Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR1 |
Profunditzar en els coneixements i la comprensió de la informació extreta sobre la Història política, social econòmica i cultural des del Baix Imperi romà fins a l’actualitat |
|
AR2 |
Analitzar i contrastar les aportacions de les diferents corrents historiogràfiques sobre els diferents processos històrics |
|
AR3 |
Investigar els processos històrics a través de la investigació històrica i la consulta de material bibliogràfic i d’arxiu |
|
AR4 |
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història |
|
AR5 |
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric |
|
AR6 |
Reconèixer el paper que juguen els conceptes o fets conceptuals, com per exemple els de poder, imperi, guerra, elit, conflicte, revolució, injustícia social i lluita de classes |
|
AR7 |
Establir hipòtesis de treball amb les dades disponibles i procedir a la seva confirmació o refutació aplicant una metodologia científica |
|
AR8 |
Interpretar els processos històrics amb el rigor crític adequat |
|
AR9 |
Dominar el llenguatge i la metodologia que s’utilitza per a produir científicament |
|
AR10 |
Desenvolupar treballs d’investigació d’alt nivell i exigència |
|
AR11 |
Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història |
|
AR12 |
Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals |
|
AR13 |
Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals |
|
AR14 |
Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR1 |
Aprendre a aprendre |
|
BR2 |
Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar |
|
BR3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general |
|
BR4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
|
BR5 |
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida en clau de lideratge |
|
BR6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
Recerca |
|
CR1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès |
|
CR2 |
Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació |
|
CR3 |
Gestionar la informació i el coneixement |
|
CR4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV |
|
CR5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania) |
|
CR6 |
Definir i desenvolupar el propi projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació) |
Objectius |
Competències |
Que el alumno conozca, comprenda, sea capaz de argumentar, de interpretar, establecer hipótesis, investigar, sintetizar, analizar y comunicar las diferentes doctrinas políticas y la evolución de las formas políticas de la Edad Media.
|
AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR1 BR2 BR3 BR4 BR5 BR6
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6
|
Que el alumno conozca, comprenda, sea capaz de argumentar, analizar, investigar, establecer hipótesis, sintetizar, interpretar y comunicar sobre el ideal cristiano del poder, desde su gestación hasta fines de la Edad Media.
|
AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6 AR7 AR8 AR9 AR10 AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR1 BR2 BR3 BR4 BR5 BR6
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6
|
Tema |
Subtema |
1.- La tradición tardoantigua del Imperio romano y el cristianismo. |
El poder imperial. Símbolos y ceremonias. El reparto del poder. La sucesión imperial. La cristianización imperial. Nuevas fuentes de legitimidad. |
2.- Realeza de sangre y realezas cristianas en los reinos germánicos. |
El principio de la sangre. Las familias regias.Legitimación religiosa: Las propuestas semidivinas. La vinculación a la sacralidad cristiana. La unción regia. Los santos patronos. |
3.- La dignidad imperial en el Occidente medieval. Los proyectos de poder y los contenidos políticos. |
Los carolingios: la propaganda regia. El influjo de Roma. La coronación imperial. Los otónidas. Propuestas de renovatio imperii. El rey humillado. Las obras teóricas e históricas legitimadoras. |
4.- El conflicto entre el Imperio y la Iglesia. |
El conflicto imperio-papado. Propuestas de supremacía. Elaboraciones doctrinales. |
5.- La crisis de los modelos tradicionales. El alumbramiento de nuevos medios y fórmulas. |
Monarquía e imperio. El desarrollo del parlamentarismo en Occidente. La crisis del papado |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
0 |
29 |
Seminaris |
|
29 |
0 |
29 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
0 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación general |
Sessió Magistral |
Exposiciones del profesor sobre el temario |
Seminaris |
Trabajo sobre textos históricos.
Trabajos sobre lecturas |
Presentacions / exposicions |
Exposiciones en las que participan los estudiantes |
|
Descripció |
Guiar y resolver posibles problemas de los estudios del alumno |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposiciones orales por parte de los alumnos sobre diversas cuestiones |
30 |
Proves pràctiques |
Trabajo sobre material de lectura
Comentario de texto |
35
35 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BURNS, J.H., , The Cambridge History of Medieval Political Thought. C. 350-C. 1450, Cambridge, 1991
DAGRON, G., Emperador y sacerdote : estudio sobre el "cesaropapismo" bizantino, Granada, 2007
KANTOROWICZ, W., , Los dos cuerpos del rey: un estudio de teología política medieval, Madrid (Alianza), 1985
McCORMARCK, S., Arte e ceremoniale nell’antichità, Torino (Einaudi), 1995
ULLMANN, W., , Historia del pensamiento político en la Edad Media, Barcelona (Ariel), 1992
ULLMANN, W., , Principios de gobierno y político en la Edad Media, Madrid (Rev de Occidente), 1971
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|