DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PINTURA DEL SEGLE XIX Codi 12304215
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>l'Assignatura <i>Pintura del segle XIX</i>, analitzarà els principals corrents pictòrics vuitcentistes. Estudiarà la seva evolució, els seus protagonistes i les obres principals.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Combina en la recerca històrica en art les bases teòriques del pensament estètic occidental.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A6 Incorpora els elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art.
Fa una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art produït als segles que es tracten.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. El neoclassicisme i la pintura acadèmica 1.1. Introducció
1.2. J. Ll. David
1.3. Els seguidors
1.4. J. D. Ingres
Tema 2. El Romanticisme 2.1. La pintura Preromántica: J. H. Füssli, W. Blake, F. Goya
2.2. La Pintura romàntica a Anglaterra: J. Constable i W. Turner
2.3. El Romanticisme Alemany, C. D. Friedrich
2.4. La Pintura romàntica francesa: Th. Géricault, E. Delacroix
2.5. Els gèneres: la pintura orientalista, la d'història i el paisatge
Tema 3. El Realisme 3.1. J. F. Millet, H. Daumier y G. Courbet
3.2. L'Escola de Barbizón i els nuclis locals
3.3. El realisme anecdòtic i l'expansió del mercat
Tema 4. L'Impressionisme 4.1. La Fotografia i l'Estampa japonesa
4.2. Els precursors: E. Boudin i J. B. Jongkind
4.3. E. Manet.
4.4. Cl. Monet, A. Sisley i C. Pissaro.
4.5. A. Renoir.
4.6. E. Degas.
Tema 5. El Postimpressionisme 5.1. P. Cezanne.
5.2. P. Gauguin.
5.3. V. Van Gogh.
5.4. H. Tolousse Lautrec
5.5. G. Seurat i P. Signac
Tema 6. Els corrents finiseculars 6.1. El simbolisme i el decadentisme.
6.2. Els grups: Els Nabí, El grup dels XX, el Essor, Els Glasgow boys i altres.
6.3. Les principals figures: E. Vuillard, P. Bonnard, M. Denis, G. Moreau i altres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A2
CT3
CT5
31 81 112
Presentacions / exposicions
A6
CT4
CT5
2 5 7
Pràctiques de camp/sortides
A2
CT3
CT5
5 9 14
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A6
CT3
CT4
CT5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació genèrica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que cal saber prèviament a la impartició del contingut.
Sessió Magistral Explicació del temari de l'assignatura amb el suport d'imatges.
Presentacions / exposicions Presentació de la resolució argumentada d'una qüestió prèviament plantejada pel professor.
Pràctiques de camp/sortides Visita i estudi directe de les obres a Museus i altres institucions que posseeixen col·leccions pictòriques del segle XIX.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i problemes del temari de forma personal.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
CT3
CT5
El alumne haurà de desenvolupar un seguit d'argumentacions aplicant els continguts impartits a l'assignatura durant el curs. 15%
Presentacions / exposicions
A6
CT4
CT5
El alumne exposarà la resolució d'una qüestió prèviament plantejada pel professor. 15%
Pràctiques de camp/sortides
A2
CT3
CT5
L'alumne analitzarà, recolzat pel professor, les obres d'art que es visitaran a Museus i altres institucions. 10%
Proves de desenvolupament
A2
A6
CT3
CT4
CT5
El alumne haurà de desenvolupar un seguit d'argumentacions aplicant els continguts impartits a l'assignatura durant el curs. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria és farà una prova on s'avaluarà l'aprenentatge de tpt el temari impartit. La prova serà una combinació de qüestions de resposta curta amb comentaris d'obres i alguna qüestió de desenvolupament.


Fonts d'informació

Bàsica AA.VV., La Modernidad y lo Moderno en la Pintura Francesa en el siglo XIX, Madrid, Akal,, 1998
AA.VV., Los orígenes del Arte Moderno 1850-1900, Madrid, Mapfre Vida, 2004
BORNAY, Erika, Historia Universal del Arte, Siglo XIX. Vol.VIII, Barcelona, Planeta, 1986
CREPALDI, Gabrielle, El Siglo XIX, Barcelona, Electa, 2005
DAIX, Pierre, Historia Cultural del Arte Moderno, de David a Cézanne, Madrid, Cátedra, 2002
EISENMAN, S.F. et al, ., Historia crítica del arte del siglo XIX, Madrid: Akal, 2001
FERRIER, Jean-Louis, L’Aventure de l’Art au XIXe Siècle, París, Chêne – Hachette, 1991
HASKELL, Francis, Pasado y presente en el arte y en el gusto, Madrid, Alianza Forma, 1989
NOVOTNY, Fritz, Pintura y escultura en Europa 1770-1880, Madrid, Arte Cátedra, 1979
RAMIREZ, Juan Antonio (Dir), Historia del Arte, El Mundo Contemporáneo, Madrid, Alianza, 1997
ROSEMBLUN, R. y JANSON, H.W., El arte del Siglo XIX, Madrid, Akal, 1992

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/12304301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MERCAT, GALERIES I CRÍTICA D'ART/12304214

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MODERN/12304007
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA/12304105
ART CONTEMPORANI/12304107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent