DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) RESTITUCIÓ PALEOAMBIENTAL Codi 12645202
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.burjachs@urv.cat
Professors/es
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Web http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant La Prehistòria moderna necessita de l’ús de mètodes analítics extrets d’altres ciències. Mitjançant alguns d’aquests mètodes, la paleoclimatologia aprofundeix en el nostre coneixement del paleoambient de les poblacions humanes del passat, tot fent estudis dels jaciments en la seva dimensió més microscòpica; és a dir, manifestant el que s’ha anomenat “registre arqueològic invisible”. La possibilitat de dotar d’unes bases teòriques i especialment d’uns coneixements pràctics de paleoambient, és una necessitat per a formar bons arqueòlegs quaternaristes, la qual cosa aconsella d’introduir aquesta disciplina dins del pla curricular del Màster en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la relació entre les espècies d'hominins i el clima. A1
A2
A5
A6
A7
A9
A10
A11
AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
Comprendre els fonaments teòrics del clima. A1
A2
A7
A9
A11
AC1
AC2
AC4
AC7
B1
B2
B3
B8
B12
B13
B16
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
C1
C2
C3
C4
CC1
CC3
Projectar una recerca en paleoambient. A1
A2
A3
A5
A7
A9
A11
A12
AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
B14
B15
B16
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
C1
C2
CC1
CC4
CC5
CC6
Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
AC1
AC2
AC3
AC7
B2
B3
B4
B5
B6
BC2
BC3
C1
CC1
CC3
CC4
Interpretar els resultats analítics paleoambientals, fruit de les distintes disciplines que hi intervinguin i en la recerca projectada. A1
A2
A11
AC1
AC2
AC7
AC11
B2
B4
B5
B6
B7
B11
BC2
BC3
BC4
C1
C4
CC1
CC3
CC4
Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. A1
A2
A11
AC1
AC2
AC7
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B12
BC2
BC3
BC4
BC5
C1
C4
CC1
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
I. Conceptes generals sobre clima I.1. Què condiciona el medi ambient.

I.2. Com l'home pot modificar el medi ambient.

I.3. Com aconseguir mostres a analitzar des de el punt de vista paleoambiental.
II. Ciències, tècniques, mètodes, disciplines, ... que intervenen en la Restitució Paleoambiental II.1. Geoarqueologia.
II.2. Arqueozoologia.
II.3. Antracologia.
II.4. Palinologia.
II.5. Carpologia i diatomees.
II.6. Fitòlits i Dendrologia
II.7. Isòtops.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
5 55 60
Sessió Magistral
30 5 35
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, adaptant-lo als interessos de recerca dels estudiants, sempre que sia possible.
Treballs Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació respecte l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic paleoambiental, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Sessió Magistral Classes teòriques, presentades amb material gràfic projectable. Aquestes presentacions estaran disponibles a través del Moodle.
Atenció personalitzada - Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia.

- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques.

- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinars i/o propis.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

1.- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia. 2.- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques. 3.- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinaris i/o propis. 4.- El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura que l’estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l’atenció personalitzada.


Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Projecte de treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
2.- Treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
70%
Proves de desenvolupament Examen escrit 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris: Es valorarà la participació de l'alumne en les discussions a l'aula teòrica i pràctica, la seva capacitat crítica i de raonament en els treballs a presentar i en l'examen, l'ús de materials no facilitats pel professor (Biblioteca, Internet, altres recursos), coneixements teòrics adquirits a classe, redacció i estructuració correcta del treball científic, així com l'assistència a classe.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Lézine, A.-M., Le pollen. Outil d'étude de l'environnement et du clima au Quaternaire, 2009, Société Géologique de France - Vuibert
García-Díez, M.; Zapata, L., Métodos y técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica. De lo técnico a la reconstrucción de los grupos humanos, 2013, Euskal Erriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
Rotaru, M.; Gaillardet, J.; Steinberg, M.; Trichet, J., Les climats passés de la Terre, 2006, Société Géologique de France / Vuibert
Uriarte-Cantolla, A., Historia del clima de la Tierra. https://www.academia.edu/, 2003, Servicio Central de Publicaciones del País Vasco,
Bradley, R.S., Quaternary Paleoclimatology. Methods of Paleoclimatic Reconstruction, 1985, Allen & Unwin. Boston
Dawson, A.G., Ice Age Earth. Late Quaternary Geology and Climate, 1992, reprinted 1994, Routledge. London, New York.

·  Projecció de temes mitjançant programa informàtic de presentació de xerrades.

·  Tot el material de treball estarà disponible en el Moodle de la assignatura.

BIBLIOGRAFIA

General Books

AADD (1986). Gran Louvre. Fouilles Archéologiques Cour Napoleon. Direction Régionale des Antiquités Historiques d'Ile-de-France. Paris.

AADD (1988). Mètodes científics aplicats a la reconstrucció paleoambiental de la Prehistòria. Cota Zero, 4.

AADD (1995). La catàstrofe i el catastrofisme. Generalitat de Catalunya / Departament de Cultura. Barcelona. (Comissió per a l'estimul de la Cultura Científica).

Berger, A. (1992). Le Climat de la Terre. Un passé pour quel avenir? De Boeck?Wesmael, Bruxelles.

Berglund, B.E. (Ed.) (1986). Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. John Wiley & Sons. Chichester.

Bradley, R.S. (1985). Quaternary Paleoclimatology. Methods of Paleoclimatic Reconstruction. Allen & Unwin. Boston.

Buxó, R. (1997). Arqueología de las plantas. Ed. Crítica. Barcelona.

Chaline, J. (1985). Histoire de l'homme et des climats au Quaternaire. Doin. Paris.

Crowley, T.J. & North, G.R. (1991). Paleoclimatology. Oxford University Press. Oxford.

Dawson, A.G. (1992, reprinted 1994). Ice Age Earth. Late Quaternary Geology and Climate. Routledge. London/New York.

Eddy, J.A. & Oeschger, H. (Eds.) (1993). Global Changes in the Perspective of the Past. John Wiley & Sons Ltd. Chichester.

Fullola, J.M. & Juan, J. (Eds.): Paleo?etnobotànica aplicada a l'Arqueologia Prehistòrica: 52?61. Dossier editat per la Societat Catalana d'Arqueologia. Barcelona.

Goudie, A.S. (1983). Environmental Change. Clarendon Press. 258 pp. Oxford.

Harding, A.F. (Ed.) (1982). Climatic Change in Later Prehistory. Edinburgh University Press. Edinburgh.

Hardy, R.; Wright, P.; Gribbin, J. & Kington, J. (1983). El libro del Clima. Hermann Blume Ediciones. Madrid.

Huggett, R.J. (1991). Climate, Earth Processes and Earth History. Springer?Verlag. Berlin?Heilderberg.

Lamb, H.H. (1995). Climate, History and the Modern World. Routledge. New York.

Lowe, J.J. & Walker, M.J.C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Longman. Essex. 446 pp.

Lumley, H. de (Ed.) (1976). La Préhistoire Française. CNRS. Paris. 3 volums.

Magny, M. (1995). Une histoire du climat: des derniers mammouths au siecle de l'automobil. Editions Errance. Paris.

Martín Chivelet, J. (1999). Cambios climáticos. Una aproximación al sistema Tierra. Ediciones Libertarias / Prodhufi. Madrid.

Nilsson, T. (1983). The Pleistocene. Geology and Life in the Quaternary Ice Age. D.Reidel Publishing Company. Stuttgart.

Peguy, P.C. (1970). Precis de Climatologie. Paris.

Renault?Miskovsky, J. (1986). L'environnement au temps de la Préhistoire. Méthodes et modèles. Masson. Paris.

Roberts, N. (1989). The Holocene. An Environmental History. Basil Blackwell. Oxford.

Rodà, I. (Ed.): Ciencias, metodologías y técnicas aplicadas a la Arqueología. Col. Ciencia Oberta, 4. Fundació Caixa de Pensions / Publicacions de la UAB. Barcelona.

Roy Ladurie, E. Le (1967). Histoire du climat depuis l'an mil. Flammarion. Paris. // Roy Ladurie, E. Le (1983). Historia del clima desde el año mil. Fondo de Cultura Económica. México. //  Roy Ladurie, E. Le (1991). Times of feast, times of famine: a history of climate since the year 1000. George Allen and Unwin. London.

Semah, A.-M. & Renault-Miskovsky, J. (eds.) (2004). L'évolution de la Végétation depuis deux millions d'années. Collection Paléoenvironnements. Éditions Artcom / Errance, Paris. (ISBN: 2.87772.278.3).

Termier, H. et G. (1973). Trama geológica de la historia humana. Labor (Nueva Colección Labor, 23). Barcelona.

Uriarte, A. (2003). Historia del clima de la Tierra. http://homepage.mac.com/uriarte/historia.html

Vernet, J.?L. (1997). L'homme et la fôret méditerranéene de la Préhistoire à nos jours. Editions Errance. Paris.

Williams, M.A.J.; Dunkerley, D.L.; De Deckker, P.; Kershaw, A.P. & Stokes, T. (1993). Quaternary environments. Edward Arnold. London.

Proceedings  with  environmental  subjects

Bottema, S.; Entjes?Nieborg, G. & Zeist, V. van (Eds.) (1990). Man's role in the shaping of the eastern Mediterranean Landscape. A.A. Balkema. Rotterdam.

Bravard, J.?P. & M. Prestreau (Eds.) (1997). Dynamique du paysage. Entretiens de Géoarchéologie. Ministère de la culture, Direction régionale des affaires culturelles, Service régional de l'archéologie. Lyon.

Ramil Rego, P.; Fernández Rodríguez, C. & Rodríguez Guitián, M. (eds.) (1996): Biogeografía Pleistocena ? Holocena de la Península Ibérica. Xunta de Galicia. Santiago de Compostela.

 

Specific  subjects

AAVV (1992). Les charbons de bois, les anciens écosystèmes et le rôle de l'homme. Bulletin de la Sociéte Botanique de France. Actualités Botaniques, 139 (2/3/4).

Athersuch, J.; Horne, D.J. & Whittaker, J.E. (1989). Marine and Brackish Water Ostracods (Superfamilies Cypridaceae and Cytheracea). Synopses of the British Fauna (New Series), 43). E.J. Brill. Leiden.

Beaulieu, J.L. & Suc, J.P. (1985). Les pollens et l'histoire de la végétation. In: Histoire et Archéologie (Les Dossiers), 93: 67?73.

Behre, K.E. (1986). Anthropogenic indicators in pollen diagrams. A.A. Balkema. Rotterdam.

Brown, C.A. (1960). Palynological Techniques. La Baton Rouge.

Burjachs, F. (1988). Aplicació de la Palinologia a l'Arqueologia. Cota Zero, 4: 24?30.

Burjachs, F. (1992). Paleobotánica y análisis polínico. In: I. Rodà (Ed.): Ciencias, metodologías y técnicas aplicadas a la Arqueología. Col. Ciencia Oberta, 4: 31?46. Fundació Caixa de Pensions / Publicacions de la UAB. Barcelona.

Buxó Capdevila, R. (1990). Metodología y técnicas para la recuperación de restos vegetales (en especial referencia a semillas y frutos) en yacimientos arqueológicos. Cahier Noir, 5. Ajuntament de Girona. 63 pp.

Chaline, J. & Alcalde, G. (1983). Los roedores y la Prehistoria. Revista de Arqueología, 25 (año 4, 2ª época): 6?11.

Chaline, J. & Mein, P. (1979). Les rongeurs et l'évolution. Doin Editeurs. Paris.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GEOLOGIA DEL QUATERNARI/12645102
INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA/12645101
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12645301
ELABORACIÓ DE TESI DE MÀSTER/12645110
ETNOARQUEOLOGIA/12645201
ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL/12645210
ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA/12645214

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOLOGIA DEL QUATERNARI/12645102
PALEOECOLOGIA HUMANA/12645107
PREHISTÒRIA D'ÀSIA I OCEANIA/12645103
INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA/12645101
ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA/12645214

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EVOLUCIÓ HUMANA/12645109
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12645205
PREHISTÒRIA D'AMÈRICA/12645206
PREHISTÒRIA D'EUROPA/12645104
PREHISTÒRIA D'ÀFRICA/12645105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent