DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TECNOLOGIA LÍTICA Codi 12645211
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
Adreça electrònica andreu.olle@urv.cat
Professors/es
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dedicada a l’estudi de les eines lítiques prehistòriques, i té un caràcter específicament central en aquesta titulació. D’una banda, per l’estreta relació entre tecnologia i evolució humana, i, de l’altra, perquè els instruments de pedra representen una part essencial del registre arqueològic a partir del qual reconstruïm molts dels aspectes culturals de la Prehistòria. L’assignatura proporciona uns coneixements bàsics per al seguiment d’altres assignatures que plantegen visions diacròniques de la Prehistòria a escala continental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre el paper de la tecnologia lítica en l'evolució humana i reconèixer la seva importància per a l'estudi de les societats prehistòriques. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
2.- Conèixer les tècniques de la producció lítica. AC2
AC4
AC11
CC6
3.- Conèixer les principals fases distingides convencionalment en l'evolució tecnològica i les característiques de cadascuna d'elles. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
4.- Comprendre i aplicar sistemes de l'anàlisi tècnica de conjunts arqueològics d'època plistocena. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
BC6
CC6
5.- Conèixer les diferens subdisciplines i enfocaments dins la tecnologia lítica prehistòrica. AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC11
BC3
BC4
CC1
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. Tecnologia Lítica i Prehistòria. Nocions elementals, història de la disciplina i principals corrents teòriques i metodològiques


(temes 1 i 2).

II. Les matèries primeres lítiques, la mecànica de fractura de les roques i els sistemes i tècniques de producció lítica
(temes 3 i 4).

III. Els sistemes d’anàlisi i classificació d’instruments lítics
(temes 5 i 6).
IV. Desenvolupament històric de la tecnologia lítica. Els Modes Tècnics (temes 7 a 13).

V. L’anàlisi de conjunts arqueològics. Protocols de recerca, disciplines específiques i interpretació d’ocupacions humanes
(temes 14 i 15).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Pràctiques a laboratoris
12 13 25
Treballs
0 20 20
Sessió Magistral
36 0 36
 
Atenció personalitzada
17.5 0 17.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Pràctiques a laboratoris 1.- Manipulació de col•leccions de referència.
2.- Reproducció dels procediments bàsics de la talla lítica.
3.- Dibuix i classificació d’instruments lítics.
4.- Anàlisi i interpretació de conjunts arqueològics hipotètics i/o reals.
Treballs Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del programa, amb l'ajut de mitjans audovisuals
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria. 4.- Assessorar l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Exercici de classificació de materials 35%
Treballs Ressenya d'articles científics seleccionats pel professor 20%
Altres

Examen escrit

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats) Criteris d'avaluació: 1.- Domini de la terminologia específica de la disciplina. 2.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal). 3.- Domini dels sistemes d'anàlisi en tecnologia lítica prehistòrica. 4.- Coneixement bàsic de la tecnologia lítica prehistòrica en la seva vessant diacrònica i de les seves implicacions en l'evolució humana. 5.- Capacitat d'extraure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades empíriques.


Fonts d'informació

Bàsica

Litoteca, Col·leccions de referència d’instruments lítics

Taller de reproducció d’instruments lítics

 

Revistes científiques:

 

Antiquity, American Antiquity, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Nature, Proceedings of the Prehistoric Society, Science, World Archaeology.

 

Bibliografia bàsica:

 

Andrefsky, W. (1998). Lithics: Macroscopic Approaches to Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Baena, J. Ed. (1998). Tecnología Lítica Experimental: Introducción a la talla de utillaje prehistórico. B.A.R. International Series, Vol. 721.

 

Boëda, É. (1994). Le concept Levallois: variabilité des méthodes. CNRS. (Monographie du CRA, 9).

 

Bordes, F. (1961). Typologie du Paléolithique Ancien et Moyen. Bordeaux: Delmas.

Carbonell, E., Mosquera, M., Ollé, A., Rodríguez, X. P., Sala, R., Vaquero, M. & Vergès, J. M. (1992). New elements of the Logical Analytic System. First Meeting on Technical Systems to Configure Lithic Objects of Scarce Elaboration. Tarragona: R.S.A.T. (Cahier Noir, 6).

 

Débenath, A. & Dibble, H. L. (1994). Handook of Paleolithic Typology. Volume 1, Lower and Middle Palaeolithic of Europe. Philadelphia: University Museum, University of Pennsylvania.

 

Djindjian, F., Koslowski, J. & Otte, M. (1999). Le paléolithique supérieur en Europe. Paris: Armand Colin.

 

Gibson, K. R. & Ingold, T. Ed. (1993). Tools, Language and Cognition in Human Evolution. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Inizan, M. L., Roche, H. & Tixier, J. Ed. (1992). Technology of Knapped Stone. Meudon: C.R.E.P. (Prehistoire de la Pierre Taillée, Vol. 3).

 

Isaac, G. (1989). The Archaeology of Human Origins. Papers by Glynn Isaac. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Juan Eiroa, J., Bachiller Gil, J. A., Castro Pérez, L. & Loma Maurandi, J. (1999). Nociones de tecnología y tipología en Prehistoria. Barcelona: Ariel.

 

Knecht, H., Ed. (1997). Projectile Technology. New York and London: Plenum Press.

 

Luedtke, B. (1992). An Archaeologist's Guide to Chert and Flint. Los Angeles: Institute of Archaeology, University of California.

 

Merino, J. M. (1994). Tipología lítica. San Sebastian: Sociedad de Ciencias Aranzadi, (Munibe Antropologia - Arkeologia, suplemento 9).

 

Schick, K. D. & Toth, N. (1993). Making Silent Stones Speak. New York: Simon & Schuster.

 

Semenov, S. A. (1964). Prehistoric technology. An experimental study of the oldest tools and artifacts from traces of manufacture and wear. London: Cory, Adams and Mackay Ltd.

 

Stordeur, D. Ed. (1987). La Main et l'outil. Manches et emmanchements préhistoriques. Lyon: GS Maison de l'Orient. (Travaux de la Maison de l'Orient, Vol. 15).

 

Whittaker, J. C. (1994). Flintknapping: Making & Understanding Stone tools. Austin: University of Texas Press.

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent