DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA Codi 12645101
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica sergio.lozano@urv.cat
carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LOZANO PÉREZ, SERGIO
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Comprendre la utilitat de diversos àmbits de l'estadística en l'elaboració d'estudis arqueològics. Dotar a l'estudiant del graduat d'uns conceptes bàsics en quant a determinades TI (tecnologies de la informació) necessaris per a la seva tasca científica i professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
OE1.- Aplicar correctament l’estadística descriptiva en situacions concretes. AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC1
BC2
BC3
BC8
CC1
CC2
CC3
OE2.- Determinar els tractaments de dades particulars. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC1
BC3
BC8
CC1
CC2
CC3
OE3.- Distingir els aspectes més destacats de la teoria de mostreig. AC2
AC3
AC5
AC7
AC9
AC11
BC1
BC3
BC8
CC1
CC2
CC3
OE4.- Formular correctament les probabilitats d’esdeveniments concrets. AC2
AC3
AC5
AC7
AC9
AC11
BC1
BC2
BC8
CC1
CC2
CC3
OE5.- Comprendre la distribució normal en casos pràctics i l'us dels intervals de confiança. AC2
AC3
AC7
AC11
BC1
CC1
CC2
CC3
OE6.- Adquirir el domini com eina de les proves de contrast. AC2
AC3
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
CC1
CC2
CC3
OE7.- Avaluar els resultats obtinguts amb anàlisi multivariant. AC2
AC3
AC7
AC11
BC2
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. - Tipus de dades.
- Taules i representaciones gráfiques.
- Programari per anàlisi estadístic.
2. L'Estadística descriptiva.

- Estadística descriptiva.
- Tractament de dades.
- Teoria de mostreig.
- Probabilitat.
- Distribució Normal.
3. Probabilitats i distribucions - Probabilitat.
- Distribució Normal.
4. Tests d’hipòtesis. - Intervals de confiança.
- Contrasts a partir dels intervals.
- Prova de la Ji-quadrat.
- Tests de bondad d’ajustament.
5. Anàlisis bivariant. - Anàlisis de la variància.
- Correclació.
- Regressió.
6. Mesures de distància i dendogrames - Mesures de similitud.
- Clusters.
7. Anàlisi multivariant - Anàlisi factorial i components principals.
- Anàlisi de correspondencia.
8. Mètodes d'aleatorització. - Atzar i mètodes aleatoris.
- Bootstrapping.
- Monte Carlo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
 
Sessió Magistral
16 10 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
29 15 44
Estudis previs
0 8 8
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Història de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Sessió Magistral Presentació, discussió i anàlisi de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’alumne ha de resoldre a l’aula les qüestions pràctiques que es proposaran durant el curs.

L’alumne ha de resoldre les pràctiques proposades en grup.
Estudis previs L’alumne ha de preparar, per a cada sessió, els continguts teòrics a partir del material cedit.
Treballs Presentació d'un treball individual sobre un problema estadístic proposat pel professor de l'ambit de la prehistoria
Atenció personalitzada Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Valorar l'aportació individual a la participació dels treballs en grup. 2.- Detectar els dubtes dels continguts, per tal de poder corregir-los. 3.- Fomentar la recerca d'informació i la valoració crítica de la informació trobada. 4.- Fomentar l’ús de noves tecnologies i la recerca de noves aplicacions a la arqueologia. 5.- Capacitar l'alumne de l'habilitat per triar l'eina adequada al problema concret. 6.- Dotar l'alumne d'una capacitat crítica a l'hora d’avaluar els resultats obtinguts de la recerca computacional. 7.- Dotar d'eines per l'autoaprenentatge en l'àrea de l’estadística.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes plantejats a l'aula i seguiment de les classes 20%
Treballs Treball individual de resolució d'un problema estadístic concret. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es segueix el model d'avaluació continuada. La resolució del problemes plantejats a l'aula i seguiment de les classes puntuaran 20% de la calificació. El treball personal tindrà el 80% de pes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

- Banning, E.B. (2002). The Archaeologist's Laboratory: The Analysis of Archaeological Data. New York: Kluwer Academic Publishers.

- Baxter, M.J. (1994). Exploratory Multivariate Analysis in Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.

- Buck, C.E., Cavanagh, W.G. & Litton, C.D. (1996). Bayesian approach to interpreting archaeological data. Statistics in Practice. Wiley.

- Drennan, R.D. (1996). Statistics for Archaeologists: A Commonsense Approach. New York: Plenum.

- Fletcher, M. & Lock, G.R. (1991). Digging numbers. Elementary statistics for Archaeologists. Oxford: Institute of Archaeology. [2nd edition 2005] (*)

- Haining, R. (2003). Spatial Data Analysis: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

- Martínez-González, M.A., de Irala, J. & Faulin Fajardo, F.J. (2006). Bioestadística amigable 2ª Edición. Madrid: Ed. Díaz de Santos.(*)

-Orton, C. (1980). Mathematics in Archaeology. London: Collins.

- Shennan, S. (1988). Quantifying Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.[2nd edition 1997] (*)

- Shennan, S. (1992). Arqueología cuantitativa. Crítica Arqueología. Barcelona: Ed. Crítica.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2002). Introducción a la Bioestadística. Barcelona: Ed. Reverté.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2003). Biometry. The principles and practice of statistics in biological research - Third Edition. New York: W.H. Freeman and Company.

- Spiegel, M.R. (2001). Estadística (Segunda Edición). Madrid: McGraw-Hill.

(*) Especialment recomanats.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent