DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DRETS HUMANS, GLOBALITZACIÓ I FORMES POLÍTIQUES Codi 12615113
Ensenyament
Societats Històriques i Formes Polítiques a Europa (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant La construcció europea des dels valors i principis de l´Estat de Dret. El fenómen de la immigració, les societats multiculturals i els conflictes de drets fonamentals; els drets humans: la voluntat universalista; els drets individuals, col.lectius i de grup; identitats i diferències.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR4 Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història
  AR5 Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història AR4
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric AR5
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general BR3
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania) CR5

Continguts
Tema Subtema
I. Drets humans i drets fonamentals I.1. Concepte, aproximació lingüística i distincions terminològiques
I.2. El procés històric d’evolució i protecció dels drets fonamentals
I.3. Els drets civils i polítics.
I.4. Els drets econòmics, socials i culturals
I.5. Els drets de “tercera o nova generació”. Reptes actuals.
II. Drets fonamentals i multiculturalisme II.1. Introducció: els fenòmens migratoris i el procés de globalització
II.2. El concepte de multiculturalisme
II.3. El debat polític i jurídic sobre el multiculturalisme
II.4. El dret a la cultura: identitats i diferències
II.5. Drets individuals i drets col•lectius.
III. Ciutadania i conflictes de drets III.1. Ciutadania multicultural, complexa i diferenciada
III.2. Dos posicions enfrontades: liberalisme vs. comunitarisme
III.3. Un exemple “feble” de conflicte de drets: el vel islàmic
III.4. Un exemple “fort” de conflicte de drets: la mutilació genital femenina
III.5. Altres exemples de conflictes de drets fonamentals en societats multiculturals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
11 20 31
Supòsits pràctics/ estudi de casos
12 20 32
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Capacitat de resolució de problemes complexes 40
Proves mixtes Prova final combinada de preguntes amb diferents estructures 60
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV.,  (de Lucas, J., coord)., Europa: derechos, culturas, Tirant lo blanch. València, 2006.

AA.VV., (Añón Roig, M.J., y otros), Lecciones de derechos sociales, Tirant lo blanch, Valencia, 2004 (2ª ed.).

AA.VV., (Añón, M.J. y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blach, Valencia, 1996.

AA.VV., (de Lucas, J., dir.), La multiculturalidad, Cuadernos de Derecho Judicial, Consejo General del Poder Judicial, Madrid, 2001

AA.VV., (de Lucas, J., ed.), Derechos de las minorías en una sociedad multicultural, Cuadernos de Derecho Judicial, Consejo General del Poder Judicial, Madrid, 1998

AA.VV., Ansuategui Roig,, F.J. y otros), Derechos fundamentales, valores y multiculturalismo, Dykinson, Madrid, 2005.

BALIBAR, E., Nosotros, ¿ciudadanos de Europa?  Las fronteras, el Estado, el pueblo, Tecnos, Madrid, 2003.

COHN-BENDIT, D.; SCHIMD, T., Ciudadanos de Babel, Talasa, Madrid, 1996.

DE LUCAS, J., El desafío de las fronteras. Derechos humanos y xenofobia en una sociedad plural, Temas de Hoy, Madrid, 1994.

DE LUCAS, J., Europa: ¿convivir con la diferencia?, Tecnos, Madrid, 1992.

DE LUCAS, J., Globalització i identitats. Claus polítiques i jurídiques, Pòrtic, Barcelona, 2003.

DE LUCAS, J., Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, Icaria, Barcelona, 1996.

DE YTURBE, C., Multiculturalismo y derechos, Instituto Electoral Nacional, México D.F., 1998. 

GIANNI, M., Multiculturalisme et integration politique, L´Harmattan, Paris, 2002.

HABERMAS, J., La inclusión del otro, Paidós, Barcelona, 1999.

KYMLICKA, W., Ciudadanía multicultural, Paidós, Barcelona, 1996.

KYMLICKA, W., La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Paidós, Barcelona, 2003.

OLIVÉ, L., Multiculturalismo y pluralismo, Paidós, México D.F., 1999. 

PECES-BARBA, G., Curso de derechos fundamentales. Teoría general, Universidad Carlos III de Madrid, BOE, Madrid, 1999.

PECES-BARBA, G., Lecciones de derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 2005.

PÉREZ LUÑO, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, Tecnos, Madrid, 1999 (6ª ed.).  

PÉREZ LUÑO, A.E., Los derechos fundamentales, Tecnos, Madrid, 1984.

SARTORI, G., La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo, Taurus, Madrid, 2001.

TAYLOR, Ch., Acercar las soledades. Federalismo y nacionalismo en Canadá, Gakoa, Bilbao, 1999.

TAYLOR, Ch., Multiculturalismo y la política del reconocimiento, Fondo de Cultura Económica, México, 1993.

VILLORO, L., Estado plural. Diversidad de culturas, Paidós, México, 1998.

YOUNG, I.M., Justicia y políticas de la diferencia, Cátedra, Madrid, 2002.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent