
A2
A8
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura. Presentació de fonts d'estudi i metodologia de l'assignatura.
Sessió Magistral L’assignatura constarà de classes magistrals teòriques combinades amb classes pràctiques que consisteixen en anàlisi de textos i obres.
Treballs Treball sobre un tema proposat a classe
Recensions sobre articles i exposicions
Pràctiques de camp/sortides Visites a museus i llocs arqueològics d'interès
Atenció personalitzada Sessions concertades en horari de despatx, per correu electrònic o moodle per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de l'assignatura.
Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics del temari.

Atenció personalitzada
Descripció
  • Sessions concertades en horari de despatx o per correu electrònic per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de l'assignatura. Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics del temari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A4
Treball individual sobre un tema. 30%
Pràctiques de camp/sortides
A2
Es faran sortides a monuments i/o museus i es demanarà una activitat relacionada amb el contingut. 20%
Proves de desenvolupament
A2
A8
Examen final.Consisteix en dues preguntes:
Pregunta 1: s’exposaran tres imatges, de les quals s’han de triar dues, i fer un anàlisi segons les directrius exposades a classe
Pregunta 2: S’exposaran dos temes per desenvolupar, dels quals s’ha de triar un.
50%
Altres   Es valorarà l'assistència i la participació a classe
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible fer totes les activitats d’avaluació per poder optar a avaluació continuada.

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

En segona convocatòria es realitzarà un examen.


Fonts d'informació

Bàsica

*La bibliografia específica s'ampliarà a les classes magistrals. Es donaran recursos web i altres fonts d'informació complementàries.

Beard, Mary. 2018. Mujeres y poder. Crítica.

Beard, Mary. 2021. SPQR. Una historia de la antigua Roma. Booket.

Beard, Mary, y John Henderson. 2022. El arte clásico: de Grecia a Roma. La esfera de los libros.

Bianchi Bandinelli, Ranuccio. 1992. Introducción a la arqueología clásica como historia del arte antiguo. Akal.

Bianchi Bandinelli, Ranuccio. 1982. Introducción a la arqueología. Akal.

Bianchi Bandinelli, Ranuccio, y Torelli, Mario. 2000. El arte de la Antigüedad clásica. Etruria Roma. Akal.

Carandini, Andrea. 2006. La leggenda di Roma. Volume I. Dalla nascita dei gemelli alla fondazione della città. Roma: Fondazione Lorenzo Valla/ Arnoldo Mondadori Editore.

Carandini, Andrea. 2014. La fundación de Roma contada por Andrea Carandini. Barcelona: Bellaterra Arqueología.

Carandini, Andrea. 2019. La Roma di Augusto in 100 monumenti. Roma: Utet.

Claridge, Amanda. 2010. Rome: An Oxford Archaeological Guide. London: Oxford University Press.

Coarelli, Filippo. 2008. Roma. Guide Archeologiche Laterza. Roma: Laterza.

Elvira Barba, Miguel Ángel. 2021. Arte etrusco y romano. Del Tíber al Imperio universal. Guillermo Escolar.

Golvin, Jean-Claude. 2022. Vrbs. Paseo arqueológico por la Roma antigua. Madrid: Desperta Ferro.

Gonzalez Gutierrez, Patricia. 2021. Soror. Mujeres en Roma. Madrid: Desperta Ferro.

Gonzalez Roman, Cristóbal. 2016. Atlas histórico del mundo romano. Síntesis.

Guiral Pelegrín, Carmen, San Nicolás Pedraz, María Pilar y Zarzalejos Prieto, Mar. 2008. Arqueología II. Arqueología de Roma. UNED.

Martínez de la Torre, Cruz, Storch de Gracia, José Jacobo y Asensio, y Vivas Sainz, Inmaculada. 2016. Arte de las grandes civilizaciones clásicas: Grecia y Roma. Madrid: UNED.

Martínez López, Cándida.; Mirón Pérez, Maria Dolores; Gallego Franco, Henar y Oria Segura, Mercedes. 2020. Constructoras de ciudad. Mujeres y Arquitectura en el Occidente Romano. Granada.

Martínez-Pinna, J. 1999. Los orígenes de Roma. Síntesis.

Moradiellos García, Enrique. 2013. El oficio de historiador. Estudiar, enseñar, investigar. Akal.

Pavolini, Carlo. 2006. Ostia. Guide Archeologiche Laterza. Roma: Laterza.

Renfrew, Colin, y Bahn, Paul. 2022. Arqueología. Teorías, métodos y práctica. Akal.

Rodríguez Gutiérrez, Oliva. 2011. Hispania arqueológica. Panorama de la culturamaterial de las provincias hispanorromanas. Sevilla.

Woodford, Susan. 2020. Arte griego y romano. Blume.

Zanker, Paul. 1992. Augusto y el poder de las imágenes. Madrid: Alianza Editorial.

Zarzalejos Prieto, Mar, Guiral Pelegrin, Carmen y San Nicolas Pedraz Maria Pilar. 2010. Historia de la cultura material del mundo cla?sico. Madrid: UNED.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA GENERAL/12304001
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent