DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) EXCAVACIÓ I REGISTRE ARQUEOLÒGIC Codi 12304210
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
Adreça electrònica josep.remola@urv.cat
Professors/es
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix la metodologia d'estudi relativa a cada conjunt d'objectes artesanals.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
S'aproxima al treball de camp arqueològic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. L'Arqueologia com a ciència social i font de coneixement. Arqueòlegs i historiadors. Els arxius de terra i la seva lectura. Situació legal, administrativa i professional de la pràctica arqueològica
2. Identificació dels jaciments arqueològics. La prospecció arqueològica i les tècniques de mostreig. Teledetecció. Prospecció geofísica i magnètica. Geomorfologia i intervenció antròpica. Processos post-deposicionals
3. Evolució dels sistemes d'excavació. Estratigrafia geològica i estratigrafia antròpica. La tècnica estratigràfica intuïtiva al segle XIX. M. Wheeler i la retícula de cates. N. Lamboglia i la ceramologia estratigràfica. El sistema cartesià de Meroc-Laplace
4. Elaboració i pràctica de les tècniques actuals. Estratigrafies complexes i el treball en Open-Areas. El Museu of London i el DUA. Les excavacions d'Ostia Antica i Setefinestre. El CNAU de Tours. El projecte Lattes. L'Escola Polonesa. Les experiències d'Empúries i Tarragona
5. El registre de les dades a l'excavació arqueològica. Identificar, contextualitzar, separar, relacionar. Sincronia i diacronia: problemàtica de la datació
6. La lectura individual de les unitats estratigràfiques. Estrats i elements constructius. UES positives i negatives. L'agrupació de Ues i el concepte de feature
7. La lectura diacrónica. Los diagramas estratrigràfics. Relaciones físicas y temporales a la secuencia estratigráfica. La matrix de Harris. Los diagramas de Tours. La matrix de Carver. Presentación infográfica
8. Un cas específic: el registre funerari. Treballant en necròpolis, incineracions i inhumacions. El contenidor, l'aixovar, antropologia física de les restes humanes, propostes seqüencials.
9. La interpretació. Farcits, ocupacions, destruccions i abandonaments. Els horitzons constructius. Els horitzons de destrucció. Elements per la restitució arquitectònica. Lectura arqueològica dels edificis
10. El registre del sediment i les tècniques de restitució del paleoambient. Geomorfologia. Pedologia. Antracologia. Palinologia. Paleocarpología. Fauna i microfauna
11. La cultura material. Neteja i siglat. De l'inventari a l'estudi. Restauració i conservació. El registre de peces significatives
12. La informatització del registre. Bases de dades i programes de navegació. Taules de càlcul i estadística. Infografia
13. La publicació. Informes i memòries. Dades i conclusions. Preparació d'originals i correcció de galerades. El tractament gràfic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent