DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LA QÜESTIÓ REGIONAL A EUROPA Codi 12615114
Ensenyament
Societats Històriques i Formes Polítiques a Europa (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Adreça electrònica aaron.gutierrez@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Web
Descripció general i informació rellevant Entendre el concepte de regió i la formació de les regions europees com a instrument del poder, encara que en molts casos amb el respecte o l'alteració d'antigues nacions o espais de poder independent. El curs tractarà també del fenomen de la regionalització i del paper de les ciutats capitals regionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR4 Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història
  AR5 Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric
  AR11 Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història
  AR12 Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals
  AR13 Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals
  AR14 Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR2 Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar
  BR4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
  BR6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR3 Gestionar la informació i el coneixement
  CR4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV
  CR5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i definir el concepte i tipus de regions 2.- Adquirir les nocions del sorgiment de les regions actuals 3.- Determinar les diferències entre nació i regió 4.- Analitzar el paper de les jerarquies i xarxes urbanes en la construcció regional 5.- Desenvolupar els criteris de formació de les regions històrico-econòmiques, antigues i actuals. 6.- Donar resposta a la necessitat d'entendre les estructures territorials europees 7.- Valorar la política regional europea AR4
AR5
AR11
AR12
AR13
AR14
BR2
BR4
BR6
CR3
CR4
CR5

Continguts
Tema Subtema
1.- La regió: territori i frontera Concepte i tipus. El sorgiment dels espais regionals. Regió i nació. El paper del territori i la frontera.
2.- Les ciutats com a motor del desenvolupament regional Jerarquia i xarxes urbanes. Les funcions urbanes i regionals. Les regions urbanes.
Desenvolupament i desequilibris regionals. Districtes i pols. Les postmetròpolis. Regions intel·ligents.
3.- El procés de regionalització a Europa Regions i subregions. Les delimitacions i el problema de les fronteres. Diferents nivells de poder.
L’ascens de les regions com a actors protagonistes a diversos Estats europeus.
Organització territorial dels Estats europeus. Encaix de les nacionalitats històriques en l'estrcutura regional dels Estats europeus.
4- L’Europa de les regions? El rol de les regions a la Unió Europea Les regions de la UE. La política regional europea.
Els objectius de la UE en matèria d’aplicació del principi de subsidiarietat i el rol de les regions a la UE.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
14 14 28
Debats
7 14 21
Fòrums de discussió
7 14 21
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Comprén l'exposició del programa, el sistema d'avaluació i el tipus de lectures i pràctiques que hauran de fer els alumnes. S'exemplificarà en l'anàlisi d'alguna lectura
Sessió Magistral Exposició de continguts dels temes corresponents amb debat i anàlisi col·lectiu d'alguns subtemes.
Debats Els debats seran plantejats a partir de qüestions clau desenvolupades durant les sessions magistrals.
Fòrums de discussió Ressenya i discussió a classe de les lectures i materials diversos lliurats durant el curs.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Fora de les hores de classe s'assignaran unes hores de consulta al professor. Igualment per a l'avaluació s'haurà de mantenir una entrevista amb el professor que versarà sobre continguts de les lectures recomanades.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació, seguiment i aportacions als debats plantejats a classe. 40%
Fòrums de discussió Ressenya i discussió a classe de les lectures i materials diversos lliurats durant el curs. 40%
Altres

Participació i assistència a classe

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CLAVAL, P., Initiation à la Géographie régionale, Paris. Nathan, 1993
DAVIS, H.B., Nacionalismo y socialismo, Barcelona. Península, 1975
DICKINSON, R.E., Ciudad, región y regionalismo, Barcelona. Omega, 1961
FLORIDA, R., Les ciutats creatives, Barcelona.Peninsula, 2009
NOGUÉ, J., Els nacionalismes i el territori, Barcelona. El Llamp, 1991
PRECEDO, A., Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI, Madrid. Síntesis, 2004
SOJA, E. W., Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones, Madrid. TdS, 2008
VANIER, M., Le pouvoir des territoires, Paris. Económica, 2010
VELTZ, P., Mundialización, ciudades y territorios, Barcelona.Ariel, 1999
VIDAL, P., Tableau de la Géographie de la France, Paris. La Table Ronde, 1903 (1994)

Complementària BOEUF, J.L.; MAGNAN, M., Les collectivités territoriales et la décentralisation, Paris. La documentation Française, 2006
LAFONT, R., La revolución regionalista, Barcelona.Ariel, 1971
LEVY, J., Europe. Une géographie, Paris. Hachette, 1998
POUNDS, N.J.G., Geografia histórica de Europa, Barcelona. Crítica, 2000
POMMIER, P., Les systèmes productifs locaux, Paris. La documentation Française, 2002
UNION EUROPEA, Inforegio, ,
, UNION EUROPEA, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent