DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) GEOLOGIA DEL QUATERNARI Codi 12645102
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Adreça electrònica josep.vallverdup@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Web http://www.iphes.cat/vallverdú-poch-josep
Descripció general i informació rellevant Curs d’iniciació a les geociències per a la seva aplicació a l’arqueologia prehistòrica: geoarqueologia. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre, aplicar i avaluar els principals components de la geoarqueologia AC3
AC10
AC11
BC4
BC6
BC8
CC1
Comprendre nocions bàsiques de la nomenclatura estratigràfica AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
BC8
CC1
CC2
CC3
Organitzar l'observació de roques i sediments AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Argumentar la identificació de medis sedimentaris continentals i processos sedimentaris mitjançant la petrografia sedimentaria i l'anàlisis de fàcies AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Argumentar la identificació de formes dels dipòsits sedimentaris mitjançant l'anàlisis geomorfològia AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3
Avaluar els principals processos edàfics en les successions estratigràfiques mitjançant la paleoedafologia AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC5
CC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. FONAMENTS I.
Definició de les diferents disciplines que abracen les geocències i la geoarqueologia en particular.
Distinció entre geociències i geoarqueologia. Components dels estudis geoarqueològics.
II. FONAMENTS II.
Presentar la cronologia i la periodització de les unitats estratigràfiques que constitueixen el Quaternari
El Quaternari. El Quaternari de la pnínsula Ibérica. Nomenclatura de l'Estratigrafia i el codi estratigràfic. Geocronologia relativa i numèrica.
III. ELS SEDIMENTS EN ELS JACIMENTS ARQUEOLÒGICS I PAISATGES DEL QUATERNARI.
Procediments i tècniques de camp y laboratori.
Descripció i la identificació dels components dels materials geològics i estrats. Textura, color, fàbriques de sediments mobles i sòls. Iniciació a la mineralogia y la petrologia per a la classificació de roques. Les estructures sedimentàries i l'estratificació. La representació estratigràfica

IV. ELS RESULTATS I LA INTERPRETACIÓ DE L'ESTUDI DELS SEDIMENTS EN L'ESTATIGRAFIA DELS JACIMENTS.
Introducció a la sedimentologia, la geomorfologia i la edafologia.
La zonalitat. Sedimentologia i anàlisis de fàcies. Processos sedimentaris i medis sedimentaris continentals. Edafologia i els processos edàfics. Nomenclatura d'horitzons edàfics i paleosòls.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques de camp/sortides
22 0 22
Pràctiques a laboratoris
3 0 3
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 25 25
Sessió Magistral
24 0 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
1 0 1
Treballs col·laboratius.
0 20 20
Activitats d’auto seguiment
0 25 25
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 0 2
Proves de desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació dels coneixements de geologia del quaternari per part dels alumnes i anivellament.
Presentació del programa.
Pràctiques de camp/sortides Sortides de camp relacionades amb els blocs III, IV i V articulades amb una guia de camp:
a. Litologies del paleozoic, mesozoic i cenozoic del Camp de Tarragona.
b. Reconeixement d’estructures fluvials i la seva estratificació en afloraments de la vall del Francolí
c. Sòls, paleosòls i col•luvions del Camp de Tarragona

Pràctiques a laboratoris Sessió de microscopia dedicada a la petrografia sedimentaria i la micromorfologia de sòls mitjançant làmines primes de roques i sòls.

Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Tria d’un dossier de 3 a 5 articles sobre un tema dels blocs FONAMENTS I o II
Sessió Magistral Presentació de dipositives
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Classificació de roques
Treballs col·laboratius. Elaboració d'una taula cronoestratigràfica regional emprant programas de dibuix vectorial
Activitats d’auto seguiment Lectura de les guies de camp per a realitzar la prova de l'aixecament estratigràfic i altres manuals de suport
Atenció personalitzada - Orientació bibliogràfica per a recolzar els blocs de contingut mitjançant la discussió de ressenyes orientades
- Tutelar el desenvolupament el treball dedicat al Cuaternari regional
- Assistir i interactuar amb l'alumne durant l'aixecament de la columna estratigráfica del perfil sedimentari Quaternari

Atenció personalitzada
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Atenció personalitzada
Treballs col·laboratius.
Descripció

Atenció personalitzada al despatx mitjançant cita prèvia per: 1.- Supervisió de com estructurar cada ressenya orientada 2.- Tutelar el desenvolupament del treball col·laboratiu dedicat a la taula cronoestratigràfica regional.


Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Ressenya crítica sobre una tematica de FONAMENTS I o II 20%
Treballs col·laboratius. Elaboració d'una taula de correlació del Quaternari regional amb una escala temporal elegible 20%
Proves pràctiques Dibuix estratigrafic d'un perfil sedimentari quaternari 10%
Proves de desenvolupament Identificació i classificació de roques 10%
Altres

Assistència i participació en les sessions magistrals i sortides de camp

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Amigó, J. M. y Ochando, L. E. (2001). Geologia i química del cosmos i de la Terra.

Universitat de Valencia, Valencia. 568 pp.

 

Anguita Virella, F. y F., M. S. (1993). Procesos geológicos externos y geología ambiental.

Editorial Rueda, Madrid. 311 pp.

 

Vera Torres, J. A. (1994). Estratigrafía. Principios y métodos. Editorial Rueda, Madrid. 806

pp.

 

Arche, A. (editor). (1989). Sedimentología. Vol. I. CSIC. 541 pp.

 

Bhattacharyya, A. y Chakraborty, C. (2000). Analysis of Sedimentary Sucessions. A Field

Manual. A.A. Balkema, Rotterdam. 408 pp.

 

Behrensmeyer, A. K. y Hook, R. W. (1992). Palaeoenvironmental Contexts and

Taphonomic Modes. En: Terrestrial Ecosystems through Time. A. K. Behrensmeyer; J. D.

 

Damuth; W. A. DiMichele; R. Potts; H. D. Sues y S. L. Wing. (editores). The University of

Chicago Press, Chicago, 15-136.

 

Brown, A. G. (1997). Alluvial geoarchaeology. Floodplain archaeology and environmental

change. Cambridge University Press, Cambridge. 377 pp.

 

Butzer, K. W. (1989). Arqueología. Una ecología del hombre. Método y teoría para un

enfoque contextual. Edicions Bellaterra, Barcelona. 345 pp.

 

Campy, M. y Macaire, J. J. (1989). Géologie des formations supperficielles. Masson, Paris.

443 pp.

 

Catt, J. A. (1986). Soils and Quaternary Geology. Clarendon Press, Oxford. 267 pp.

 

Chaline, J. (1982). El Cuaternario. La historia humana y su entorno. Akal, Madrid. 312 pp.

 

Courty, M. A., Goldberg, P. y Macphail, R. I. (1989). Soils and Micromorphology in

Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. 344 pp.

 

Courty, M. A. (2001). Microfacies Analysis Assisting Archaeological Stratigraphy. En: Earth

Sciences and Archaeology. P. Goldberg; V. T. Holliday y C. R. Ferring (ed.). Kluwer

Academic/Plenum Publishers, New York, 205-239.

 

Guitiérrez-Elorza, M., García-Ruiz, J. M., Goy, J. L., Guitiérrez-Santolalla, F., Martí, C.,

Martín-Serrano, A., Pérez-González, A., Zazzo, A. y Aguirre, E. (2002). Quaternary. En:

The Geology of Spain. W. Gibbons y T. Moreno (ed.). Geological Society, Londres, 335-

366.

 

Gutiérrez-Elorza, M. (2001). Geomorfología climática. Omega, Barcelona. 642 pp.

Lowe, J. J. y Walker, M. J. C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Prentice

Hall-Pearson Education Limited, Harlow. 446 pp.

 

Limbrey, S. (1975). Soil Science and Archaeology. Academic Press, London. 383 pp.

 

Martínez, J. A. (1985). Mapas Geológicos. Explicación y interpretación. Paraninfo, Madrid.

280 pp.

 

Meléndez, B. y Fuster, J. M. (1984). Geología. Paraninfo, Madrid. 911 pp.

Riba, O. D. (1997). Diccionari de Geologia. Enciclopèdia Catalana - Institut d'Estudis

Catalans, Barcelona. 1407 pp.

 

Pedraza, J. (1996). Geomorfología. Principios, métodos y aplicaciones. Editorial Rueda,

Madrid. 414 pp.

 

Pickering, K. T. y Owen, L. A. (1999). Climate change and past climates. En: An

introduction to Global Environmental Issues. K. T. Pickering y L. A. Owen. (editores).

Routledge, London, 39-103.

 

Schiffer, M. B. (1987). Formation Processes of the Archaeological Record. University of the

New Mexico Press, Alburquerque. 428 pp.

 

Waters, M. R. (1992). Principle of Geoarchaeology. A North American Perspective. The

University of Arizona Press, Tucson. 398 pp.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent