Societats Històriques i Formes Polítiques a Europa (2009)
Cicle
2n
Descriptors
Crèd.
Tipus
Curs
Període
3
Obligatòria
Primer
Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica
joanmaria.thomas@urv.cat xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant
Introduccio a l'estudi dels regims autoritaris a l'Europa d'Entreguerres centrada en l'anàlisi dels regims feixista, nazi, franquista, portuguès i de Vichy.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
Recerca
AR1
Profunditzar en els coneixements i la comprensió de la informació extreta sobre la Història política, social econòmica i cultural des del Baix Imperi romà fins a l’actualitat
AR2
Analitzar i contrastar les aportacions de les diferents corrents historiogràfiques sobre els diferents processos històrics
AR3
Investigar els processos històrics a través de la investigació històrica i la consulta de material bibliogràfic i d’arxiu
AR4
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història
AR5
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric
AR6
Reconèixer el paper que juguen els conceptes o fets conceptuals, com per exemple els de poder, imperi, guerra, elit, conflicte, revolució, injustícia social i lluita de classes
AR7
Establir hipòtesis de treball amb les dades disponibles i procedir a la seva confirmació o refutació aplicant una metodologia científica
AR8
Interpretar els processos històrics amb el rigor crític adequat
AR9
Dominar el llenguatge i la metodologia que s’utilitza per a produir científicament
AR11
Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història
AR12
Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals
AR13
Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals
AR14
Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats
Tipus B
Codi
Competències Transversals
Recerca
BR1
Aprendre a aprendre
BR2
Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar
BR3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general
BR4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
BR5
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida en clau de lideratge
BR6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
Comú
Recerca
CR1
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès
CR2
Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació
CR3
Gestionar la informació i el coneixement
CR4
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV
CR5
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania)
CR6
Definir i desenvolupar el propi projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació)
AUTORITARISMOS Y FASCISMOS
Dr Joan Maria Thomàs 4 semanas 12 h
1. La crisis del período de entreguerras. Opciones políticas en concurrencia: democrática, autoritaria, revolucionaria. Autoritarismos en la Europa de entreguerras. Tipologia de partidos y regímenes.
2. Hacia una definición de fascismo. Debates sobre el concepto de fascismo.
3. Tres ejemplos de regímenes fascistizados:
-España: El fascismo en España. Movimientos y partidos. El Régimen de Franco, régimen fascistizado. El partido fascista más longevo de la historia.
-Francia de Vichy.
-Portugal.
II. El nazismo Dr. Ferran Gallego 3 semanas 9 horas
1. Los años de formación (1919-1925)
2. La conquista del poder (1925-1933)
3. La sociedad nacionalsocialista.
4. La guerra racial.
III. El fascismo italiano Dr. Xavier Moreno 3 semanas 9 horas
1.Algunas consideraciones sobre Europa después de la Primera Guerra Mundial: el caso italiano.
2. La aparición del fascismo.
3. Dos hombres definidores del ser y hacer fascista: Benito Mussolini i Galeazzo Ciano.
4. El feixisme en el poder: realitzacions.
5. El fascismo en el poder: insuficiencias y ambiciones.
6.El hundimiento del del fascismo.
7.Algunas consideraciones finales.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
, , ,
Burrin, Philippe, Francia bajo la ocupación nazi 1940-1944., Paidos, 2004
Costa Pinto, Antonio, O salazarismo e o fascismo europeu: problemas de interpretaçao nas ciencias sociais, Lisboa, 1982
Milza, P, Fascisme français: passé et present, Flammarion, 1987
Lee, Stephen J., European dictatorships 1918-1945, Routledge, 2000
Payne, SG, Historia del fascismo, Planeta, 1995
Paxton, R, la france de Vichy, Seuil, 1997
Paxton, R, La anatomia del fascismo, Peninsula, 2004
rosas, F, o estado novo, Lisboa, 1974
Saz, I, Fascismo y franquismo, UdValencia, 2004
, , ,
Thomas,JM, Lo que fue la Falange, Plaza&Janes, 1999
Thomas, JM, La Falange de Franco, Plaza&Janes, 2001
Andreassi, A, Arbeit macht frei, El viejo Topo, 2004
Bracher, KD, La dictadura alemana, Alianza, 1972
Caplan,J, Nazi Germany, Oxford, 2008
Gallego, F, DE munich a Auschwitz, Debate, 2006
Kershaw, I, Hitler, los alemanes y la solucion final, La Esfera de los libros, 2009
Alfieri, D, Dos dictadores frente a frente , Caralt, 1950
Ciano, G, Diarios, Critica, 2004
Launay, J, La caida del fascismo, Daimon, 1973
Ludwig, E, Conversaciones con Mussolini, Juventud, 1978
Payne, SG, Fascism, comparison and definition, Wisconsin, 1979
Sarti, Roland, Fascismo y burguesia industrial, California, 1971