Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC3 |
Conduir protocols d'anàlisi tècnica. |
|
AC7 |
Capacitar-se en el tractament i registre de dades. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació |
|
AC10 |
Organitzar equips d'investigació. |
|
AC11 |
Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer la història de l'experimentació en arqueologia i les principals línies experimentals actuals de les diferents disciplines arqueològiques.
|
AC1 AC9
|
|
|
2.- Adquirir experiència manual en activitats replicatives. |
AC3 AC11
|
BC1
|
|
3.- Aprendre a identificar les relacions causa - efecte. |
AC2 AC7 AC9 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC6 BC8
|
CC3
|
4.- Dissenyar i desenvolupar un programa experimental. |
AC1 AC2 AC3 AC7 AC9 AC10 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC7 BC8
|
CC2 CC3 CC5
|
5.- Estructurar la informació, relacionar-la i extreure'n conclusions. |
AC1 AC2 AC7 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
I. L’experimentació en arqueologia
|
|
II. Experimentació sobre activitats productives |
|
III. Experimentació sobre ús d’objectes |
|
IV. Experimentació sobre agents naturals |
|
V. L’elaboració de programes experimentals |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Treballs |
|
0 |
55 |
55 |
Estudis previs |
|
0 |
5 |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
0 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'arqueologia experimental avui
Disseny d'experiments |
Treballs |
- Dissenya un programa experimental per abordar l’estudi d’una problemàtica arqueològica.
- Desenvolupa el programa, el documenta, controla les variables i enregistra les dades.
- Analitza els resultats i proposa hipòtesis.
- Detecta deficiències i/o errors i proposa modificacions per millorar l’experiment.
|
Estudis previs |
Analitza i valora treballs d’altres investigadors. |
Pràctiques a laboratoris |
Assaja activitats i adquireix experiència i habilitat manual. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques sobre experimentació en arqueologia i coneixement de materials, amb suport audiovisual |
Atenció personalitzada |
Seguiment personalitzat del progrés acadèmic dels alumnes. |
|
Descripció |
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
2.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria.
3.- Orientar el treball experimental.
4.- Discutir problemes o dubtes que sorgeixin durant el desenvolupament del treball per tal de cercar solucions.
5.- Assessorar a l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.
Durant
el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal
per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions
relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme
aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu
electrònic, Moodle...).
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Disseny d’un programa experimental
Treball escrit en format d’article científic sobre l’experiment realitzat |
15%
45% |
Presentacions / exposicions |
Presentació (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació |
25% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita sobre mètodes i tècniques de control de variables experimentals |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. Criteris d'avaluació: 1.- Disposar d'informació sobre les principals línies de recerca en arqueologia experimental. 2.- Es valorarà la capacitat de dissenyar un programa experimental. 3.- Rigor en el control i documentació de variables. 4.- Capacitat d'analitzar les dades, jerarquitzar-les i relacionar-les. 5.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal), tant de forma oral com escrita. (qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats). Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
Infraestructura tècnica de l’Àrea de Prehistòria i del Servei de Recursos Científics de la URV.
Revistes científiques:
Antiquity, American Antiquity, Boletín de Arqueología Experimental, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Proceedings of the Prehistoric Society, World Archaeology.
Bibliografia general:
Coles, J. (1979). Experimental Archaeology. London: Academic Press
Garidel, Y. (1985). Expérimentations practiques de technologies céramiques. Document d'Archéologie Méridionale 8: 133-139.
Reynolds, P. J. (1988). Arqueologia experimental. Una perspectiva de futur. Vic: Eumo Editorial.
Stone, P. G. & Planel, P. G. Ed. (1999). The Constructed Past: Experimental Archaeology, Education and the Public. New York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|