DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) EVOLUCIÓ HUMANA Codi 12645109
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un recorregut general per l’evolució humana i pels fòssils humans més importants que documenten aquesta evolució. En primer lloc, per conèixer l’ordre del Primats, a on s’inclouen els humans, s’analitzen les característiques comuns als primats actuals i la seva classificació. En segon lloc, de forma més específica, es presenten les diferents espècies fòssils que pertanyen a la nostra família evolutiva: els homínids. S’analitzen les característiques dels homínids i com aquestes han aparegut a llarg de l’evolució. En darrer terme, es documenta l’aparició i expansió de la nostra espècie: Homo sapiens; l’única de les espècies d’homínids que viu a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
  AC12 Planificar projectes de difusió social i didàctica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre i avaluar la metodologia bàsica per l'estudi del registre fòssil AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
Aplicar coneixements d'anatomia humana als estudis evolutius AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
Conèixer el primats actuals i els fòssils AC1
AC4
AC11
AC12
BC3
BC7
CC1
CC3
CC5
Conèixer els models interpretatius aplicats a les restes humanes més importants del registre fòssil. AC1
AC2
AC3
AC4
AC9
AC11
AC12
BC1
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. L’evolució humana i la seva metodologia. I.a. Teoria evolutiva i paleontologia humana.
I.b. Metodologia i anàlisi evolutiu.
II. Els Primats. II.a. Els Primats actuals: classificació i característiques.
II.b. Evolució dels Primats: el registre fòssil dels primats.
II.c. La superfamília dels hominoideos i la seva evolució.
III. Els primers homínids III.a. El primers representants de família homínida.
III.b. Australopithecus i Paranthropus.
III.c. Altres homínids no humans.
IV. El gènere Homo. IV.a. L’origen d’Homo i la tecnologia.
IV.b. El Poblament del continent asiàtic.
IV.c. Poblament i evolució a Europa: els jaciments de la serra d’Atapuerca.
IV.d. Els neandertals.
IV.e. L’origen i l’evolució d’Homo sapiens.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Estudis previs
5 12 17
Treballs
0 35 35
Sessió Magistral
35 10 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament de la situació de l'estudi de la paleontologia humana per a arqueòlegs
Estudis previs Lectures de texts o articles importants per entendre la metodologia d’anàlisi o aspectes relacionats amb l’evolució humana
Treballs Presentació de una ressenya crítica de algún article científic de publicació recent relacionats amb l’àmbit de l’evolució humana
Sessió Magistral Exposició dels temes lligats a l'evolució dels homínids, les tècniques aplicades a l'estudi de les restes fòssils i exposició del registre fòssil conservat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Identificació bàsica de l’anatomia humana mitjançant la utilització de material anatòmic humà i de primats.

Observació de l’anatomia del fòssils humans més importants amb la col•lecció de rèpliques.
Atenció personalitzada 1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica 3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs 4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Facilitar als alumnes la bibliografia específica per millorar l’aprenentatge dels continguts d’aquesta assignatura. - Ajudar i orientar de forma individual i personalitzada els interessos que desenvolupin els alumnes en l’àmbit de l’Evolució Humana. - Potenciar i orientar als alumnes per comprendre millor els estudis fets amb els fòssils humans. - Seguiment individual de la realització dels treballs, ressenyes, lectures i la consulta dels recursos bibliogràfics complementaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació d'una ressenya crítiques sobre dos articles científics de publicació recent relacionats amb l’àmbit de l’evolució humana. 80%
Sessió Magistral Assistència i participació a les classes teòriques i pràctiques 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total del 100% de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

Manual recomanat:

- Boyd, R. & Silk, J.B. (2006) How humans evolved. 4 edition. W.W. Norton & Company. / Boyd, R. & Silk, J.B. (2004). Cómo evolucionaron los humanos (J. Bertranpetit, Trad.). 2 ª edición Barcelona: Ariel.

 

Llibres:

- Arsuaga, J.L. y Martínez, I. (1998). La especie elegida. La larga marcha de la evolución humana. Madrid: Temas de Hoy.

- Arsuaga, J.L. (2001). El Enigma de la Esfinge. Areté, Barcelona

- Aiello, L. y Dean, C. (1990). An Introduction to Human Evolutionary Anatomy, San Diego: Academic Press.

- Carbonell, E. y Sala, R. (1999). Planeta Humà. Península, Barcelona.

- Carbonell, E., Rodríguez, X. P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F. & Hortolà, P. (2005). Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes. Barcelona: Ariel.

- Fleagle, J. (1999). Primate Adaptation and Evolution. San Diego: Academic Press.

- Johanson, D. y Edgar, B. (1996). From Lucy to Language. Nueva York: Simon & Schuster.

- Jones, S., Martin, R. y Pilbeam, D. (eds.) (1992). The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge: Cambridge University Press.

- Klein, R. (1989). The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. Chicago: University of Chicago Press. (2ª edición, 1999).

- Lorenzo, C. (2014). Las raíces de los neandertales. Investigación y Ciencia 458: 8-9.

- Stringer, C. y Gamble, C. (1996). En busca de los neandertales. Barcelona: Crítica.

- Tattersall, I. (1995). The Last Neandertal. Nueva York: Macmillan.

- Tattersall, I., Delson, E. y Van Couvering, J. (eds.) (1988). Enclyclopedia of Human Evolution and Prehistory. Nueva York: Garland. (Second Edition, 1999).

Complementària

Revistes científiques

1) Revistas especialitzades:

- American Journal of Physical Anthropology

- Journal of Human Evolution

- Evolutionary Anthropology

 

2) Revistes amb alguns continguts en evolució humana:

- Annual Review of Anthropology

- Current Anthropology

- International Journal of Osteoarchaeology

- Journal of Anthropological Archaeology

- Journal of Archaeological Science

- L'Anthropologie

3) Revistes multidisciplinars:

- Proceedings of the National Academy of Sciences

- Nature

- Science

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent