DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LA CONSTRUCCIÓ DE LA CIUTADANIA Codi 12615110
Ensenyament
Societats Històriques i Formes Polítiques a Europa (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Assoliment dels drets de ciutadania a Europa en les dimensions de classe i de gènere.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'assignatura pertany al model d'identitats polítiques i subjectes col.lectius. La perspectiva europea contemporània fins a l'actualitat permetrà conèixer el moviment diacrònic en l'evolució de l'Estat liberal i fins a l'Estat social i les principals fites de l'acció col.lectiva del moviment obrer i dels feminismes.

Continguts
Tema Subtema
1.- Del sufragi censitari al vot universal masculí.
2.- Els feminismes i els drets de les dones.
3.- Els drets socials.
4.- L'Estat del benestar.
5.- L'Europa social i la globalització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 1 9
 
Fòrums de discussió
15 5 20
Sessió Magistral
30 0 30
 
Atenció personalitzada
16 0 16
 
Proves mixtes
11 6 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Fòrums de discussió
Sessió Magistral
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Fòrums de discussió
Descripció
Ja que el cinqué tema "L'Europa social i la globalització" consisteix en exposicions-presentacions dels estudiants en grups els fòrums consistiran en discussions i debats a l'aula a l'entorn de les qüestions i dels reptes plantejats per la sosteniblitat dels drets de ciutadania en el món actual.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de discussió
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es mixta ja que consisteix en la defensa o presentació de tres modalitats d'indicació de l'avenç en l'aprenentatge:
1.- l'assistència a classe (80%) i la participació activa en els forums de discussió............ 30%
2.- La resenya d'una obra de la bibliografia fonamental recomanada ........................... 20%
3.- La presentació d'una temàtica referida al tema 5 de l'assignatura ........................... 50%

La segona convocatòria consistirà en un examen del temari.


Fonts d'informació

Bàsica BOCK, Gisela, La mujer en la historia de Europa, 2001, Crítica
BALDWIN, Peter, Política de solidaridad: bases sociales del eStado de Bienestar, 1992, Ministerio Trabajo
CANFORA, Luciano, La democracia. Historia de una ideologia, 2004, Critica
ELLEY, George, Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa, 2003, Critica
HEATER, D.B., Ciudadanía. Una breve historia., 2007, Alianza
MARSHALL & BOTTOMORE, Ciudadanía y clase social, 1998, Alianza
NAVARRO, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del bienestar, 1997, Ariel
, , ,
PECES BARBA, Gregorio, Educación para la ciudadanía y derechos humanos, 2007, Espasa Calpe
, , ,
RUBIO CARRACEDO, j., teoria crítica de la ciudadanía democrática, 2007, Trotta

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent