DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12304401
Ensenyament
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant <p>1. Iniciació al treball aplicat al món de l'art a través de la realització de pràctiques tutoritzades en empreses públiques i institucions culturals.&nbsp;</p><div>2. Presa de contacte de l'alumnat amb el món professional. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia pròpia de la història de l'art i de l'arqueologia a l'anàlisi de l'objecte artístic.
 A3 Elaborar projectes i itineraris en l'àmbit de la gestió del patrimoni artístic i arqueològic a partir de coneixements avançats de museologia i museografia.
 A4 Conèixer els fonaments teòrics de les humanitats digitals i gestionar els principals mitjans tecnològics aplicats al patrimoni historicoartístic i arqueològic.
 A5 Analitzar, interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi del territori en relació amb l'arqueologia i la història de l'art general.
 A6 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Classifica les eines i recursos bàsics de les disciplines per aplicar-los a la recerca historicoartística i arqueològica.
Formula hipòtesi i conclusions, utilitzant correctament les eines que té a disposició.
Relaciona els objectes estudiats amb el seu entorn de producció i els interpreta críticament.
 A3 Assimila coneixements específics sobre museologia i conservació de béns culturals que permeten abordar les professions relacionades amb la xarxa de la gestió cultural.
 A4 Combina els coneixements teòrics de les humanitats digitals amb la capacitat d'optimitzar la socialització del patrimoni arqueològic i historicoartístic.
 A5 Demostra posseir coneixements amplis d'història de l'art que permeten la contextualització d'obres relacionades amb el territori en àmbit nacional i internacional.
 A6 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics presents en la producció artística.
 A7 Comprèn els mètodes i tècniques d'altres ciències humanes, com la història, l'antropologia, la sociologia i la filologia.
 A8 Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
 A9 Aplica les diferents tecnologies de la informació.
Coneix, analitza i realitza estudis en relació amb la divulgació del passat.
Sap socialitzar la informació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Es prioritzaaran les destinacions (o centrs d'acollida de pràctiques) conforme l'expedient acadèmic i l'ordre de sol·licitud


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A3
A4
A6
A8
CT1
CT2
CT4
CT6
6 0 6
Estada de pràctiques
A3
A5
A7
A9
CT1
CT3
CT5
CT7
0 132 132
Memòria
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Consistirà en una tutoria en línia o presencial per a marcar els objectius i necessitats de l'estudiantat per a dur a terme les pràctiques amb garanties.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes La professora coordinadora estarà, durant tres hores semanals, a la disposició dels estudiants amb la finalitat de resoldre possibles problemes i fer el seguiment pertinent perquè l'alumnat culmini el seu treball amb garanties.
Estada de pràctiques Són aquelles hores que l'estudiant o l'alumna ha d'estar en el centre receptor fent les tasques assignades i que consten en el conveni.
Memòria Es tracta de dos documents, un intermedi i un altre final, en el qual s'especifica l'activitat realitzada. Aquesta memòria estarà signada per l'estudiant i qui el tutoritza en el centre receptor.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Cada setmana la professora coordinadora estarà, durant tres hores, al servei de l'estudiantat per tal de resoldre dubtes o possibles problemes durant les Pràctiques externes. L'informe intermedi (memòria I) és també un mecanisme important de seguiment, i el seu lliurament serà obligatori, a l'igual que la memòria final.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A3
A4
A6
A8
CT1
CT2
CT4
CT6
Es valoraran les entrevistes amb el/l coordinador/a de pràctiques, que avaluarà les competències de l'estudiantat pel que fa a la gestió de les seves pràctiques (cerca d'intitució, contacte, concreció de feina i horaris, etc.) 10%
Estada de pràctiques
A3
A5
A7
A9
CT1
CT3
CT5
CT7
Es valorarà la feina realitzada en la institució de destí, tenint en compte els informes del tutor de la institució d'acollida 30%
Memòria
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Es lliurarà una memòria intermèdia i una final on l'estudiantat estableixi objectius, competències, treball realitzat i opinió personal sobre les pràctiques realitzades. Aquestes memòries han d'estar signades pel/la tutor/a de la institució d'acollida. 60%
Altres

També es tindran en consideració le entrevistes realitzades entre professorat i alumnat

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

L'assignació de les pràctiques on realitzarà l'estada de l'estudiant, i del projecte de recerca que desenvoluparà en el centre de rebuda estarà en funció d'un procés de selecció que tindrà en compte la nota mitjana de l'expedient, o l'ordre de preferències.

L'assignació de tutors acadèmics o de la persona o persones que realitzaran les funcions de tutors professionals durant l'estada de l'estudiantat en el seu lloc de pràctiques es conciliarà entre la pròpia institució de rebuda (arxius, monuments, museus, biblioteques o altres institucions culturals) com de l'emissora (URV).

Pel que fa a la memòria, es tindrà en compte la claredat expositiva del document escrit, i que la referència al treball realitzat sigui concreta i s'adeqüi al que s'espera d'aquesta mena de pràctiques. L'informe (tant l'intermedi com el final) haurà d'estar signat per l'estudiant i pel responsable de la institució d'acolliment.


El document, en pdf, haurà de penjar-se en el moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Bellido, M.L. (2012). “Las TICS en los departamentos de Historia del Arte de la universidad española”, Archivo de Arte Valenciano, XCIII. 

Bradford, M. (2000). Improving student’s team and personal skills. Gloucester: University of Gloucestershire. 
Calaf, R. (2003). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Gijón: Trea. 

Doulkaridou, E. (2015). “Refraiming Art History”. International Journal for Digital Art History, 1, 67-83. 

Elkins, J. Frank, G., y Manghani S. (2015). Farewell to Visual Studies. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. 

Escalona, A., Loscertales, B., Lardiés, R., y Lacosta, A. (2005). “Guía para trabajar mejor en equipo”. En Escalona A. y Loscertales, B., Actividades para la enseñanza y el aprendizaje de competencias en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, pp. 89-106. 

Galbis, V.G. (2014). “Los caminos de la Historia del Arte. Una reflexión breve, pensando en los tiempos que corren, sobre los déficits y obstáculos de esta disciplina”. PH, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 85, 215-218. 

Johnson, D. W. y Johnson F. P. (1999), Learning toghether and alone: cooperative, competitive and individualistic learning, Needham Heights: L&TA Sharan. 

Manrique, J. A. (2007), Una visión del arte y de la Historia, México: UNAM. 

Martínez, J.R. (2002). “Aprender: Necesaria unión entre el Querer, el Saber y el Poder”. Revista de Pedagogía, 23, 477-494. 

Mortaraa, M.; Catalanoa, C.; Bellotti, F.; Fiucci, G.; Houry-Panchetti, M. & Petridis, P. (2014). “Learning cultural heritage by serious games”. Journal of Cultural Heritage 15, pp. 318-325. 

Rodríguez, N. (2010). “La cultura histórico-artística y la Historia del Arte en la sociedad digital. Una reflexión crítica sobre los modos de hacer historia del Arte en un nuevo contexto”. Museo y Territorio, 2(3), 9-26. 

Serrano, M. (2019). “Rebelión en las aulas. La Historia del Arte en la actualidad: valoración, retos y propuestas docentes en los diversos niveles formativos”. En Gázquez, J.J.; Molero, M.M.; Barragán, A.B.; Simón, M.M.; Martos, A.; Soriano, J.G.; Oropesa, N.F., Innovación Docente e Investigación en Artes y Humanidades, pp. 103-114. Madrid: Dykinson. 

Serrano, M. (2020), "El bueno, el feo y el malo: propuesta de herramientas de diagnosis para superar el reto de trabajar en equipo en la formación superior". En Gázquez, J.J.; Molero, M.M.; Barragán, A.B.; Simón, M.M.; Martos, A.; Soriano, J.G.; Oropesa, N.F., Innovación Docente e Investigación en Artes y Humanidades. Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje, pp. 293-306, Madrid: Dykinson. 

Serrano, M., y Lozano, E. (2017). “Espacios de creación: innovación y mejora docente en Historia del Arte [Ars Memoriae]”. In-Red 

Swartz, Robert J. (2010) “Teaching Students How to Analyze and Evaluate Arguments in History”. The Social Studies, 99:5, 208-216

Vega, J. (2007), “Del pasado al futuro de la Historia del Arte en la universidad española”, Ars Longa, núm. 16, p. 205-219. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent