IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) EXCAVATION AND RECORD METHODS IN QUATERNARY ARCHAEOLOGY Code 12645106
Study programme
Quaternary Archaeology and Human Evolution (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory First AN
Language
Anglès
Department History and History of Art
Coordinator
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
E-mail marina.mosquera@urv.cat
Lecturers
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://prehistoria.urv.cat
General description and relevant information This is a course mainly practical, devoted to the student to acquire high quality information about the excavation techniques, as well as his/her development into the knowledge of the most important sedimentary landscapes and sites of Europe.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració.
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn.
  BC2 Effective solutions to complex problems.
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative.
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English.
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies.

Learning aims
Objectives Competences
Coneixement de paisatges sedimentaris i processos d'alteració postdeposicional AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
Planejar, controlar i gestionar excavacions, anàlisis de dades i interpretació de jaciments quaternaris. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2

Contents
Topic Sub-topic
A. Geoarqueologia Principis de geoarqueologia
Paisatges sedimentaris
B. Mètodes d’excavació Prospecció
Tipus d’excavació en Quaternari
Tècniques de excavació i registre
Jaciments euroasiàtics més importants
C. Bases de dades Programes de maneig de bases de dades
Estadística bàsica
D. Complements Datacions, ADN, tècniques de laboratori

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
34 0 34
Fieldwork/excursions
16 80 96
Assignments
0 10 10
 
Personal attention
8 0 8
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a la metodologia d'intervenció arqueològica i anivellament de la preparació prèvia del grup
Lecture Classes teòriques i magistrals a càrrec d’altres especialistes per a facilitar l’adquisició de continguts.
Fieldwork/excursions Explicació dels fenòmens naturals i antròpics en sortides de camp.
Control d’excavacions i registre en àmbits experimentals
Explicació de les tècniques d’excavació i registre
Assignments Treball de grup (memòria d’excavació)
Personal attention - Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
- Orientar el procés universitari de l’alumne.
- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Personalized attention
 
Personal attention
Description
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Assessment
  Description Weight
Lecture Assistència i participació en les classes teòriques. 40%
Fieldwork/excursions Activitat 1: Sortides de camp
Objectius: Reconèixer paisatges sedimentaris.

Activitat 2: Sortides de camp
Objectius:
1. Reconèixer paisatges sedimentaris
2. Aixecament de columna estratigràfica.

Activitat 3: Excavació experimental
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre

Activitat 4: Excavació real
Objectius:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre
3. Imbricació en equips d’excavació
40%
Assignments Participació en la Memòria
1. Control de bases de dades
2. Aplicació estadística bàsica.
3. Treball en equip
4. Organització de treballs de camp.
20%
 
Other comments and second exam session

L'assignatura serà avaluada en funció dels següents criteris: 1.- Assistència i participació en les classes teòriques. 2.- Participació activa en pràctiques de camp i experimentals. 3.- Excavació en jaciments 4.- Participació en l'elaboració de la Memòria d'excavació final del jaciment en què hagin col·laborat (treball de grup) 5.-Els estudiants hauran de tenir una qualificació suficient en tots els ítems qualificats


Sources of information

Basic

Bibliografia general:

 

Butzer, K.W. -1989- Arqueología : una Ecología del Hombre. Ed. Bellaterra, Barcelona. 345 pp. (1ª Ed., 1982).

 

Chaline, J. -1982- El Cuaternario : la Historia Humana y su Entorno. Ed. Akal, 312 pp. (1ª Ed., 1972).

 

Harris, E. -1989- Principles of Archaeological Stratigraphy. (2ª ed.) Academic Press: London-New York

 

Renfrew, C. & P. Bahn (1991) Archaeology: theories, methods and practice. Thames & Hudson, Ltd. London, 543 pp. (Traducido)

 

Waters, M.R. -1992- Principles of Geoarchaeology : a North American Perspective. Univ. of Arizona Press, 398 pp. 

 

Aitken, M.J. -1990- Science-based Dating in Archaeology. London, Longman.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.