Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
Recerca |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR5 |
Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP6 AR5
|
BC13
|
CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP4 AP6 AR2
|
BC1 BC4 BC6
|
CC3 CC6
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP1 AP2 AP6
|
BC1 BC4 BC13
|
CC3 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
La medicina en el epos homèric:
Relació homes i divinitats
Relació divinitats i destí
|
Tema 2 |
La medicina pretècnica i les seves pràctiques terapèutiques:
Concepció de la malaltia
Medicina popular i la seva transmissió
|
Tema 3 |
El pensament filosòfic com a base del pensament mèdic.
Els presocràtics
Etapes de la medicina a l'antiguitat clàssica
Els primers metges
|
Tema 4 |
La medicina hipocràtica:
Contingut científic i metodologia
Conceptes bàsics de nosologia
Tractaments terapèutics en funció de gènere
|
Tema 5 |
La medicina a Roma i cristianisme primitiu
Galè: idea de la malaltia, terapèutica.
La filia i la filantropia, base de la medicina al món cristià antic.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Treballs |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Avaluació dels diferents treballs realitzats |
10% |
Treballs |
Redacció d'un assaig del curs |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, VVAA, (2001) Dieux, héros et médecins grecs. (ed. M. Woronoff, S. Follet et J. Jouanna) Paris : PUFC, ,
, VVAA, (2000) Mujer y medicina en el mundo antiguo. ( coord. M. Jufresa) Arenal. Revista de historia de las mujeres. Vol 7, nº2. Granada: Universidad de Granada, ,
, LAIN ENTRALGO, P. (1981, 3ª) Historia de la medicina . Barcelona: Salvat, ,
, JOUANNA, J. (1992) Hippocrate. Paris: Fayard., ,
, GREMK, M.D. , (1994) Les maladies à l’aube de la civilisation occidentale. Paris: Bibliothèque historique Payot, ,
, GIL, L. (1969) Therapeia. La medicina popular en el mundo clásico. Madrid: Guadarrama., ,
, GARCIA BALLESTER, L. (1972) Galeno. Madrid: Guadarrama., ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|