DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) SEMINARI D'ACOMPANYAMENT Codi 12625121
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DI GIACOMO ., SUSAN M
Adreça electrònica susanm.digiacomo@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO ., SUSAN M
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant Els seminaris de recerca estan programats de tal manera que no coincideixen amb les assignatures de màster, per tal d’aconseguir la màxima assistència i participació d'alumnes de màster i doctorat, de becaris i de professors. La finalitat d'aquests seminaris és de facilitar la comunicació intradepartamental sobre qüestions d'interès per a tots els membres del departament explicant els nostres projectes de recerca, i donant feedback crític en un esperit constructiu. Aquest seminari vol ser un espai lliure i segur per assajar i intercanviar idees. Cada seminari està estructurat en dos blocs: la primera hora per a l'exposició, i la segona hora per al debat. Per als alumnes de màster matriculats al seminari d'acompanyament, que ha quedat absorbit pel seminari departamental de recerca, és obligatori l’assistència al 80% dels seminaris i, per tal de poder calcular una nota final, cal fer un breu comentari crític sobre 4 de les 6 sessions. Cada comentari hauria de ser d’aproximadament 800-1000 paraules, a doble espai (cal ser sintètics). Un comentari crític és més que un simple resum; és una reflexió sobre els aspectes més significatius de cada seminari. El que m’interessa saber és què n’heu tret d’important, d’interessant o d’útil de cada sessió (incloent-hi el debat posterior a la presentació), pensant en els vostres propis projectes de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina

Continguts
Tema Subtema
Presentacions de projectes de recerca per part de professors i/o alumnes de doctorat i/o de màster de la URV; presentacions ocasionals de professors visitants d'altres universitats i països.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
12 24 36
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura (primera sessió).
Sessió Magistral Desenvolupament del tema de cada sessió a càrrec del ponent.
Presentacions / exposicions Després de la presentació del ponent hi haurà una hora dedicada a preguntes i debat entre els alumnes i el ponent.
Treballs El treball consistirà en un breu comentari crític en forma d'assaig per part de l'alumne sobre cada sessió (mínim de 4 de les 6 sessions), incloent-hi la presentació i el debat posterior. Cada comentari hauria de tenir una extensió d'entre 800 i 100 paraules.
Resolució de problemes, exercicis No hi ha ni resolució de problemes ni exercicis a part dels comentaris crítics.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a les sessions (mínim de 4 sessions sobre 6). 10%
Presentacions / exposicions Participació en els debats 20%
Treballs Redacció d'un breu (800-100 paraules) comentari crític sobre cada sessió (mínim de 4 sessions sobre 6). 70%
Resolució de problemes, exercicis No hi ha problemes/exercicis per resoldre. 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació són les presentacions dels ponents.

A continuació, una bibliografia útil:

ANDER-EGG, E. (1990) Técnicas de investigación social. México: El Ateneo.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires: Paidós.

ANGUERA, M. T. (1978) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid: Cátedra.

BLANCHET, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.

BRIONES, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. México: Trillas.

COMES, P. 1974. Técnicas de expresión. Guía para la redacción y presentación de trabajos científicos, informes técnicos y tesinas. Barcelona, Oikos-Tau.

DELGADO,  J. M. (coord.) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.

FESTINGER, L.; KATZ, D. (comps.) (1992) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.

GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J.; ALVIRA, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

GONZÁLEZ REINA, S. 1979. Manual de redacción e investigación documental. México, Trillas.

HAMMERSLEY, M.; ATKINSON, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.

PUJADAS, J. J.; COMAS, D.; ROCA, J. (coords.) (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.

ROJAS SORIANO, R. 2000 Guía para realizar investigaciones sociales. México, Plaza y Valdés.

TYLOR, S. J.; BODGAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12625301

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES QUALITATIVES/12625108
ANTROPOLOGIA/12625201
METODOLOGIA ETNOGRÀFICA EN ANTROPOLOGIA MÈDICA/12625107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent