DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIA V: LES ORIENTACIONS CRÍTIQUES Codi 12625115
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
MARTINEZ HERNAEZ, ANGEL
Adreça electrònica angel.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTINEZ HERNAEZ, ANGEL
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de salut / malaltia /atencio, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques de salut: l'administració, la societat civil organitzada, els operadors internacionals i la població en general.
  AP2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema sanitari particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AP3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials i de les Ciències de la Salut), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca i d’intervenció en el camp socio-sanitari, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AP5 Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria lees disciplines socio-sanitàries i les polítiques al respecte. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats de lAntropologia mècica fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP7 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia en el medi dels dispositius sanitaris i assistencials i en el àmbit de les pràctiques quotidianes de les poblacions, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el seu rol, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu.
  AP10 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  Recerca
  AR1 Comprendre els principals problemes que afecten als processos de salut/ malaltia / atenció , a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques públiques: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema de salut particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura biomèdica i socio-sanitària (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia), i com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AR4 Adquisició de experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit dels estudis de la salut, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AR6 Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR7 Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia mèdica o estudis multidisciplinars en Salut Pública o Salut Internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC17 Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Describir y analizar las principales características de los enfoques críticos en Antropología Médica. AP1
AP2
AP4
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
BC4
BC5
CC3
CC5
2. Describir y analizar problemas específicos estudiados por los enfoques críticos para observar sus aportes y limitaciones AP6
AP7
AR4
AR7
BC4
BC5
CC3
CC5
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AP3
AP5
AP6
AR3
AR6
BC6
BC17
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema I Presupuestos básicos para el análisis de las teorías antropológicas. Principales características teóricas de la Antropología social actual. Antropología Médica Crítica norteamericana y Antropologías Médicas Críticas europeas y latinoamericanas. En que consiste la criticidad de las teorías antropológicas.
Tema II Antropología Médica Crítica norteamericana: propuestas básicas. Antropología Médica Crítica y Antropología Médica Clínica: la discusión sobre los niveles de análisis. Principales áreas de investigación. El papel de Gramsci en las Antropologías Médicas Críticas. La cuestión de la verdad/no verdad en la Antropología Social actual: Gramsci y Geertz.
Tema III Componentes críticos en otras corrientes teóricas de la Antropología Médica actual: foucaultianos, construccionistas, fenomenólogos ,antropología de las prácticas.
Convergencias teóricas e ideológicas.
Tema IV Descripción y análisis de problemas específicos: a)Validez actual del concepto de clase social en Antropología Médica: estrato y/o clase social; b)medios de comunicación masiva y procesos de salud/enfermedad/ atención; c)relaciones de hegemonía /subalternidad y modelos de atención de los padecimientos; d)las teorías/ideas de la caída de las relaciones y rituales sociales.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Taller de discussió en el qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats 15%
Treballs Redacció d'un assaig del curs 30%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1. Agamben,G. (1995),Homo sacer, Einaudi

 

2. ----(2000),Lo que queda de Auschwitz. Pre -Textos

 

3. Agger,B. (1991),”Critical theory, poststructuralism, postmodedrnism: their sociological relevance,en Annual Review of Sociology 17:105-31.

 

4. Alvez,P.C. y M.C. Rabelo (Orgs.),(1998) Antropología da saude, Relume Dumará,Rio

De Janeiro

 

5. Baer,H. et al (1986),”Toward a critical medical anthropology “ Social Science & Medicine 23 (2) :95-98

 

6. Barrett,B. (1997),”Identity, ideology and inequality: methodologies in medical anthropology, Guatemala 1950-1995”,Social Science & Medicine 44 (5):579-87

 

7. Bibeau,G. (1986/1987),”Nouvelles directions dans l’anthropologie medico/psychiatrique nord-americaine” Santé/Culture/Health IV (2) :4-11.

 

8. Bibeau,G. y E.Corin (1995),”Culturaliser l’epidemiologie psychiatrique. Les systemes de signes, de sens et d’action en santé mental “ en P.Charest et al (Coords.), Marc Adelard Tremblay ou la construction de l’anthropologie quebecoise, Presses de l’Universite de Laval, Québec.

 

9. Bonfil Batalla,G. (2006),Diagnóstico sobre el hambre en Sudzal, Yucatán, CIESAS

 

10. Briggs,Ch. Y C.Martini (2003),Stories in the time of cholera. racial profiling during a medical nightmare, Univ. of California Press, Berkeley

 

11. Comaroff,J. (1993),”The diseased heart of Africa” en S.Lindembaum y M.Lock (Edits.) 1993:305-329).

 

12. Comelles,J.M. y A.Martínez (1993), Enfermedad,cultura y sociedad, EUDEMA, Madrid (Capítulos 5 y 6)

 

13. Chrisman,N. y T.Maretzky (1982),Clinical Applied Anthropology, Reidel, Dordrecht

 

14. Csordas,T. (Edit.) (1994), Embodiment and experience: the existencial ground of culture and self, Cambridge Univ.Press

 

15. Curran,J. y M.Gurevitch (Edits. (2000), Mass media and Society, Arnold, London

 

16. De Martino,E. (1975),Mondo popolare e magia in Lucania, Basilicatra Editrice, Roma-Matera

 

17. Elias,N. (1995),The german power struggles and the development of habitus in the ninenteenth and tewntieth centuries.Columbia Univ.Press,New York

 

18. Farmer,P. (1999),”Pathologies of power: rethinking health and human rights” en American Journal of Public Health 80 (10):1486-1496

 

19. Fassin,D. (1996),”Exclussion, underclass, marginalidad” Revue Francaise de Sociologie XXXVII:37-75

 

20. Frankenberg,R. (1986),”Gramsci,culture and medical anthropology” Medical Anthropology Quart. 2:454-459.

 

21. Gaines,A. (Edit.), Ethnosychiatry, State Univ.Press of New York, Albany

 

22. Geertz,C. (1964),”Ideology as a cultural system” en D.Apter (Comp.),Ideology and Discontent,The Free Press ,New York :47-56.

 

23.----(1996),Los usos de la diversidad,Paidos,Barcelona

 

24.Gledhill,J.,El poder y sus disfraces, edicions Bellaterra, Barcelona (Capítulos 4,6 y 9)

 

25. Leslie,Ch. (1990),”Scientific racism:reflections on peer review,science and ideology” en Social Science & Medicine 31 (8):891-912)

 

26. Lindenbaum,S. y M.Lock (Edits.), Knowledge,power and practice,Univ.of California Press

 

27. Lock,M.(1987), “DSM-III as a culture bound construct “,Culture, Medicine and Psychiatry 11 :35-42.

 

28. Lock,M. (2002),Twice Dead: Organ Transplants and the reinevention of death, Univ.of California Press.

 

29. MacAndrew,C. y R.Edgerton (1969),Drunken Comportment. A Social Explanations,Aldine,Chicago

 

30. Massé,R. (1995),Culture et santé publique, Gaetan Morin Editeur, Montreal

 

31. Menéndez,E.L. (1981), Poder,estratificación social y salud. Análisis de las condiciones sociales y económicas de la enfermedad en Yucatán, Ediciones de la Casa Chata, México

 

32. ---- (1982),Hacia una práctica médica alternativa. Hegemonía y autoatención (gestión en salud),Cuaderno 86 de la Casa Chata, México

 

33.---- (2002 a), ”El malestar actual de la Antropología o de la casi  imposibilidad de pensar lo ideológico” en RAS 11: 39-87.

 

34. ---- (2002 b), La parte negada de la cultura. Relativismo, diferencias y racismo, edicions bellaterra, Barcelona (ver capítulos 1,2, 3 y 4).

 

35. ---- (2006), ”Desaparición, resignificación o nuevos desarrollos de los lazos y rituales sociales” en Relaciones XXVII (107) :147-178.

 

36. Menéndez, E.L. y H. Spinelli (Coords.) (2005), Participación social ¿Para qué?, Editorial Lugar, Buenos Aires

 

37. Norstrom,C. y A.Roben (Cpms.) (1995), Fieldwork under fire. Contemporary Studies of Violence and Survival, Univ.of California Press,Berkeley

 

38. Proctor,R. (1988), Racial Higiene, Harvard Univ.Press,Cambridge

 

39. Rabinow,P. (Edit.) Ethics:subjectivity and truth, New Press, New York

 

40. Rosaldo,R. (1990),Cultura y verdad, Grijalbo,México

 

41. Sheper-Hughes,N. (1984),”Infant mortality and infant care: cultural and economic constraints on nurturing in Northeast Brazil” Social Science & Medicine 26:263-89

 

42. Scheper-Hughes,N. y  M.Lock (1987),”The Mindful Body: A prolegomenon to future work in Medical  Anthropology “ en Medical Anthropólogy Quart. 1(1): 6-41.

 

43. Scheper-Hughes,N. y L.Wacquant (Edits.) (2002) Commodifyng bodies, Sage,  London

 

44. Singer,M.(1988),”Hacia una economía política del alcoholismo” en Nueva Antropología X (34): 9-54.

 

45. ---- (1989),”The coming age of Critical Medical Anthropology” Social Science & Medicine 9:1193-1203.

 

46. ---- (1990), ”Reinventig medical anthropology:toward a critical realignment” Social Science & Medicine 30(2) :179-87.

 

47. Singer,M. et al (1992),”Why does Juan García have drinking problem ?,The perspective of medical  critical anthropological vol. 14:77-108.

 

48. Social Science & Medicine (1986),Dedicado a antropología médica crítica, vol 23 (2).

 

49. Social Science & Medicine (1990) Dedicado a niveles de análisis vol. 30 (9).

 

50. Sousa Campos,G. et al (2006),Tratado de Saude Coletiva, Hucitec, Editora Fiocruz, Rio de Janeiro

 

51. Souza Minayo,M.C y C.Coimbra (Orgs.),(2005),Criticas e atuantes.Ciencias Sociais e Humanas em Saude na America Latina, Editora Focruz, Rio de Janeiro

 

52. Waitzkin,H. (2001),At The Front Lines of Medicine, Rowman &Littlefield Pub., Oxford

 

53. Young,A. (1993),”A description of how ideology shapes knowledge of a mental disorder (postraumatic stress disorder)”,en Lindenbaum y Lock (Edits.) 1993:108-128

 

NOTA: los textos básicos son :4,5,7,10,22,24,27,30,31,32,33,34,35,41,42,4,45,48,49,50,51.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent