DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ICONES CULTURALS DEL S.XX Codi 12605102
Ensenyament
Estudis Culturals en Llengua Anglesa, Textos i Contextos (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Adreça electrònica cristina.andreu@urv.cat
Professors/es
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Human beings can acquire the status of cultural icons through their famous or infamous actions, achievements, roles, beliefs or convictions. A cultural icon may be either an object or person with distinctive characteristics that represent a specific culture. This module will study iconic personalities, objects or movements of the 20th century in the English-speaking world that have had an impact on the social, political, or environmental views of their countries or on a global scale.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR3 Articular un discurs acadèmic coherent basat en l’anàlisi científic de les dades obtingudes
  AR4 Analitzar diverses manifestacions artístiques dels països de parla anglesa diferenciant entre els conceptes d’anàlisi i opinió
  AR5 Conèixer en profunditat els principals corrents teòrics que integren els Estudis Culturals i que han tingut influència sobre la producció cultural dels països de parla anglesa
  AR8 Aplicar diferents models teòrics a l’anàlisi textual i contextual
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia del camp d’estudi
  BR4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AR3
AR4
AR5
AR8
BR3
BR4

Continguts
Tema Subtema
What is a 'cultural icon'? Cultural icons and 'iconography.
What is popular culture? Definitions and debates.
The map of cultural iconography: geographical, social, historical identifications.l
The role played by the media in the construction of cultural icons.
Politica and historical icons. Political, historical leaders and the iconography of ideologies.
Gender iconography. Paradigms of femininity and masculinity in cultural icons.
Subjective, social and cultural implications in the construction of gender models.
Gender politics and 'cultural icons'.
Gendered roles: 'Barbie culture'.
Visual arts and iconography. The visual arts and iconography:
cinema, television, painting, cartoons.
Andy Warhol; Pop art; Mickey Mouse.
Music, musicians Madonna, David Bowie, Elvis Presley, The Beatles, U2, Michael Jackson, Bob Dylan, Tina Turner, Elton John.
The iconography of sports idols. Individual and collective icons.
Celebrities, players and sports.
The iconography of sports fans.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
10 20 30
Seminaris
7 14 21
Presentacions / exposicions
5 10 15
 
Atenció personalitzada
1 2 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduction to course syllabus, methodology and assessment. Discussion on the term 'icon' and what a 'cultural icon' is.
Presentation of course syllabus, methodology and assessment.
Sessió Magistral Each of the topics in the course syllabus will be introduced in lecture form. These will be followed up by discussion in the seminars.
Seminaris Seminar sessions will be based on discussion of the main topics of the course. Students will be encouraged to actively participate in debate having read the material contained in their course anthology.
Presentacions / exposicions Each student will present their individual research work on a topic chosen under the teacher's supervision. Presentations will be followed up by feedback and discussion in which the whole group will be encouraged to take part.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Each student will have to undertake individual research on an original topic and present the result of her/his work in class. Students will be asked to attend a minimum of two tutorials with the teacher, one prior to choosing their topic. The aim of the tutorial is to solve any problems related to your individual research. All students will be encouraged to become engaged in class debate. Students presenting difficulties in following debates will be given personalized guidence in tutorial form.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris 30%
Presentacions / exposicions Eacxh student will be asked to undertake individual research under tutorial guidance.
Each students will choose to research and study one example of 'cultural icon'.
Students will present their researched icon in class in the form of a seminar session. Students will be encouraged to provide critical feedback and to engage in discussion at each presentation.
50%
Altres

Seminar sessions and discussion.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Guidelines will be given for your written work and presentations at the beginning of the course.

It is essential that you do not plagiarise someone else's work, whether it is from the internet or the library. Such practices as plagiarism or copy-paste will result in your written work to be invalidated.

Attendance to class and participation, is an essential course requirement.


Fonts d'informació

Bàsica John Storey, Cultural Theory and Popular Culture, ,
Judy Giles & Tim Middleton, Studying Culture. A Practical Introduction, 1999, Blackwell Publishers

Complementària Dominic strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, 1995, Routledge
A. edgar & P. Sedgwick (eds.), Key Concepts in Cultural Theory, 1999, Routledge
Mary F. Rogers, Barbie Culture, 1999, Sage Publications

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESPAIS I LLOCS POSTMODERNS: EL JO I LA CIUTAT/12605105
TEORIES DE CRÍTICA I DE CULTURA: PEL·LÍCULES I TEXTOS/12605104
EL PENSAMENT CRÍTIC DELS AUTORS DEL S. XXI/12605108

 
Altres comentaris
Attendance and participation in class is essential and will be evaluated accordingly.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent