DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) GEOLOGIA DEL QUATERNARI Codi 12645102
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Adreça electrònica josep.vallverdup@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Curs d’iniciació a les geociències per a la seva aplicació a l’arqueologia prehistòrica: geoarqueologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre, aplicar i avaluar els principals components de la geoarqueologia AC3
AC10
AC11
BC4
BC6
BC8
CC1
Comprendre nocions bàsiques de la nomenclatura estratigràfica AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
BC8
CC1
CC2
CC3
Organitzar l'observació de roques i sediments AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Argumentar la identificació de medis sedimentaris continentals i processos sedimentaris mitjançant la petrografia sedimentaria i l'anàlisis de fàcies AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Argumentar la identificació de formes dels dipòsits sedimentaris mitjançant l'anàlisis geomorfològia AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Avaluar els principals processos edàfics en les successions estratigràfiques mitjançant la paleoedafologia AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
I Definició de les diferents disciplines que abracen les geocències i la geoarqueologia en particular
II Presentar la cronologia i els criteris estratigràfics que defineixen el Quaternari
III Tècniques de camp i laboratori per a la descripció i la identificació dels components dels materials geològics i estrats. La representació estratigràfica
IV Introducció a la sedimentologia i la geomorfologia
V Introducció a la edafologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques de camp/sortides
10 15 25
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Treballs
0 30 30
Sessió Magistral
15 16 31
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 14 26
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació dels coneixements de geologia del quaternari per part dels alumnes i anivellament
Pràctiques de camp/sortides Sortides de camp relacionades amb els blocs III, IV i V articulades amb una guia d’activitats:
a. Litologies del paleozoic i el mesozoic del Camp de Tarragona.
b. Reconeixement d’estructures fluvials i al•luvials a la vall del Francolí
c. Sòls, paleosòls i col•luvions del Camp de Tarragona
d. Sedimentació de talús i química de la Cinglera de Capellades
Pràctiques a laboratoris Sessió de petrografia sedimentaria i micromorfologia de sòls mitjançant làmines primes de roques i sòls.

Realització d’una columna estratigràfica
Treballs Tria d’un dossier de 3 a 5 articles sobre els blocs I, II i III, i discussió de les ressenyes crítiques una setmana després de la seva recepció.
Sessió Magistral Exposició i avaluació de metodologies i d'exemples de conjunts estratigràfics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica cartogràfica mitjançant mapes topogràfiques i iniciació a la lectura de mapes geològics.
Atenció personalitzada - Orientació bibliogràfica per a recolzar els blocs de contingut mitjançant la discussió de ressenyes orientades
- Tutelar el desenvolupament treballs pràctics

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Orientació bibliogràfica per a recolzar els blocs de contingut mitjançant la discussió de ressenyes orientades 2.- Tutelar el desenvolupament treballs pràctics

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Assistència i discussió a les sortides de camp 30%
Pràctiques a laboratoris realització d’una columna estratigràfica en afloraments geològics quaternaris 40%
Treballs Ressenyes crítiques 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica cartogràfica 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- La dedicació i sentit crític en les ressenyes als blocs I, II i III 2.- Actitud en les sortides de camp i la seva competència en l'observació dels casos concrets. 3.- Desenvolupament del treball cartogràfic 4.- Concreció i versemblança de la representació estratigràfica


Fonts d'informació

Bàsica

Amigó, J. M. y Ochando, L. E. (2001). Geologia i química del cosmos i de la Terra.

Universitat de Valencia, Valencia. 568 pp.

 

Anguita Virella, F. y F., M. S. (1993). Procesos geológicos externos y geología ambiental.

Editorial Rueda, Madrid. 311 pp.

 

Vera Torres, J. A. (1994). Estratigrafía. Principios y métodos. Editorial Rueda, Madrid. 806

pp.

 

Arche, A. (editor). (1989). Sedimentología. Vol. I. CSIC. 541 pp.

 

Bhattacharyya, A. y Chakraborty, C. (2000). Analysis of Sedimentary Sucessions. A Field

Manual. A.A. Balkema, Rotterdam. 408 pp.

 

Behrensmeyer, A. K. y Hook, R. W. (1992). Palaeoenvironmental Contexts and

Taphonomic Modes. En: Terrestrial Ecosystems through Time. A. K. Behrensmeyer; J. D.

 

Damuth; W. A. DiMichele; R. Potts; H. D. Sues y S. L. Wing. (editores). The University of

Chicago Press, Chicago, 15-136.

 

Brown, A. G. (1997). Alluvial geoarchaeology. Floodplain archaeology and environmental

change. Cambridge University Press, Cambridge. 377 pp.

 

Butzer, K. W. (1989). Arqueología. Una ecología del hombre. Método y teoría para un

enfoque contextual. Edicions Bellaterra, Barcelona. 345 pp.

 

Campy, M. y Macaire, J. J. (1989). Géologie des formations supperficielles. Masson, Paris.

443 pp.

 

Catt, J. A. (1986). Soils and Quaternary Geology. Clarendon Press, Oxford. 267 pp.

 

Chaline, J. (1982). El Cuaternario. La historia humana y su entorno. Akal, Madrid. 312 pp.

 

Courty, M. A., Goldberg, P. y Macphail, R. I. (1989). Soils and Micromorphology in

Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. 344 pp.

 

Courty, M. A. (2001). Microfacies Analysis Assisting Archaeological Stratigraphy. En: Earth

Sciences and Archaeology. P. Goldberg; V. T. Holliday y C. R. Ferring (ed.). Kluwer

Academic/Plenum Publishers, New York, 205-239.

 

Guitiérrez-Elorza, M., García-Ruiz, J. M., Goy, J. L., Guitiérrez-Santolalla, F., Martí, C.,

Martín-Serrano, A., Pérez-González, A., Zazzo, A. y Aguirre, E. (2002). Quaternary. En:

The Geology of Spain. W. Gibbons y T. Moreno (ed.). Geological Society, Londres, 335-

366.

 

Gutiérrez-Elorza, M. (2001). Geomorfología climática. Omega, Barcelona. 642 pp.

Lowe, J. J. y Walker, M. J. C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Prentice

Hall-Pearson Education Limited, Harlow. 446 pp.

 

Limbrey, S. (1975). Soil Science and Archaeology. Academic Press, London. 383 pp.

 

Martínez, J. A. (1985). Mapas Geológicos. Explicación y interpretación. Paraninfo, Madrid.

280 pp.

 

Meléndez, B. y Fuster, J. M. (1984). Geología. Paraninfo, Madrid. 911 pp.

Riba, O. D. (1997). Diccionari de Geologia. Enciclopèdia Catalana - Institut d'Estudis

Catalans, Barcelona. 1407 pp.

 

Pedraza, J. (1996). Geomorfología. Principios, métodos y aplicaciones. Editorial Rueda,

Madrid. 414 pp.

 

Pickering, K. T. y Owen, L. A. (1999). Climate change and past climates. En: An

introduction to Global Environmental Issues. K. T. Pickering y L. A. Owen. (editores).

Routledge, London, 39-103.

 

Schiffer, M. B. (1987). Formation Processes of the Archaeological Record. University of the

New Mexico Press, Alburquerque. 428 pp.

 

Waters, M. R. (1992). Principle of Geoarchaeology. A North American Perspective. The

University of Arizona Press, Tucson. 398 pp.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent