DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12645205
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.vaquero@urv.cat
Professors/es
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Visió global del desenvolupament cultural dels grups prehistòrics a la Península Ibèrica des dels primers pobladors fins a l'Edat del Bronze, dins del seu context geogràfic i paleoambiental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre els criteris a partir dels quals es defineixen l'evolució de la Prehistòria peninsular i els esquemes d'ordenació cronocultural AC1
AC5
AC9
BC1
BC2
BC4
CC3
CC4
2.- Conèixer les dades arqueològiques bàsiques per entendre l'estat de la qüestió actual AC1
AC5
AC9
BC1
BC2
BC4
CC3
CC4
3.- Comprendre com l'estat de la qüestió actual està en relació amb el propi desenvolupament històric de la disciplina i les diferents perspectives des de les quals es pot abordar l'estudi de la Prehistòria peninsular AC1
AC5
AC9
BC1
BC2
BC4
CC3
CC4
4.- Analitzar els arguments arqueològics emprats actualment en la recerca i reflexionar al voltant de la seva adequació en relació als problemes que es volen resoldre AC1
AC2
AC5
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
CC3
CC4
5.- Aplicar el coneixement teòric assolit en l'elaboració d'un treball de recerca sobre un aspecte de la Prehistòria peninsular AC1
AC2
AC5
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció Tema 1.- L’estat actual de la investigació. Factors geològics i històrics.
II. Primers pobladors Tema 2.- Els primers pobladors.
Tema 3.- El poblament paleolític durant el Plistocé Mitja. El Paleolític Inferior.
Tema 4.- Les ocupacions de la Sierra de Atapuerca durant el Plistocé Mitjà.
III. Paleolític Mitjà Tema 5.- El Paleolític Mitjà.
Tema 6.- El Paleolític Mitjà a la Península Ibèrica.
Tema 7.- Patrons d’assentament i estratègies de subsistència durant el Paleolític Mitjà.
IV. Paleolític superior Tema 8.- La transició Paleolític Mitjà/Superior.
Tema 9.- El Paleolític Superior inicial.
Tema 10.- El Paleolític Superior final.
Tema 11.- Patrons d’assentament i estratègies de subsistència al Paleolític Superior.
V. Post-Paleolític Tema 12.- La crisi de les societats caçadores-recol•lectores.
Tema 13.- El Neolític.
Tema 14.- El Calcolític i l’Edat del Bronze.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
32 10 42
Pràctiques a laboratoris
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 15 15
Treballs
0 30 30
Estudis previs
0 5 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Reflexions sobre la història de la disciplina
Sessió Magistral Explicació a classe dels aspectes teòrics i empírics fonamentals
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de laboratori centrades en l’anàlisi i reconeixement de materials arqueològics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari i discussió d’articles
Treballs Realització d’un treball de recerca en grup
Estudis previs Recerca bibliogràfica
Atenció personalitzada - Aclarir aspectes teòrics i empírics
- Orientar bibliogràficament
- Fer un seguiment del treball de recerca relacionat amb l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Aclarir aspectes teòrics i empírics 2.- Orientar bibliogràficament 3.- Fer un seguiment del treball de recerca relacionat amb l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Demostració de la comprensió de les publicacions de lectura obligatòria 50
Treballs Treball de recerca 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Coneixement de les dades fonamentals 2.- Comprensió dels problemes científics i de la relació entre plantejaments teòrics i recerca empírica 3.- Capacitat per integrar i valorar les diferents perspectives en relació a un tema concret 4.- Identificació del significat cultural i/o cronològic de materials arqueològics


Fonts d'informació

Bàsica

Bibiogralia general:

 

Barandiarán, I., B. Martí, M.A. del Rincón i J.L. Maya (1998). Prehistoria de la Península Ibérica. Barcelona: Ariel.

 

Estévez, J. i A. Vila. 1999. Piedra a Piedra. Historia de la construcción del Paleolítico en la Península Ibérica. Oxford: BAR International Series.

 

Carbonell, E., J. M. Bermúdez de Castro, J. L. Arsuaga, J. C. Díez, A. Rosas, G. Cuenca-Bescós, R. Sala, M. Mosquera, i X. P. Rodríguez. 1995. Lower Pleistocene hominids and artifacts from Atapuerca-TD6 (Spain). Science 269:826-830.

 

Santonja, M., and P. Villa. 1990. The Lower Palaeolithic of Spain and Portugal. Journal of World Prehistory 4:45-94.

 

Carbonell, E. i M. Vaquero (eds). 1996. The Last Neandertals, the First Anatomically Modern Humans: A Tale About the Human Diversity. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

 

Cabrera, V. (ed) 1993. El origen del hombre moderno en el suroeste de Europa. Madrid: UNED.

 

Villaverde, V., J. E. Aura, i C. M. Barton. 1998. The Upper Paleolithic in Mediterranean Spain: A review of current evidence. Journal of World Prehistory 12:121-198.

 

Fullola, J. M. i N. Soler (eds) 1997. El món mediterrani després del Pleniglacial (18.000-12.000 BP), Sèrie Monogràfica, 17. Girona: Museu d'Arqueologia de Catalunya.

 

Villaverde, V. (ed) 1995. Los últimos cazadores. Transformaciones culturales y económicas durante el Tardiglaciar y el inicio del Holoceno en el ámbito mediterráneo. Alicante: Instituto de Cultura "Juan Gil-Albert".

 

López, P. (ed) 1988. El Neolítico en España. Madrid: Cátedra.

 

VV.AA. 1997. La Península Ibérica entre el Calcolítico y la Edad del Bronce. Saguntum, 30.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent