DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA Codi 12645101
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Comprendre la utilitat de diversos àmbits de l'estadística en l'elaboració d'estudis arqueològics. Dotar a l'estudiant del graduat d'uns conceptes bàsics en quant a determinades TI (tecnologies de la informació) necessaris per a la seva tasca científica i professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluació de la informació en els diferents camps de recerca
  AC2 Capacitat de decisió analítica
  AC3 Conducció de protocols d'anàlisi tècnica
  AC7 Capacitació en el tractament i registre de dades
  AC8 Avaluació i decisió en la conservació i restauració
  AC11 Capacitat de recerca, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
OE1.- Aplicar correctament l’estadística descriptiva en situacions concretes. A2
A3
A7
AC2
AC7
BC4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE2.- Determinar els tractaments de dades particulars. A2
A3
A7
A11
AC1
AC2
AC3
AC7
AC11
B14
BC2
BC4
BC14
C1
C2
C4
C5
OE3.- Distingir els aspectes més destacats de la teoria de mostreig. A2
A3
A7
A11
AC2
AC3
AC7
B4
B14
B15
BC14
BC15
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE4.- Formular correctament les probabilitats d’esdeveniments concrets. A2
A3
A7
AC2
AC3
AC7
B4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE5.- Distingir la distribució normal en casos pràctics. A2
A3
A7
AC2
AC3
AC7
B4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE7.- Emprar correctament els intervals de confiança. A2
A3
A7
AC2
AC7
AC8
B4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE8.- Adquirir el domini com eina usual del contrast per intervals. A2
A3
A7
AC2
AC3
AC7
B4
BC1
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE9.- Emprar la prova de la Ji-quadrat en totes les seves utilitats. A2
A3
A7
AC2
AC3
AC7
B4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE11.- Reconèixer la utilitat de l’anàlisi de la variància. A2
A3
A7
AC2
AC3
AC7
B4
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4
OE12.- Avaluar els resultats obtinguts amb anàlisi multivariant. A1
A2
A3
A7
A11
AC1
AC2
AC3
AC7
AC11
BC15
C1
C2
C4
CC1
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. - Tipus de dades.
- Taules i representaciones gráfiques.
- Programari per anàlisi estadístic.
2. L'Estadística descriptiva.

- Estadística descriptiva.
- Tractament de dades.
- Teoria de mostreig.
- Probabilitat.
- Distribució Normal.
3. Probabilitats i distribucions - Probabilitat.
- Distribució Normal.
4. Tests d’hipòtesis. - Intervals de confiança.
- Contrasts a partir dels intervals.
- Prova de la Ji-quadrat.
- Tests de bondad d’ajustament.
5. Anàlisis bivariant. - Anàlisis de la variància.
- Correclació.
- Regressió.
6. Mesures de distància i dendogrames - Mesures de similitud.
- Clusters.
7. Anàlisi multivariant - Anàlisi factorial i components principals.
- Anàlisi de correspondencia.
8. Mètodes d'aleatorització. - Atzar i mètodes aleatoris.
- Bootstrapping.
- Monte Carlo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
40 20 60
Estudis previs
0 18 18
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Història de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Sessió Magistral Presentació, discussió i anàlisi de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’alumne ha de resoldre a l’aula les qüestions pràctiques que es proposaran durant el curs.

L’alumne ha de resoldre les pràctiques proposades en grup.
Estudis previs L’alumne ha de preparar, per a cada sessió, els continguts teòrics a partir del material cedit.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Valorar l'aportació individual a la participació dels treballs en grup. 2.- Detectar els dubtes dels continguts, per tal de poder corregir-los. 3.- Fomentar la recerca d'informació i la valoració crítica de la informació trobada. 4.- Fomentar l’ús de noves tecnologies i la recerca de noves aplicacions a la arqueologia. 5.- Capacitar l'alumne de l'habilitat per triar l'eina adequada al problema concret. 6.- Dotar l'alumne d'una capacitat crítica a l'hora d’avaluar els resultats obtinguts de la recerca computacional. 7.- Dotar d'eines per l'autoaprenentatge en l'àrea de l’estadística.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes plantejats a l'aula 50%
Altres

Treball individual de resolució d'un problema estadístic concret.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es segueix el model d'avaluació continuada. La resolució del problemes plantejats a l'aula puntuaran 50% de la calificació. El treball personal tindrà el 50% de pesde l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

- Banning, E.B. (2002). The Archaeologist's Laboratory: The Analysis of Archaeological Data. New York: Kluwer Academic Publishers.

- Baxter, M.J. (1994). Exploratory Multivariate Analysis in Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.

- Buck, C.E., Cavanagh, W.G. & Litton, C.D. (1996). Bayesian approach to interpreting archaeological data. Statistics in Practice. Wiley.

- Drennan, R.D. (1996). Statistics for Archaeologists: A Commonsense Approach. New York: Plenum.

- Fletcher, M. & Lock, G.R. (1991). Digging numbers. Elementary statistics for Archaeologists. Oxford: Institute of Archaeology. [2nd edition 2005] (*)

- Haining, R. (2003). Spatial Data Analysis: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

- Martínez-González, M.A., de Irala, J. & Faulin Fajardo, F.J. (2006). Bioestadística amigable 2ª Edición. Madrid: Ed. Díaz de Santos.(*)

-Orton, C. (1980). Mathematics in Archaeology. London: Collins.

- Shennan, S. (1988). Quantifying Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.[2nd edition 1997] (*)

- Shennan, S. (1992). Arqueología cuantitativa. Crítica Arqueología. Barcelona: Ed. Crítica.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2002). Introducción a la Bioestadística. Barcelona: Ed. Reverté.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2003). Biometry. The principles and practice of statistics in biological research - Third Edition. New York: W.H. Freeman and Company.

- Spiegel, M.R. (2001). Estadística (Segunda Edición). Madrid: McGraw-Hill.

(*) Especialment recomanats.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent