BAZIN,
André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.
BORDWELL,
David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona,
1977.
DEPOCAS,
A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence
through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications &
The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology,
2003.
ELSAESSER,
Thomas: Film History as Media Archaeology, Amsterdam University
Press, Amsterdam, 2016.
IPPOLITO,
Jon; RINEHART, Richard:
Re-Collection.
Art, New Media, and Social Memory,
MIT
Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2014.
METZ,
Christian (ed.): Lo verosímil, ETC Editorial Tiempo Contemporáneo,
Buenos Aires, 1970.
MONFORT
CARRERAS, César y MUNILLA , Gloria: Patrimonio digital, Editorial
UOC, Barcelona, 2005.
GARCÍA
MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª
Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21).
Madrid: MNCARS, 2013.
HENARE,
A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things:
commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press,
Cambridge Mass., 1986.
LOZANO-HEMMER,
R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s
perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/
Best-practices-for-conservation-of-media-art
MUNDY,
J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE
Publishing, Londres, 2013.
MUÑOZ
VIÑAS, S.:Teoría contemporánea de la restauración. Síntesis,
Madrid, 2003.
PAUL,
Christianne: Digital Art. Thames & Hudson, New York, 2003.
SÁNCHEZ-BIOSCA,
Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.
SCHIANCHI,
A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía.
De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires:
Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.
SCHWARZ,
O. : The past next door: Neighbourly relations with digital
memory-artefacts. Memory Studies, Vol. 7(1), pp. 7–21, 2014. VANRELL
VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en
la preservación de las nuevas formas de expresión" En V.
Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico:
¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de
España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.
ZIELINSKI,
Sigfried. Deep time of the media : toward an archaeology of hearing
and seeing by technical means, MIT Press, Cambridge Mass.; London,
UK, 2006.
Otras
fuentes documentales:
Mapping
St. Climent de Taüll
http://pantocrator.cat/en/ |
DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003. GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013. HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986. LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013. SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004. SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012. VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009. |