DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA III: LES ESCOLES FENOMENOLÒGIQUES I CULTURALISTES Codi 12625113
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DI GIACOMO ., SUSAN M
Adreça electrònica susanm.digiacomo@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO ., SUSAN M
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant D’escoles fenomenològiques n’hi ha moltes. En el temps del qual disposem, i pensant en l’ús de la fenomenologia en l’antropologia de la medicina, l’abordatge que farem en aquesta assignatura passa pel cos humà. En les primers classes començarem establint un marc teòric; en les últimes, mirarem de veure’n l’aplicació en l’anàlisi etnogràfica de casos concrets. L’organització d’aquesta assignatura és de tipus seminari, i per tant és molt important que tothom arribi a classe havent llegit l’article assignat per aquell dia i havent organitzat una mica les pròpies idees (i dubtes) al respecte. Es valorarà sobretot la participació activa en el debat. Tots tenim coses per ensenyar als altres, i aprendre dels altres. El treball final de l’assignatura serà un exercici en el qual s’aplica el que s’ha après en el curs d’aquest seminari a l’anàlisi d’un article antropològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic
Aprendre a llegir articles professionals en anglès

Continguts
Tema Subtema
1. El cos com a objecte d'estudi antropològic.
2. Relació cos-ment.
3. Embodiment
4. Modes somàtics d'atenció en la salut i en la malaltia
5. Comparació aproximacions semiòtiques i fenomenològiques
6. Metàfores, representacions i vivències de la malaltia
7. Embodiment i experiència
8. Aproximacions antropològiques i filosòfiques a la fenomenologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions individuals d'articles de lectura obligatòria
Treballs El Treball consistirà en un assaig per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes.
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà conjuntament amb l'assaig 0%
Presentacions / exposicions Presentació d'un article de lectura obligatòria 10%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 80%
Resolució de problemes, exercicis No hi ha problemes a resoldre 0%
Altres

Assistència i participació en els debats

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Mari Luz Esteban, El estudio del cuerpo en las ciencias sociales. EN Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Pàgines 19-27, Barcelona: Edicions Bellaterra, 2004
Nancy Scheper-Hughes i Margaret Lock, The Mindful Body: A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology., Medical Anthropology Quaarterly 1(1), New Series:6-41., 1987
Havi Carel, Phenomenology and Its Application in Medicine., Theor Med Bioeth 32:33-46, 2011
Thomas J. Csordas, Embodiment as a Paradigm for Anthropology. EN Body/Meaning/Healing, pàgines 58-87., New York: Palgrave Macmillan, 2002
Thomas J. Csordas, Somatic Modes of Attention. EN Body/Meaning/Healing, pàgines 241-259. , New York: Palgrave Macmillan , 2002
Thomas J. Csordas, Introduction: The Body as Representation and Being-in-the-World. EN Embodiment and Experience: The Existential Ground of Culture and Self, Thomas J. Csordas, ed., pàgines 1-24., New York: Cambridge University Press, 2004
Byron J. Good, El cuerpo, la experiencia de la enfermedad y el mundo vital: una exposición fenomenológica del dolor crónico. EN Medicina, racionalidad y experiencia: Una perspectiva antropológica, Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003
dern Dilemmas in the Representation of Body, Mind and DisSusan M. DiGiacomo, Metaphor as Illness: Postmodern Dilemmas in the Representation of Body, Mind and Disorder. , Medical Anthropology 14:109-137, 1992
Thomas Ots, The Silenced Body–The Expressive Leib: On the Dialectic of Mind and Life in Chinese Cathartic Healing. EN Embodiment and Experience: The Existential Ground of Culture and Self, Tho, New York: Cambridge University Press, 2004
Susan M. DiGiacomo, A Narrative Deconstruction of 'Diagnostic Delay'. Amb comentari d'Arthur Frank., Second Opinion 20(4), April:21-39, 1995
Havi Carel, 'I Am Well, Apart From the Fact That I Have Cancer': Explaining Wellbeing Within Illness. EN The Philosophy of Happiness, L. Bortolloti, ed.,pàgines 82-99. , Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12625301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA ETNOGRÀFICA EN ANTROPOLOGIA MÈDICA/12625107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA/12625201
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent