DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE LA MENT I COGNICIÓ Codi 12645209
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Adreça electrònica marina.mosquera@urv.cat
Professors/es
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura fonamentalment teòrica, dedicada al coneixement del desenvolupament de la cognició humana en l’evolució, a través de disciplines com la neurologia, la primatologia, la paleoantropologia i la psicologia, tot aplicat al registre arqueològic i paleontològic del Plistocè.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre els fonaments teòrics bàsics del funcionament del cervell, i de grau mitjà sobre el llenguatge, tecnologia prehistòrica i simbolisme. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5
2.- Aprendre a comprendre, projectar i valorar les anàlisis i els models interpretatius sobre la complexitat cognitiva d'una espècie fòssil. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5
3.- Aprendre a interpretar els indicadors de la complexitat cognitiva des del registre arqueològic. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
A. Cervell
1. Anatomia bàsica i funcionament normal
B. Llenguatge 1. Connexions neurals
2. Aparat fonador
3. Fonaments simbòlics de la comunicació
4. Comunicació i primats no humans
C. Tecnologia 1. Connexions cerebrals
2. Relació amb l’esquelet postcranial.
3. Derivacions cognitives del desenvolupament de la tecnologia en l’evolució humana
4. Tecnologia i primats no humans
D. Simbolisme 1. Primeres mostres artístiques
2. Primeres pràctiques funeràries

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 5 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al tema de la cognició i els criteris d'avaluació, tant biològics com comportamentals, de l'evolució de les capacitats humanes. Anivellament del grup.
Sessió Magistral Activitat 3: Classes magistrals Objectius :
1. Assistència
2. Comprensió dels continguts i debat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitat 2: Test i pràctiques
Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa
Treballs Activitat 1: Recensions de articles Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa.
Atenció personalitzada 1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
2.- Orientar el procés universitari de l’alumne.
3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a l'aula i a l'exterior d'exercicis per avaluar i interpretar els indicadors d'evolució de l'anatomia, de la complexitat humana i de la capacitat d'intervenció 20%
Treballs Treball personal de l'alumne d'anàlisi de bibliografia seleccionada amb l'objectiu de comprendre, avaluar i aprendre a aplicar criteris nous 40%
Proves de desenvolupament Prova escrita amb els següents Objectius:
1. Capacitat per demostrar l’adquisició de continguts.
2. Capacitat de demostració de reflexió
3. Capacitat per relacionar conceptes i processos
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a avaluar el desenvolupament de l'alumne, es tindran en compte els següents factors: 1.- Assistència i participació. 2.- Treballs i exercicis. 3.- Examen Criteris: 1.- Participació activa. 2.- Demostració de que l'alumne sap expressar les seves idees. 3.- Desenvolupament de la capacitat crítica i valorativa. 4.- Desenvolupament de la capacitat sintètica. 5.- Demostració de que l'alumne sap relacionar processos i conceptes.


Fonts d'informació

Bàsica

Aiello, L., and P. Wheeler. 1995. The Expensive Tissue Hypothesis: the brain and the digestive system in human  and primate evolution. Current Anthropology 36:199-221

 

Falk, D., J. C. Redmond, J. J. Guyer, C. Conroy, W. Recheis, G. W. Weber, and H. Seidler. 2000. Early hominid brain evolution: a new look at old endocasts. Journal of Human Evolution 38:695-717.

 

Holloway, R. 1996. "Evolution of the Human Brain," in Handbook of Human Symbolic Evolution. Edited by E. A. Lock & Ch. R. Peters, pp. 74-116. Oxford: Clarendon Press.

 

Wynn, T. 1991. Tools, Grammar and the Archaeology of cognition. Cambridge Archaeological Journal 1:191-206.

 

Boesch, C., and M. Tomasello. 1998. Chimpanzee and Human Cultures. Current Anthropology 39:591-614.

 

Defleur, A. 1993. Les Sépultures Moustériennes. Paris: CNRS.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent