IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HUMAN PALEOCOLOGY Code 12645107
Study programme
Quaternary Archaeology and Human Evolution (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4 Compulsory First
Language
Anglès
Department History and History of Art
Coordinator
RIVALS , FLORENT JOSEPH LOUIS
E-mail florent.rivals@urv.cat
hugues-alexandre.blain@urv.cat
carlos.tornero@urv.cat
Lecturers
RIVALS , FLORENT JOSEPH LOUIS
BLAIN , HUGUES-ALEXANDRE
TORNERO DACASA, CARLOS
Web http://www.urv.cat/es/estudios/masteres/oferta/arqueologia-cuaternario/
General description and relevant information Human communities inevitably move within an ecological context that condition them, as well as that they also conditions. In order to correctly interpret the paleoecological conditions or ecology of the past, we need to know the basics of neoecology or ecology of the present. The need to provide to the students of the Master some ecological basis for this discipline is part of the core curriculum plan.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 To evaluate the updated information in the different fields of research.
  AC2 Have analytical decision capability.
  AC9 To plan research projects.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn.
  BC2 Effective solutions to complex problems.
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative.
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English.
  CC3 Be able to manage information and knowledge.
  CC5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals.

Learning aims
Objectives Competences
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. AC1
BC3
CC1
CC3
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. AC1
BC1
BC3
CC1
CC3
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5

Contents
Topic Sub-topic
I. History of Quaternary climates and environments - Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary
II. From neoecology to paleoecology - History of paleoecology
- Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology - Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation
IV. Human responses to environmental change - Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Assignments
5 60 65
Lecture
32 0 32
 
Personal attention
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup.
Assignments 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Lecture Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Personal attention - Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Personalized attention
 
Personal attention
Description
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Assessment
  Description Weight
Assignments A (compulsory) work of deepening one of the topics of the programme, exposed in class with multimedia support. 80%
Others

Assistència i participació a les classes

20%
 
Other comments and second exam session

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.


Sources of information

Basic

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.