DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DEL COMPORTAMENT SIMBÒLIC Codi 12645204
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
albert.rubio@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
RUBIO MORA, ALBERT
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’ofereix una explicació dels sistemes gràfics des d’una òptica antropològica, presentant l’activitat gràfica com un fenomen social y simbòlic dintre del conjunt d’activitats humanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluació de la informació en els diferents camps de recerca
  AC2 Capacitat de decisió analítica
  AC3 Conducció de protocols d'anàlisi tècnica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i avaluar les obres gràfiques de les societats prehistòriques d'acord a una dinàmica temporal A1
A2
A3
A7
A8
A11
B2
B6
C1
C2
C3
C5
CC1
2.- Comprensió del fet gràfic com un procés social vinculat a les produccions humanes A1
A2
A7
A11
AC1
AC2
AC3
B6
B8
B11
C1
C2
C3
3.- Avaluació i interpretació de la variabilitat sincrònica i diacrònica A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B6
B11
B15
C1
C2
C3
C4
C5
CC1
4.- Avaluació contextual de l'art prehistòric A1
A2
A3
A7
A9
A11
A13
B1
B2
B4
B6
B11
C1
C2
C3
C4
C5
CC1
5.- Aplicació de les tècniques del treball de camp (aixecament i registre documental) A1
A2
A3
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
CC1
6.- Avaluació de les variables de l'estudi (temes, tècniques i estil) A1
A2
A3
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
CC1
7.- Avaluació i crítica dels sistemes de datació A1
A2
A3
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B13
B14
C1
C2
C3
C4
C5
CC1

Continguts
Tema Subtema
I. Sistemes gràfics, art i arqueologia del simbolisme.

II. Grafisme i desenvolupament de les capacitats cognitives: capacitat estètica i evolució humana: sistemes tècnics i plàstics; la diversitat gràfica paleolítica: sincrònica i diacrònica; grafisme i reconstrucció social; i interpretació.


III. El Homo symbolicus: orígens dels sistemes gràfics

IV. L’explosió de l’expressió gràfica: les societats caçadors-recolectors

V. El grafisme post-paleolític: els inicis i l’assentament de les societats productores, i les societats metal·lúrgiques


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
Treballs
0 45 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió teòrica de situació del grafisme en la història i desenvolupament dels conceptes que expliquen el grafisme en el Plistocè. Activitats personals dels estudiants per avaluar bibliografia històrica i buscar referències bibliogràfiques i a la xarxa.
Sessió Magistral Sessions teòriques per avaluar i discutir continguts adquirits en la fase prèvia
Pràctiques de camp/sortides Visita de camp sobre art paleolític (zona cantàbrica)

Visita de camp sobre art llevantí i esquemàtic (zona llevantina)
Treballs Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
Atenció personalitzada - Aclariment de les qüestions concretes relatives als blocs temàtics concrets
- Ampliació dels recursos i bibliografia
- Desenvolupament dels interessos personals que els alumnes puguin tenir sobre els temes concrets que se desenvolupen en els blocs temàtics.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Aclariment de les qüestions concretes relatives als blocs temàtics concrets 2.- Ampliació dels recursos i bibliografia 3.- Desenvolupament dels interessos personals que els alumnes puguin tenir sobre els temes concrets que se desenvolupen en els blocs temàtics.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
2.- Identificació i avaluació del grafisme a partir d’imatges
50%
Proves de desenvolupament Examen escrit centrat en el desenvolupament dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de tenir un coneixement bàsic de les produccions gràfiques dels grups prehistòrics, del valor i significat de les grafies en el nucli de les societats que les realitzaren, i dels processos de treball i estudi d'aquest tipus de manifestacions


Fonts d'informació

Bàsica

Bahn, P.; Vertut, J. (1988): Images of the Ice Age.

Leroi-Gourhan, A. (1983): Los primeros artistas de Europa.

Groupe de reflexion sur L´Art Parietal Paleolitique (1993): L´Art Pariétal Paléolithique.

Leroi-Gourhan, A.; Delluc, B.; Delluc, G. (1995): Prehistoire de l´art occidental.

Lorblanchet, M. (1995): Les grottes ornées de la Préhistoire : nouveaux regards.

Lorblanchet, M. (1999): La naissance de l´art. Genèse de l´art préhistorique dans le monde.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent