DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ICONOGRAFIA I CULTURA VISUAL Codi 12304110
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura suposa una introducció als estudis iconogràfics i iconològics. Es treballaran els contextos culturals de la imatge, els espais on s'integra i com es generen les narratives visuals en relació amb els destinataris. El curs acabarà amb referències sobre les noves perspectives historiogràfiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aprecia i compara de forma diacrònica i sincrònica la cultura visual de diferents èpoques històriques i diferents geografies.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A6 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I.- INTRODUCCIÓ Introducció a la iconografia i iconologia.
Límits interpretatius i avenços en el coneixement.
Fonts documentals i l'heurística de la Història de l'Art.
II.- LA ICONOGRAFIA I EL SEU CONTEXT CULTURAL Iconografia cristiana: Antic i Nou Testaments. Hagiografia.
Iconografia pagana: els mites i la cosmogonia.
La representació del món.
Iconografia laica: altres representacions.
III.- LA ICONOGRAFIA I LA SEVA LOCALITZACIÓ El valor icònic: espais i funcions.
Rituals, imatges i paraules
IV.- IMATGES I AUDIÈNCIES La construcció d'una narrativa visual i els seus destinataris.
V.- CONCLUSIONS Noves perspectives i noves referències bibliogràfiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 5 9
Sessió Magistral
A2
A6
A8
30 40 70
Debats
A2
A6
A8
5 10 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A8
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A6
A8
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura i dels treballs a realitzar durant el curs.
Sessió Magistral Hores de treball del professor i alumne dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures obligatòries a realitzar.
Debats Debats protagonitzats pels alumnes dins de l'aula relacionats amb la matèria impartida a classe i les lectures que es proposaran realitzar.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà un treball professionalitzador per tal que l'alumne prengui consciència del rol de l'historiador de l'art en la societat, i que entronqui directament amb l'argument d'aquesta assignatura.
Atenció personalitzada Ressolució de problemes o dubtes directament amb el professor, al despatx.

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta atenció es basarà en el seguiment particular de l'alumne i tindrà en compte les necessitats de cadascun d'ells. El professor atendrà, en el seu despatx i durant les hores assignades per a tal, qualsevol dubte de l'estudiant relacionada amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A2
A6
A8
Se valorará la participación del alumno en los debates respecto a la materia impartida y las lecturas que puedan realizar como complemento. 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A8
Treball professionalitzador. Es valorarà la creativitat i la bona consecució del treball a realitzar (plantejament, justificació i desenvolupament) 40%
Proves mixtes
A2
A6
A8
Proves escrites i altres textos i comentaris a lliurar 40%
Altres  

Sortides de camp

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar una prova escrita amb la qual es valoraran els seus coneixements sobre el temari ofert al llarg del curs i les lectures obligatòries.


Fonts d'informació

Bàsica

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

CASTIÑEIRAS, Introducción al método iconográfico, Barcelona, 1998. 

GOMBRICH, Ernst H., Imágenes simbólicas, Madrid, Alianza, 1983.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent