DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA 1: MEDICINES SISTEMÀTIQUES Codi 12625103
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica majoana.zaragoza@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una anàlisi dels principis bàsics de la medicina clàssica, és a dir, la medicina grega i romana, amb especial èmfasi en les figures d'Hipòcrates i Galè.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  Recerca
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR5 Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC13 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AP6
AR5
BC13
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AP4
AP6
AR2
BC1
BC4
BC6
CC3
CC6
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP1
AP2
AP6
BC1
BC4
BC13
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 La medicina en el epos homèric:
Relació homes i divinitats
Relació divinitats i destí
Tema 2 La medicina pretècnica i les seves pràctiques terapèutiques:
Concepció de la malaltia
Medicina popular i la seva transmissió
Tema 3 El pensament filosòfic com a base del pensament mèdic.
Els presocràtics
Etapes de la medicina a l'antiguitat clàssica
Els primers metges
Tema 4 La medicina hipocràtica:
Contingut científic i metodologia
Conceptes bàsics de nosologia
Tractaments terapèutics en funció de gènere
Tema 5 La medicina a Roma i cristianisme primitiu
Galè: idea de la malaltia, terapèutica.
La filia i la filantropia, base de la medicina al món cristià antic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
2 2 4
Treballs
2 10 12
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 20%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 10%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , VVAA, (2001) Dieux, héros et médecins grecs. (ed. M. Woronoff, S. Follet et J. Jouanna) Paris : PUFC, ,
, VVAA, (2000) Mujer y medicina en el mundo antiguo. ( coord. M. Jufresa) Arenal. Revista de historia de las mujeres. Vol 7, nº2. Granada: Universidad de Granada, ,
, LAIN ENTRALGO, P. (1981, 3ª) Historia de la medicina . Barcelona: Salvat, ,
, JOUANNA, J. (1992) Hippocrate. Paris: Fayard., ,
, GREMK, M.D. , (1994) Les maladies à l’aube de la civilisation occidentale. Paris: Bibliothèque historique Payot, ,
, GIL, L. (1969) Therapeia. La medicina popular en el mundo clásico. Madrid: Guadarrama., ,
, GARCIA BALLESTER, L. (1972) Galeno. Madrid: Guadarrama., ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent