Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació |
|
AC10 |
Organitzar equips d'investigació. |
|
AC11 |
Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
1. Comprendre les bases teòriques i metodològiques de les disciplines implicades en la matèria. |
AC1 AC9 AC10 AC11
|
BC3 BC4 BC5
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
2. Comprendre i avaluar la informació sobre el diferents períodes de la Prehistòria africana a partir de les dades arqueològiques. |
AC1 AC2 AC9 AC10 AC11
|
BC3 BC4 BC5
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
3. Aplicar correctament els coneixements adquirits a l'assignatura per tal d'integrar-los en un discurs de tipus més general. |
AC1 AC2 AC9 AC10 AC11
|
BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC1 CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. Context |
1. Introducció
2. Història de les investigacions
3. Context geològic, geomorfològic i geogràfic
|
Bloc 2. Orígens i expansió de la humanitat
|
1. Els primers homínids
2. Els primers jaciments arqueològics
3. La tecnologia dels primers homínids
4. La subsistència dels primers homínids
5. Homo ergaster i l’adaptació axeliana
6. El paleolític inferior al Nord d’Àfrica
7. La hipòtesis del Out of Africa
|
Bloc 3. Diversificació regional i l’origen del comportament humà modern |
1. La Middle Stone Age
2. El Paleolític mig del Nord d’Àfrica
3. L’origen dels homínids anatòmicament moderns
4. La Later Stone Age sub-sahariana
5. Paleolític superior al Nord d’Àfrica
|
Bloc 4. Prehistòria recent |
1. La producció alimentària a l’Àfrica
2. Ramaderia i agricultura al Nord-oest i al Sàhara
3. Els primers productors a l’Àfrica sub-sahariana
4. L’art rupestre i la seva diversificació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
5 |
7 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
10 |
35 |
Treballs |
|
5 |
18 |
23 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
15 |
15 |
Debats |
|
7 |
12 |
19 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consulta de mapes i revisió d'estratigrafies a partir d'imatges fotogràfiques i dibuixos publicats.
Revisió de materials arqueològics africans a partir de rèpliques i imatges (fotografies o dibuixos)
|
Sessió Magistral |
Classes impartides pel professor sobre algun tema concret en la que s'introdueix un problema i s'analitza a partir de les dades existents. |
Treballs |
Treball final (tema a triar pel professor) |
Resolució de problemes, exercicis |
Ressenyes crítiques i exposicions públiques a classe. |
Debats |
Participació en les discussions. |
Atenció personalitzada |
- Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.
- Orientar la bibliografia més adequada.
- Discutir els treballs i les seves presentacions.
- Disposar d’altres fonts d’informació.
- Elaborar presentacions públiques dels treballs. |
|
Descripció |
1. Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.
2. Orientar la bibliografia més adequada.
3. Discutir els treballs i les seves presentacions.
4. Disposar d’altres fonts d’informació.
5. Elaborar presentacions públiques dels treballs.
Donada
la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els
estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles
dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria
podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a
l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Format dels treballs
Treball final
|
10%
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
Ressenyes |
30% |
Debats |
Participació en les discussions |
20% |
Altres |
Workshop. Els treballs es presentaran a classe en format comunicació de congrés amb una durada màxima de 5-7 minuts |
0% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. Criteris: 1.- Que les ressenyes siguin crítiques 2.- La participació a les discussions 3.- El format dels treballs. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
Recursos
El professor subministrarà regularment articles específics per a fer les ressenyes.
Consulta habitual de pàgines d’internet.
Bibliografia general:
Binford, L. R. (1984a): Faunal remains from Klasies River Mouth. New-York, Academic Press.
Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.
Cela Conde, C. J. i F. J. Ayala (2001): Senderos de la Evolución Humana. Madrid, Alianza Editorial.
Deacon, H. J. and J. Deacon (1999): Human Beginnings in South Africa. Uncovering the Secrets of the Stone Age. London-New Delhi, Altamira Press.
Klein, R. G. (1999): The Human Career. Chicago, University of Chicago Press, 2n edition. |
Complementària |
Carbonell (Coord.), Homínidos. La Conquista de los Continentes, Ariel, Barcelona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PREHISTÒRIA D'AMÈRICA/125031206 | PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/125031205 | PREHISTÒRIA D'ÀSIA I OCEANIA/125031103 | PREHISTÒRIA D'EUROPA/125031104 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EVOLUCIÓ HUMANA/125031109 | GEOLOGIA DEL QUATERNARI/125031102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|