DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FOTOGRAFIA, CINEMA I PATRIMONI CULTURAL Codi 12304108
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi dels processos de patrimonialització de la fotografia, el cinema i els mitjans audiovisuals, amb especial èmfasi en l'aplicació de les noves tecnologies al manteniment, restauració i difusió dels béns culturals contemporanis.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix capacitat d'anàlisi dels processos artístics interrelacionats amb les tendències de transformació cultural de la societat actual.
Classifica les eines i recursos bàsics de les disciplines per aplicar-los a l'estudi de la producció audiovisual.
 A6 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art.
 A7 Aplica la terminologia necessària per interpretar les arts figuratives, audiovisuals i la música.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Història de la fotografia 1.1. Introducció a la noció de patrimoni
1.2. Patrimoni Cultural
1.3. Múltiples creus entre fotografia i patrimoni
2. Història del cinema

2.1. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
2.2. Proto-cinematografia
2.3. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
3. Cinema i televisió 3.1. Patrimoni digital
4. Fotografia i art
5. Conservació de la fotografia 5.1 Materials fotogràfics. Tipologies
5.2 Estratègies i protocols per a la conservació de la fotografia
5.3 Objecte i eina: la fotografia com una eina de documentació patrimonial
6. Conservació del cinema 6.1 Materials audiovisuals
6.2 Estratègies i protocols per a la conservació de l'audiovisual
6.3 El cinema i el vídeo com testimonis històrics
7. Integritat de l'obra cinematogràfica 7.1. "L'art en l'època de la seva obsolescència tècnica"
7.2. Una aproximació a la perspectiva dels Mitjans Variables: preservar a través del canvi.
7.3. Autenticitat, integritat i identitat dels béns culturals
7.4. Materialitats digitals
8. Manipulació de la imatge 8.1. Performing the heritage
8.2. Apropiacions artístiques contemporànies
8.3. Estudi de cas: Van Gogh Variationen
9. Vincles entre cinema i art 9.1 Realitat Virtual per a la recreació d'obres contemporànies i entorns per a la seva exposició
9.2. Estudi de cas: Hardisk Museum
9.2 El mapping com a eina patrimonial
9.3 Estudi de cas: Mapping Sant Climent de Taüll - Pantocrator

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Seminaris
A2
26 41 67
Debats
A6
A7
8 10 18
Presentacions / exposicions
A6
A7
5 10 15
Treballs
A2
A6
A7
8 14 22
Pràctiques de camp/sortides
A6
5 0 5
Atenció personalitzada
A2
A6
A7
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera classe s'introduiran els temes que vertebren l'assignatura i el funcionament de la mateixa així com el sistema d'avaluació.
Seminaris Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes claus de l'assignatura.
Debats Es formaran grups de lectura i reflexió que debatran els temes centrals de l'assignatura en classe.
Presentacions / exposicions Es compartiran les reflexions sorgides dels grups de lectura en exposicions orals.
Treballs Es farà un treball individual de síntesi de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides És realitzarà una sortida per veure el funcionament intern d'un arxiu o col·lecció.
Atenció personalitzada La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre en horari de tutoria que es comunicarà als alumnes a l'inici del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
El treball realitzat sobre la base dels grups de lectura i reflexió (i.e Debats/Fòrums de discussió) serà avaluat amb el lliurament d'un treball individual en el qual cada estudiant sigui capaç de proposar una reflexió transversal sobre el material analitzat. 40%
Proves objectives de tipus test
A2
El contingut impartit en les sessions magistrals/seminaris s'avaluarà amb un examen tipus test. 60%
Altres  

El 75% de l'assistència a classe serà obligatòria per a poder superar l'avaluació continuada de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells/as estudiants no superin el treball i el test de l'assignatura o que havent-los superat no s'hagin presentat al 75% de les classes (sense justificació) hauran de realitzar un examen final escrit en segona convocatòria. Aquest examen podrà incloure tots els continguts de l'assignatura. Les indicacions específiques per a la seva preparació es publicaran en el tauler de l'assignatura quan arribi el moment.


Fonts d'informació

Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELSAESSER, Thomas: Film History as Media Archaeology, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2016. 

IPPOLITO, Jon; RINEHART, Richard: Re-Collection. Art, New Media, and Social Memory, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2014.

METZ, Christian (ed.): Lo verosímil, ETC Editorial Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1970.

MONFORT CARRERAS, César y MUNILLA , Gloria: Patrimonio digital, Editorial UOC, Barcelona, 2005.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

MUÑOZ VIÑAS, S.:Teoría contemporánea de la restauración. Síntesis, Madrid, 2003.

PAUL, Christianne: Digital Art. Thames & Hudson, New York, 2003.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

SCHWARZ, O. : The past next door: Neighbourly relations with digital memory-artefacts. Memory Studies, Vol. 7(1), pp. 7–21, 2014.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

ZIELINSKI, Sigfried. Deep time of the media : toward an archaeology of hearing and seeing by technical means, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2006.

Otras fuentes documentales:

Mapping St. Climent de Taüll

http://pantocrator.cat/en/

Complementària

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent