DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SEMINARI D'ACOMPANYAMENT Codi 12635116
Ensenyament
Antropologia Urbana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web http://antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Al quart quadrimestre del màster d'Antropologia urbana es contemplen dos itineraris possibles per als estudiants: un itinerari d'investigació i un itinerari professionalitzador. En aquest últim, els 30 crèdits obligatoris corresponents al segon quadrimestre del segon any es divideixen en 10 crèdits de seminari d'acompanyament i els 20 restants de Practicum. Es preveuen diferents seminaris d'acompanyament durant la realització de les pràctiques externes dels estudiants, per tal de discutir i avaluar conjuntament tot el procés i els seus avenços.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
  AP6 Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social.
  AP8 Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació urbana o a la intervenció social urbana, mitjançant la realització d'un practicum.
  Recerca
  AR2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions.
  AR3 Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament i amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació a situacions desconegudes i imprevistes.
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social, tot assumint que tota investigació és, al mateix temps, acció.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Capacitat de planificació i organització.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu fonamental i global és capacitar l'estudiant per a la selecció i cerca bibliogràfica, la construcció teòrica de l'objecte d'estudi, el treball de camp, l'anàlisi de dades empíriques, el tractament de la informació i l'elaboració d'interpretacions i conclusions d'investigació. AP3
AP6
AP8
AR2
AR3
BC9
BC13
BC14
BC15
Un objectiu més específic és aconseguir que l'alumne desenvolupi el treball col·laboratiu i de grup, a partir de les activitats dutes a terme durant el Practicum i també de les reflexions conjuntes del seminari d'acompanyament propiament dit. AP8
BC11
BC13
CC5
CC6
És important també aconseguir que l'estudiant durant el Practicum sigui capaç d'actuar amb iniciativa pròpia i aplicar el seu potencial professional en la mesura que les possibilitats del centre, organització o institució d'acollida puguin facilitar-li. AP8
BC2
BC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Per a la realització del Practicum, els estudiants disposaran d'un menú de llocs de destí (institucions, empreses, organitzacions, centres públics o privats, etc.) entre els quals triar segons les seves preferències o interessos.
Es procurarà que les línies operatives o d'acció d'aquests indrets guardin correspondència amb l'oferta de continguts del màster (en forma de programes, projectes o activitats diverses de gestió social, cultural, urbana...), així com d'ampliar el ventall d'opcions d'ubicació disponibles a petició explícita dels estudiants i sempre que això sigui possible.
Amb tots aquests llocs existirà un conveni de pràctiques externes curriculars intern a la URV, i es definiran els tutors o responsables de les mateixes, així com els compromisos sobre el seu desenvolupament i la recíproca comunicació d'objectius i resultats.
L'estudiant disposarà de diferents fitxes informatives sobre els llocs de destí proposats a cada curs. En aquests fitxes hi consten: les línies o els àmbits de treball principals del centre, institució o empresa, els requisits per a l'estudiant que reb (en cas que n'hi hagi) i algunes dades més perquè l'alumne pugui formalitzar la sol·licitud de conveni de pràctiques externes a la URV

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Seminaris
6 60 66
Treballs
0 150 150
 
Atenció personalitzada
16 16 32
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El Practicum implica el doble vessant de l'acció i la reflexió sobre l'acció. Sobre aquesta base, un cop concretats els llocs de destí i fixada la ubicació dels estudiants, caldrà establir o confirmar el guia o responsable dels estudiants en dits llocs i deixar ben clars els seus compromisos envers aquests.
Amb l'objecte de canalitzar la reflexió sobre el desenvolupament de les pràctiques i la seva avaluació continuada, aquesta figura haurà d'estar en contacte regular amb el responsable del Practicum del Departament, el qual exercirà de supervisor de tot el procés.
Seminaris Descriptors del contingut: supervisió, tutela, treball de col·laboració, presa de decisions, capacitat assertiva, habilitats.
Treballs Els estudiants han de presentar tres informes parcials al llarg del curs, durant els seminaris, i al final del mateix una memòria sobre el conjunt de les pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Seminaris
Descripció
El seminari d'acompanyament del Practicum repres-enta 10 crèdits ECTS, i contempla un total de 250 hores. Descriptors de contingut: supervisió, tutela, treball de col·laboració, presa de decisions, capacitat assertiva, habilitats. Es realitzen tres seminaris d'acompanyament de dues hores cadascun. El professor responsable del Practicum rep (per després revisar) els informes parcials (3) dels estudiants sobre les seves pràctiques als indrets de destí i prepara prèviament la dinàmica de debat i treball de cada seminari amb els alumnes. Els estudiants, per la seva banda, exposen els seus informes parcials, presenten els projectes, programes o accions en els quals estan implicats i participen en la discussió conjunta sobre tot el procés de pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Discussió conjunta sobre l'experiència personal i professional de les pràctiques. Reflexió sobre temes emergents relatius a professionalització i metodogia de treball antropològic 10%
Treballs Lliurament per part dels estudiants de tres informes parcials, a cada un dels seminaris, i al final d'una memòria sobre el conjunt de les pràctiques recollint les aportacions dels informes parcials i amb un caràcter integrador i reflexiu sobre l'experiència i la participació professionals. La memòria, idealment, haurà d'incloure possibles propostes o línies d'acció que l'estudiant consideri útils o interessants pel lloc de destí concret en el qual ha efectuat les seves pràctiques, ja sigui en el present o de cara al futur. 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Anguera, M. T. (1985) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra.

Blanchet, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.

Briones, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. Mèxic: Trillas.

Cazares, H. i altres (1980) Técnicas actuales de investigación documental. Mèxic: Trillas.

Comas, D.; Pujadas, J.J.; Roca, J. (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.

Delgado, J. M. (1994) (coord.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales.   Madrid: Síntesis.

Festinger, L.; Katz, D. (1992) (comps.) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.

García Ferrando, M.; Ibañez, J. ; Alvira, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

García Jorba, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid: CIS.

Geertz, C. (1989) El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.

Geertz, C. (1994) Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós.

Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid: CIS. Cuadernos  metodológicos, n. 20.

Grawitz, M. (1975) Métodos y técnicas en Ciencias Sociales. Barcelona: Hispano-Europea.

Hammersley, M.; Atkinson, P. (2005) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/125022115

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA APLICADA A L`ANÀLISI DE LES CULTURES ORGANITZATIVES I DE L`EMPRESA/125022210

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA I/125022106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent