Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP3 |
Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AP5 |
Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
Recerca |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR5 |
Adquisició de l'erudició indispensable en tots els grans temes en els que ha treballat l’Antropologia mèdica i la Salut Internacional: tenir prou criteri crític com per a defensar un posicionament en els diferents debats i posicionaments tòricometodològics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional, així com el codi deontològic específic de l’antropologia social. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC18 |
Actitud professional crítica i compromesa que fomenti la igualtat d’oportunitats i la equiparació entre gèneres, ètnies o classes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1.Conocer las aportaciones generales del enfoque feminista en el estudio antropológico de la salud
|
AP1 AP3 AP5
|
BC4 BC5 BC6
|
CC3
|
2.Aproximarse a algunos estudios empíricos realizados en el Estado Español
|
AP2 AP6 AR2
|
BC7 BC13
|
CC5
|
3. Conocer algunos desarrollos teóricos y temáticos concretos en el estudio de la salud, del cuerpo y de las emociones.
|
AP5 AR5
|
BC18
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
El trabajo feminista en torno a la salud |
Tema 2 |
El estudio de las relaciones de género desde la antropología: teorías y conceptos principales
|
Tema 3 |
El estudio antropológico feminista de la salud: hacia un modelo relacional del género y la salud
|
Tema 4 |
Campos temáticos: salud reproductiva y otras áreas de investigación |
Tema 5 |
Herramientas teórico-metodológias para una teoría y una etnografía del cuerpo
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Treballs |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. |
40% |
Presentacions / exposicions |
Avaluació dels diferents treballs realitzats |
15% |
Treballs |
Redacció d'un assaig del curs |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Esteban, Mari Luz. Antropología del cuerpo. Género, itinerarios
corporales,
identidad y cambio. Barcelona: Bellaterra; 2004.
Esteban,
Mari Luz. “El estudio de la salud y el género. Las ventajas
de
un enfoque antropológico y
feminista”. Salud Colectiva, Buenos
Aires,
2(1):9-20, Enero-Abril.
Esteban,
Mari Luz. "Antropología, género y salud en el Estado
Español".
Informe elaborado por encargo del Observatorio de Salud de la Mujer. Octubre 2006. Miqueo, Consuelo y
otras (eds.) Perspectivas de género en salud.
Madrid:
Minerva, 2001.
Revista
Mujeres y Salud, editada por
el Programa Mujer, Salud y
Calidad de Vida del CAPS (Centro de Análisis y Programas Sanitarios),
de Barcelona (http://mys.matriz.net). |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|