DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PALEOECOLOGIA HUMANA Codi 12645107
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIVALS ., FLORENT JOSEPH LOUIS
Adreça electrònica florent.rivals@urv.cat
deborahroxanne.barsky@urv.cat
Professors/es
RIVALS ., FLORENT JOSEPH LOUIS
BARSKY ., DEBORAH ROXANNE
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Les comunitats humanes es mouen ineludiblement dins d’un marc ecològic que les condiciona i al qual elles mateixes condicionen alhora. Per a poder interpretar correctament els condicionants paleoecològics o de l’ecologia del passat, és necessari de conèixer els fonaments de la neoecologia o ecologia del present. La necessitat de dotar, a l’alumnat del Màster en arqueologia de Quaternari i evolució humana, d’unes bases ecològiques fa que aquesta disciplina formi part troncal del seu pla curricular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. AC1
CC1
CC3
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. AC1
BC1
BC3
CC1
CC3
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
I. Fonaments de la paleoecologia humana. Conceptes bàsics d'ecologia. (temes 1-2).

II. Cicles biogeoquímics. Edafologia i successió ecològica. (temes 3-4).

III. Elements de biologia humana. Habitacles humans. Habitacles artificials del paleolític.

(temes 5-7).

IV. Diversitat ecològica. (tema 8).

V. Xarxes tròfiques. Piràmides ecològiques i demogràfiques. Ecologia tròfica del paleolític. (temes 9-11).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Treballs
5 60 65
Sessió Magistral
28 0 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup.
Treballs 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Sessió Magistral Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Atenció personalitzada - Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball (obligatori) d'aprofundiment d'un dels temes del programa, presentat a classe amb ajut multimèdia. 20%
Proves mixtes Examen o prova de coneixements 70%
Altres

Assistència a les sessions d'avaluació de models teòrics

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura, és necessari haver aprovat l'examen i tenir un còmput de les tres parts de l'avaluació de, com a mínim, 5,0 punts sobre 10,0. En cas de no superar l'examen (<5,0 punts sobre 10,0), la nota final serà la que s'hagi obtingut en aquest. En cas de no realitzar l'exposición oral del treball obligatori, la nota final serà "no presentat". Bases dels criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per interpretar el registre arqueològic en clau (paleo)ecològica.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent