Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. |
AC1
|
|
CC1 CC3
|
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. |
AC1
|
BC1 BC3
|
CC1 CC3
|
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. |
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. |
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
I. Fonaments de la paleoecologia humana. Conceptes bàsics d'ecologia. |
(temes 1-2).
|
II. Cicles biogeoquímics. Edafologia i successió ecològica. |
(temes 3-4).
|
III. Elements de biologia humana. Habitacles humans. Habitacles artificials del paleolític.
|
(temes 5-7).
|
IV. Diversitat ecològica. |
(tema 8).
|
V. Xarxes tròfiques. Piràmides ecològiques i demogràfiques. Ecologia tròfica del paleolític. |
(temes 9-11). |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Treballs |
|
5 |
60 |
65 |
Sessió Magistral |
|
28 |
0 |
28 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup. |
Treballs |
2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
|
Sessió Magistral |
Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.
Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.
Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
|
Atenció personalitzada |
- Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica
- orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic
- proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball (obligatori) d'aprofundiment d'un dels temes del programa, presentat a classe amb ajut multimèdia. |
20% |
Proves mixtes |
Examen o prova de coneixements |
70% |
Altres |
Assistència a les sessions d'avaluació de models teòrics |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura, és necessari haver aprovat l'examen i tenir un còmput de les tres parts de l'avaluació de, com a mínim, 5,0 punts sobre 10,0. En cas de no superar l'examen (<5,0 punts sobre 10,0), la nota final serà la que s'hagi obtingut en aquest. En cas de no realitzar l'exposición oral del treball obligatori, la nota final serà "no presentat". Bases dels criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per interpretar el registre arqueològic en clau (paleo)ecològica. |
Bàsica |
|
Revistes:
Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews
Bibliografia general:
Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.
Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.
Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.
Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|