DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL Codi 12645210
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.verges@urv.cat
Professors/es
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén formar a l’alumne per tal que aquest sigui capaç de dissenyar i desenvolupar programes experimentals que forneixin dades per abordar problemàtiques en l’àmbit de l’arqueologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer la història de l'experimentació en arqueologia i les principals línies experimentals actuals de les diferents disciplines arqueològiques. AC1
AC9
2.- Adquirir experiència manual en activitats replicatives. AC3
AC11
BC1
3.- Aprendre a identificar les relacions causa - efecte. AC2
AC7
AC9
AC11
BC1
BC2
BC3
BC6
BC8
CC3
4.- Dissenyar i desenvolupar un programa experimental. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC7
BC8
CC2
CC3
CC5
5.- Estructurar la informació, relacionar-la i extreure'n conclusions. AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
I. L’experimentació en arqueologia





II. Experimentació sobre activitats productives
III. Experimentació sobre ús d’objectes
IV. Experimentació sobre agents naturals
V. L’elaboració de programes experimentals


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 55 55
Estudis previs
0 5 5
Pràctiques a laboratoris
24 0 24
Presentacions / exposicions
2 0 2
Sessió Magistral
10 0 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'arqueologia experimental avui
Disseny d'experiments
Treballs - Dissenya un programa experimental per abordar l’estudi d’una problemàtica arqueològica.
- Desenvolupa el programa, el documenta, controla les variables i enregistra les dades.
- Analitza els resultats i proposa hipòtesis.
- Detecta deficiències i/o errors i proposa modificacions per millorar l’experiment.
Estudis previs Analitza i valora treballs d’altres investigadors.
Pràctiques a laboratoris Assaja activitats i adquireix experiència i habilitat manual.
Presentacions / exposicions Presentacions (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació
Sessió Magistral Sessions teòriques sobre experimentació en arqueologia i coneixement de materials, amb suport audiovisual
Atenció personalitzada Seguiment personalitzat del progrés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria. 3.- Orientar el treball experimental. 4.- Discutir problemes o dubtes que sorgeixin durant el desenvolupament del treball per tal de cercar solucions. 5.- Assessorar a l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Disseny d’un programa experimental

Treball escrit en format d’article científic sobre l’experiment realitzat
15%


45%
Presentacions / exposicions Presentació (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació 25%
Proves de desenvolupament Prova escrita sobre mètodes i tècniques de control de variables experimentals 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Disposar d'informació sobre les principals línies de recerca en arqueologia experimental. 2.- Es valorarà la capacitat de dissenyar un programa experimental. 3.- Rigor en el control i documentació de variables. 4.- Capacitat d'analitzar les dades, jerarquitzar-les i relacionar-les. 5.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal), tant de forma oral com escrita. (qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats).


Fonts d'informació

Bàsica

Infraestructura tècnica de l’Àrea de Prehistòria i del Servei de Recursos Científics de la URV.

Revistes científiques:

 

Antiquity, American Antiquity, Boletín de Arqueología Experimental, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Proceedings of the Prehistoric Society, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Coles, J. (1979). Experimental Archaeology. London: Academic Press

 

Garidel, Y. (1985). Expérimentations practiques de technologies céramiques. Document d'Archéologie Méridionale  8: 133-139.

 

Reynolds, P. J. (1988). Arqueologia experimental. Una perspectiva de futur. Vic: Eumo Editorial.

 

Stone, P. G. & Planel, P. G. Ed. (1999). The Constructed Past: Experimental Archaeology, Education and the Public. New York: Routledge.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent