DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TALLER INTERDISCIPLINARI D'ARQUEOLOGIA: TÀRRACO PATRIMONI MUNDIAL Codi 12304119
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquest taller comptarà amb la participació docent convidada d'investigadors rellevants de ICOMOS España, el director de la candidatura de Tarragona a Patrimoni Mundial, el festival Tarraco Viva i directors d'indústries culturals actives </p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Elaborar projectes i itineraris en l'àmbit de la gestió del patrimoni artístic i arqueològic a partir de coneixements avançats de museologia i museografia.
 A5 Analitzar, interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi del territori en relació amb l'arqueologia i la història de l'art general.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Aplica l'ús de les noves tecnologies a la recerca sobre patrimoni arqueològic i històric artístic.
Assimila coneixements específics sobre museologia i conservació de béns culturals que permeten abordar les professions relacionades amb la xarxa de la gestió cultural.
Formula una visió panoràmica i multicultural dels espais museístics, de la seva història i el seu paper en la societat.
 A5 Posa en context europeu la producció artística local.
 A9 Aplica les diferents tecnologies de la informació.
Coneix, analitza i realitza estudis en relació amb la divulgació del passat.
Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni.
Sap socialitzar la informació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Tarragona ciutat de la Història.
Tema 2. Per què i com s'han reconegut les restes romanes de Tàrraco com a patrimoni mundial i significat de la nominació.
Tema 3. Què vol dir conservar el patrimoni històric-artístic tarraconense?
Tema 4. La investigació.
Tema 5. Protecció i restauració.
Tema 6. Museïtzació i socialització.
Tema 7. Tàrraco Viva. Un festival cultural de reconstrucció i divulgació històrica.
Tema 8. La creació d'indústries culturals. El concepte d'innovació, visions i valors.
Tema 9. Una ciutat cultural o un parc temàtic? Un repàs a experiències europees a Portugal, França, Itàlia, Regne Unit i Alemanya.
Tema 10. Les noves professions del patrimoni cultural.
Tema 11. El context turístic. Salou, Port Aventura, Barcelona World. Tarragona i la necessitat de definir un model de la ciutat del futur.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Atenció personalitzada
73 73 146
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Elaborar projectes i itineraris en l'àmbit de la gestió del patrimoni artístic i arqueològic.
Interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi de Tarragona.
Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Atenció personalitzada Desenvolupament d'un projecte.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

CIL II2, 14, 2 = ALFÖLDY, G., (2011): Pars XIV Conventus Tarraconensis. Fasciculus Secundus Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco, Berlín / Nueva York: Walter De Gruyter.

CIL II 2, 14, 3 = ALFÖLDY, G. (2012): Pars XIV Conventus Tarraconensis. Fasciculus Tertius. Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco, Berlín / Nova York: Walter de Gruyter.

 CIL II 2, 14, 4 = ALFÖLDY, G. y NIQUET, H. (2016): Pars XIV Conventus Tarraconensis. Fasciculus Quartus. Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco, Berlín / Nova York: Walter de Gruyter.

CORTÉS, R. y GABRIEL, R. (1986): Tarraco. Recull de dades arqueologiques, RSAT, Barcelona.

DILOLI, J. (2011): L’època ibèrica, en: Història de Tarragona, vol. 1, Lleida: Pagès Eds., 131-198.

DUPRE, X. (1994): L´Arc Romà de Berà (Hispania citerior), IEC, Barcelona.

MAR, R. y RUIZ DE ARBULO, J. (1999): Arqueologia i planificació urbana a Tarragona. Tradició historiogràfica i realitat actual,  Recuperar la Memoria Urbana. L´Arqueologia a la rehabilitació de les ciutats historiques (Tarragona 1997), Tarragona, 131-155.

MAR, R. y RUIZ DE ARBULO, J. (2011): Tarragona romana. Republica i Alt Imperi (anys 218 aC- 265 dC),  Història de Tarragona, vol. 1, Lleida: Pagès Ed., 205-538.

MAR, R., RUIZ DE ARBULO, J., VIVO, D., BELTRAN, J.A. (2012): Tarraco. Arquitectura y urbanismo de una capital provincial romana, vol I. De la Tarragona ibérica a la construcción del templo de Augusto, Tarragona.

 MAR, R., RUIZ DE ARBULO, J., GRIS, F., VIVO, D., BELTRAN, J.A.,  (2015): Tarraco. Arquitectura y urbanismo de una capital provincial romana, vol II. La ciudad imperial, Tarragona.

 MAR, R., RUIZ DE ARBULO, J., GRIS, F., VIVO, D., BELTRAN, J.A., (2018): Herederos de Tárraco. Tarragona Patrimonio Mundial. Una nueva visión, Tarragona: Arola Eds.

 MASSÓ, J. (1998): Tàrraco: quatre-cents anys de recerca arqueologica, Tarraco. Els monuments romans de Tarragona, Tarragona.

MENCHON, J., y MASSÓ, J., (1999): Les muralles de Tarragona. Defenses i fortificacions de la ciutat (s. II a.C.- XX d.C.), Tarragona.

PAT  (2007): Macías, J.M., Fiz, I. (Dirs): Planimetria Arqueològica de Tàrraco, Tarragona: Institut Català d’Arqueologia Clàssica.

PEREZ, M. (2012): Tarraco en la Antigüedad tardía. Cristianización y organización eclesiástica (siglos III a VIII), Tarragona: Arola Eds.

PREVOSTI, M. i GUITART, J. (Eds.) (2010):  Ager Tarraconensis 1. Aspectes històrics i marc natural, Tarragona: Institut Català d’Arqueologia Clàssica.

PREVOSTI, M. i GUITART, J. (Eds.) (2011): Ager Tarraconensis 2. El poblament, Tarragona: Institut Català d’Arqueologia.

 PREVOSTI, M., LOPEZ, J., GUITART, J. (Dirs. y Eds.) 2013: Ager Tarraconensis 5. Paisatge, poblament, cultura material i historia. Actes del simposi internacional (Tarragona 2012), Tarragona: Institut Català d’Arqueologia Clàssica.

SADA, P. y MASSO, J. (1997): El Museo Arqueológico de Tarragona: un siglo y medio de Historia, en: MORA, G. y DIAZ-ANDREU, M. (eds.): La cristalización del pasado: génesis y desarrollo del marco institucional de la Arqueología en España, (Madrid 1995), Málaga, 149-162.

SCHLUNK, H. (1988): Die Mosaikkupel von Centcelles (ed. A. ARBEITER), 2 vols., Mainz.

SERRA  VILARO, J.  (1929): Excavaciones en la necropolis romano-cristiana de Tarragona, Memorias de la Junta Superior de Excavaciones y Antigüedades, 111, Madrid.

TALLER ESCOLA D’ARQUEOLOGIA (TED’A)  (1988): Els Enterraments del Parc de la Ciutat i la problemática funerària de Tàrraco, Tarragona.

TALLER ESCOLA D’ARQUEOLOGIA (TED’A) (1989 b): Un abocador del segle V d.C. en el Fòrum Provincial de Tàrraco, Tarragona.

TALLER ESCOLA D’ARQUEOLOGIA (TED’A) (1990): L´Amfiteatre Romà de Tarragona, la basílica visigòtica i l´esglesia romànica, 2 vols., Tarragona.

Tarraco porta de Roma (2001): RODA, I. (Ed.), Tarraco porta de Roma. Catáleg de l’Exposició de Fundació La Caixa en Tarragona, Barcelona.

Tarraco capitale de l’Hispania citerior (2006): Tarraco capitale de l’Hispania citerior, Toulouse: Musée Saint-Raymond, Musée des Antiques de Toulouse.

Tarraco pedra a pedra (2009): Tarraco pedra a pedra. Catáleg de l’exposició, Tarragona: Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.

Tarraco i l’aigua (2005): Tarraco i l’aigua. Cataleg de l’exposició, Tarragona: Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA GENERAL/12304001
ART ANTIC/12304002
ARQUEOLOGIA I ART ROMANS/12304106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent