DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MUSEOLOGIA Codi 12304122
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
Adreça electrònica josep.remola@urv.cat
jordi.diloli@urv.cat
annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
DILOLI FONS, JORDI
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Elaborar projectes i itineraris en l'àmbit de la gestió del patrimoni artístic i arqueològic a partir de coneixements avançats de museologia i museografia.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Assimila coneixements específics sobre museologia i conservació de béns culturals que permeten abordar les professions relacionades amb la xarxa de la gestió cultural.
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A9 Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni.
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
L'assignatura presentarà els conceptes, les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels Museus. Es tractarà el coneixement teòric de la Museologia i la Museografia; la comprensió de la visió de l'evolució històrica de la creació i la gestió dels Museus fins arribar a la museologia contemporània. S'aprofundirà en els coneixements de gestió i conservació dels fons patrimonials. Es tractarà la relació entre el museu i la societat a través de les activitats pròpies del Museu. Finalment, es treballarà la creació i gestió de projectes museogràfics i la introducció de les noves tecnologies en projectes museogràfics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A7
A9
CT2
CT3
CT4
43 73 116
Treballs
A3
A7
A9
CT2
CT3
CT4
15 15 30
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A7
A9
CT2
CT3
CT4
Caldrà realitzar un treball per superar l'assignatura. S'indicaran els temes per escollir a classe. 95%
Altres  

Participació i Assistència a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a segona avaluació de l'assignatura caldrà que l'alumne desenvolupi una ressenya d'un text que se li enviarà a principi de curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent