DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE LA MENT I COGNICIÓ Codi 12645209
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Adreça electrònica marina.mosquera@urv.cat
Professors/es
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta és una assignatura fonamentalment teòrica, dedicada al coneixement del desenvolupament de la cognició humana en l’evolució, a través de disciplines com la neurologia, la primatologia, la paleoantropologia i la psicologia, tot aplicat al registre arqueològic i paleontològic del Plistocè. Es tracta d’una assignatura eminentment teòrica, encara que el debat es molt important.&nbsp;</p><div><br /></div><div> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre els fonaments teòrics bàsics del funcionament del cervell, i de grau mitjà sobre el llenguatge, tecnologia prehistòrica i simbolisme. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5
2.- Aprendre a comprendre, projectar i valorar les anàlisis i els models interpretatius sobre la complexitat cognitiva d'una espècie fòssil. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5
3.- Aprendre a interpretar els indicadors de la complexitat cognitiva des del registre arqueològic. AC1
AC2
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
A. Cervell
1. Anatomia bàsica i funcionament normal
B. Llenguatge 1. Connexions neurals
2. Aparat fonador
3. Fonaments simbòlics de la comunicació
4. Comunicació i primats no humans
C. Tecnologia 1. Connexions cerebrals
2. Relació amb l’esquelet postcranial
3. Derivacions cognitives del desenvolupament de la tecnologia en l’evolució humana
4. Tecnologia i primats no humans
D. Aprenentatge social 1. Primats no humans
2. Primats humans
E. Simbolisme 1. Primeres mostres artístiques
2. Primeres pràctiques funeràries

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
Seminaris
20 5 25
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al tema de la cognició i els criteris d'avaluació, tant biològics com comportamentals, de l'evolució de les capacitats humanes. Anivellament del grup.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitat 2: Test i pràctiques
Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa
Seminaris Activitat 3: Seminaris i debats
Objectius :
1. Participació
2. Comprensió dels continguts i debat
Treballs Activitat 4: Recensions d'articles o presentació en equip. Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa.
Atenció personalitzada 1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
2.- Orientar el procés universitari de l’alumne.
3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a l'aula d'exercicis per avaluar i interpretar els indicadors d'evolució de l'anatomia, de la complexitat humana i de la capacitat d'intervenció 10%
Seminaris Seminaris i debats a l'aula al voltant dels continguts específics de l'assignatura, esmentats al Pas 3 10%
Treballs Treball personal de l'alumne d'anàlisi de bibliografia seleccionada amb l'objectiu de comprendre, avaluar i aprendre a aplicar criteris nous 40%
Proves de desenvolupament Prova escrita o presentació en equip, amb els següents Objectius:
1. Capacitat per demostrar l’adquisició de continguts.
2. Capacitat de demostració de reflexió
3. Capacitat per relacionar conceptes i processos
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Abadía, O. M., & Nowell, A. (2015). Palaeolithic Personal Ornaments: Historical Development and Epistemological Challenges. Journal of Archaeological Method and Theory, 22(3), 952–979. https://doi.org/10.1007/s10816-014-9213-z

Abraham, A., & Windmann, S. (2007). Creative cognition: The diverse operations and the prospect of applying a cognitive neuroscience perspective. Methods, 42(1), 38–48. https://doi.org/10.1016/j.ymeth.2006.12.007

Alba, D. M. (2010). Cognitive inferences in fossil apes (Primates, Hominoidea): Does encephalization reflect intelligence? Journal of Anthropological Sciences, 88, 11–48. https://doi.org/http://www.nature.com/nature/journal/v446/n7135/suppinfo/nature05634_S1.html

Ambrose, S. H. H. H. (2010). Coevolution of Composite?Tool Technology, Constructive Memory, and Language. Current Anthropology, 51(S1), S135----S147. https://doi.org/10.1086/650296

Arrizabalaga, Á. R. R. R. (2015). An archaeology of emotions | Arqueología de las emociones. Vinculos de Historia, 4(4), 41–61.

Bargalló, A., Mosquera, M., & Lorenzo, C. (2018). Identifying handedness at knapping; an analysis of the scatter pattern of lithic remains. Archaeological and Anthropological Sciences, 10(3), 587–598. https://doi.org/10.1007/s12520-016-0378-0

Barkai, R. (n.d.). An elephant to share: Rethinking the origins of meat and fat sharing in Paleolithic societies.

Bar-Yosef, O. (2017). Can archaeology tell us about the evolution of cognition and language? Journal of Neurolinguistics, 43, 222–227. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2016.11.009

Bar-Yosef, O., & Wang, Y. (2012). Paleolithic Archaeology in China. Annual Review of Anthropology, 41(1), 319–335. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-092611-145832

Beck, D. M., Pinsk, M. A., & Kastner, S. (2005). Symmetry perception in humans and macaques. Trends in Cognitive Sciences, 9(9), 405–406. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.07.002

Bednarik, R. (2006). Lecture No . 7 . Towards a theory of cognitive origins. Cognition, (7).

Beran, M. J., Perdue, B. M., Futch, S. E., Smith, J. D., Evans, T. A., & Parrish, A. E. (2015). Go when you know: Chimpanzees’ confidence movements reflect their responses in a computerized memory task. Cognition, 142, 236–246. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2015.05.023

Bril, B., Smaers, J., Steele, J., Rein, R., Nonaka, T., Dietrich, G., … Roux, V. (2012). Functional mastery of percussive technology in nut-cracking and stone-flaking actions: experimental comparison and implications for the evolution of the human brain. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 367(1585), 59–74. https://doi.org/10.1098/rstb.2011.0147

Bruner, E., Preuss, T. M., Chen, X., & Rilling, J. K. (2017). Evidence for expansion of the precuneus in human evolution. Brain Structure and Function, 222(2), 1053–1060. https://doi.org/10.1007/s00429-015-1172-y

Byrne, R. (2004). The manual skills and cognition that lie behind hominid tool use. Why is tool use important in the study of human evolution?? Evolutionary Origins of Great Ape Intelligence, 31–44. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511542299.005

Byrne, R. W., & Russon, A. E. (1998). Learning by imitation: A hierarchical approach. Behavioral and Brain Sciences, 21(05), 667–721. https://doi.org/10.1017/S0140525X98001745

Carbonell, E., Barsky, D., Sala, R., & Celiberti, V. (2016). Structural continuity and technological change in Lower Pleistocene toolkits. Quaternary International, 393, 6–18. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.04.008

Carvalho, S., Biro, D., McGrew, W. C., & Matsuzawa, T. (2009). Tool-composite reuse in wild chimpanzees (Pan troglodytes): Archaeologically invisible steps in the technological evolution of early hominins? Animal Cognition, 12(1 SUPPL). https://doi.org/10.1007/s10071-009-0271-7

Coolidge, Frederick L. and Wynn, J. (n.d.). Coolidge&Wynn-JAR2004-Cognitive neuropsychological Chatelperronian.

Coolidge, F. L., & Overmann, K. A. (2012). Numerosity, Abstraction, and the Emergence of Symbolic Thinking. Current Anthropology, 53(2), 204–225. https://doi.org/10.1086/664818

Coolidge, F. L., & Wynn, T. (2016). An Introduction to Cognitive Archaeology. Current Directions in Psychological Science, 25(6), 386–392. https://doi.org/10.1177/0963721416657085

Corballis, M. C. (2014). Left Brain, Right Brain: Facts and Fantasies. PLoS Biology, 12(1). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001767

Coward, F., & Grove, M. (2011). Beyond the tools: Social innovation and hominin evolution. PaleoAnthropology, 111–129. https://doi.org/10.4207/PA.2011.ART46

Emery, N. J. (2004). The Mentality of Crows: Convergent Evolution of Intelligence in Corvids and Apes. Science, 306(5703), 1903–1907. https://doi.org/10.1126/science.1098410

Eren, M. I., & Lycett, S. J. (2012). Why Levallois? A morphometric comparison of experimental “preferential” Levallois flakes versus debitage flakes. PLoS ONE, 7(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0029273

Fairlie, J. E., & Barham, L. S. (2016). From Chaîne Opératoire to Observational Analysis: A Pilot Study of a New Methodology for Analysing Changes in Cognitive Task-Structuring Strategies Across Different Hominin Tool-Making Events. Cambridge Archaeological Journal, 26(04), 643–664. https://doi.org/10.1017/S0959774316000469

Falk, D., Redmond, J. C., Guyer, J., Conroy, C., Recheis, W., Weber, G. W., & Seidler, H. (2000). Early hominid brain evolution: a new look at old endocasts. Journal of Human Evolution, 38(5), 695–717. https://doi.org/10.1006/jhev.1999.0378

Foley, R., & Gamble, C. (2009). The ecology of social transitions in human evolution. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1533), 3267–3279. https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0136

Foley, R. A. (2016). Mosaic evolution and the pattern of transitions in the hominin lineage. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371(1698), 20150244. https://doi.org/10.1098/rstb.2015.0244

Gatewood, J. (1985). Actions speak louder than words. In J. Dougherty (Ed.), Directions in Cognitive Anthropology. (p. 199–220.). Urbana: University of Illinois Press.

Geribàs, N., Mosquera, M., & Vergès, J. M. M. M. (2010). What novice knappers have to learn to become expert stone toolmakers. Journal of Archaeological Science, 37(11). https://doi.org/10.1016/j.jas.2010.06.026

Gibson, K. R., & Ingold, T. (1995). Tools, Language and Cognition in Human Evolution. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Goren-Inbar, N. (2011). Culture and cognition in the Acheulian industry: a case study from Gesher Benot Yalhringaqov. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366(1567), 1038–1049. https://doi.org/10.1098/rstb.2010.0365

Goren-Inbar, N., Grosman, L., & Sharon, G. (2011). The technology and significance of the Acheulian giant cores of Gesher Benot Ya’aqov, Israel. Journal of Archaeological Science, 38(8), 1901–1917. https://doi.org/10.1016/j.jas.2011.03.037

Gracia, A., Arsuaga, J. L., Martinez, I., Lorenzo, C., Carretero, J. M., Bermudez de Castro, J. M., & Carbonell, E. (2009). Craniosynostosis in the Middle Pleistocene human Cranium 14 from the Sima de los Huesos, Atapuerca, Spain. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(16), 6573–6578. https://doi.org/10.1073/pnas.0900965106

Haidle, M. N. (2014). Building a bridge-an archeologist’s perspective on the evolution of causal cognition. Frontiers in Psychology, 5(DEC). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01472

Hallos, J. (2005). “15 Minutes of Fame”: Exploring the temporal dimension of Middle Pleistocene lithic technology. Journal of Human Evolution, 49(2), 155–179. https://doi.org/10.1016/j.jhevol.2005.03.002

Hare, B. (2011). From Hominoid to Hominid Mind: What Changed and Why? Annual Review of Anthropology, 40(1), 293–309. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-081309-145726

Harrod, J. (2014). Palaeoart at Two Million Years Ago? A Review of the Evidence. Arts, 3(1), 135–155. https://doi.org/10.3390/arts3010135

Hopkins, W. D., Russell, J., McIntyre, J., & Leavens, D. A. (2013). Are chimpanzees really so poor at understanding imperative pointing? Some new data and an alternative view of canine and ape social cognition. PLoS ONE, 8(11), 1–6. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0079338

Ingold, T. (1995). Technology, language, intelligence: A reconsideration of basic concepts. In K. & I. Gibson  T. (Ed.), Tools, Language and Cognition in Human Evolution. (p. 449–472.). Cambridge: Cambridge University Press.

Joulian, F., & Scarre, C. (1996). Comparing Chimpanzee and Early Hominid Techniques: Some Contributions to Cultural and Cognitive Questions. In P. Mellars & K. R. Gibson (Eds.), Modelling the early human mind. (p. 173–191.). Cambridge, UK.: Mcdonald Institute for Archaeological Research.

Lalueza-Fox, C., Gigli, E., Sánchez-Quinto, F., de la Rasilla, M., Fortea, J., & Rosas, A. (2012). Issues from Neandertal genomics: Diversity, adaptation and hybridisation revised from the El Sidrón case study. Quaternary International, 247(1), 10–14.

Lewis, J. E., & Harmand, S. (2016). An earlier origin for stone tool making: implications for cognitive evolution and the transition to Homo. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371(1698), 20150233. https://doi.org/10.1098/rstb.2015.0233

Llorente, M., Fabré, M., & Mosquera, M. (2008). Cerebral lateralization in chimpanzees: A phylogenetic approach to the study of the human brain | Lateralización cerebral en chimpancés: Una aproximación filogenética al estudio del cerebro humano. Estudios de Psicologia, 29(2). https://doi.org/10.1174/021093908784485084

Lycett, S. J., Collard, M., & McGrew, W. C. (2009). Cladistic analyses of behavioural variation in wild Pan troglodytes: exploring the chimpanzee culture hypothesis. Journal of Human Evolution, 57(4), 337–349. https://doi.org/10.1016/j.jhevol.2009.05.015

Matsuzawa, T. (2015). The Evolutionary Origins of Human Cognitive Development?: Insights from Research on Chimpanzees, 2815017.

Pinker, S. (2010). The cognitive niche: Coevolution of intelligence, sociality, and language. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(Supplement_2), 8993–8999. https://doi.org/10.1073/pnas.0914630107

Reynolds, P. C. (1995). The complementation theory of language and tool use. In K. R. Gibson & T. Ingold (Eds.), Tools, Language and Cognition in Human Evolution. (p. 407–429.). Cambridge: Cambridge University Press.

Savage-Rumbaugh, S., & Rumbaugh, D. M. (1995). The emergence of language. In K. R. G. & T. Ingold (Ed.), Tools, Language and Cognition in human evolution (pp. 86–108). Cambridge: Cambridge University Press.

Semendeferi, K., Lu, A., Schenker, N., & Damasio, H. (2002). Humans and great apes share a large frontal cortex. Nature Neuroscience, 5(3), 272–276. https://doi.org/10.1038/nn814

Seyfarth, R. M., & Cheney, D. L. (2016). Precursors to language: Social cognition and pragmatic inference in primates. Psychonomic Bulletin & Review, 1–6. https://doi.org/10.3758/s13423-016-1059-9

Stout, D. (2011). Stone toolmaking and the evolution of human culture and cognition. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366(1567), 1050–1059. https://doi.org/10.1098/rstb.2010.0369

Stout, D., Toth, N., Schick, K., & Chaminade, T. (2008). Neural correlates of Early Stone Age toolmaking: technology, language and cognition in human evolution. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 363(1499), 1939–1949. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0001

Stout, D. (2010). The Evolution of Cognitive Control. Topics in Cognitive Science, 2(4), 614–630. https://doi.org/10.1111/j.1756-8765.2009.01078.x

Stout, D. (2002). Skill and Cognition in Stone Tool Production. Current Anthropology, 43(5), 693–722. https://doi.org/10.1086/342638

Stout, D., Apel, J., Commander, J., & Roberts, M. (2014). Late Acheulean technology and cognition at Boxgrove, UK. Journal of Archaeological Science, 41, 576–590. https://doi.org/10.1016/j.jas.2013.10.001

Stout, D., & Chaminade, T. (2007). The evolutionary neuroscience of tool making. Neuropsychologia, 45(5), 1091–1100. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2006.09.014

Stout, D., Chaminade, T., Thomik, A., Apel, J., & Faisal, A. A. (2018). Grammars of

Tomasello, M. (1999). The Cultural Origins of Human Cognition. Harvard: Harvard Univ. Press.

Warneken, F., & Rosati, A. G. (2015). Cognitive capacities for cooking in chimpanzees. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 282(1809), 20150229. https://doi.org/10.1098/rspb.2015.0229

Whiten, A. (2000). Primate Culture and Social Learning. COGNITIVE SCIENCE Vol, 24(3), 477–508. https://doi.org/10.1207/s15516709cog2403_6

Wynn, T. (1995). Layers of thinking in tool behaviour. In K. & I. Gibson  T. (Ed.), Tools, Language and Cognition in Human Evolution. (p. 389–406.). Cambridge: Cambridge University Press.

Wynn, T. (1991). Tools, Grammar and the Archaeology of cognition. Cambridge Archaeological Journal, 1(2), 191–206.

Wynn, T. (2002). Archaeology and cognitive evolution. Behavioral and Brain Sciences, 25(3), 338–389. https://doi.org/10.1017/S0140525X02000079

Wynn, T., & Coolidge, F. L. (2016). Archeological insights into hominin cognitive evolution. Evolutionary Anthropology, 25(4), 200–213. https://doi.org/10.1002/evan.21496

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent