IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) LITHIC TECHNOLOGY Code 12645211
Study programme
Quaternary Archaeology and Human Evolution (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4 Optional AN
Language
Anglès
Department History and History of Art
Coordinator
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
E-mail andreu.olle@urv.cat
Lecturers
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
Web http://prehistoria.urv.net
General description and relevant information This course is devoted to the study of the prehistoric stone tools, and has a central role in this Master’s Degree. First, because of the close relation existing between technology and human evolution, and also because the importance of the stone tools into the archaeological record from which prehistoric cultural processes can be reconstructed. This course offers basic knowledge to properly follow other courses focused specifically on diachronical views of Prehistory in different continents.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC2 Effective solutions to complex problems.
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate.
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative.
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English.
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies.
  CC3 Be able to manage information and knowledge.
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project.

Learning aims
Objectives Competences
1.- Conèixer i comprendre el paper de la tecnologia lítica en l'evolució humana i reconèixer la seva importància per a l'estudi de les societats prehistòriques. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
2.- Conèixer les tècniques de la producció lítica. AC2
AC4
AC11
CC6
3.- Conèixer les principals fases distingides convencionalment en l'evolució tecnològica i les característiques de cadascuna d'elles. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
4.- Comprendre i aplicar sistemes de l'anàlisi tècnica de conjunts arqueològics d'època plistocena. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
BC6
CC6
5.- Conèixer les diferens subdisciplines i enfocaments dins la tecnologia lítica prehistòrica. AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC11
BC3
BC4
CC1
CC3
CC6

Contents
Topic Sub-topic
I. Tecnologia Lítica i Prehistòria. Nocions elementals, història de la disciplina i principals corrents teòriques i metodològiques


(temes 1 i 2).

II. Les matèries primeres lítiques, la mecànica de fractura de les roques i els sistemes i tècniques de producció lítica
(temes 3 i 4).

III. Els sistemes d’anàlisi i classificació d’instruments lítics
(temes 5 i 6).
IV. Desenvolupament històric de la tecnologia lítica. Els Modes Tècnics (temes 7 a 13).

V. L’anàlisi de conjunts arqueològics. Protocols de recerca, disciplines específiques i interpretació d’ocupacions humanes
(temes 14 i 15).

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1.5 0 1.5
 
Laboratory practicals
12 13 25
Assignments
0 20 20
Lecture
36 0 36
 
Personal tuition
17.5 0 17.5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a l'assignatura
Laboratory practicals 1.- Manipulació de col•leccions de referència.
2.- Reproducció dels procediments bàsics de la talla lítica.
3.- Dibuix i classificació d’instruments lítics.
4.- Anàlisi i interpretació de conjunts arqueològics hipotètics i/o reals.
Assignments Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Lecture Exposició dels continguts del programa, amb l'ajut de mitjans audovisuals
Personal tuition

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria. 4.- Assessorar l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.

Assessment
  Description Weight
Laboratory practicals Classification of materials 35%
Assignments Article reviews 20%
Others

Examen escrit

40%
 
Other comments and second exam session

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats) Criteris d'avaluació: 1.- Domini de la terminologia específica de la disciplina. 2.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal). 3.- Domini dels sistemes d'anàlisi en tecnologia lítica prehistòrica. 4.- Coneixement bàsic de la tecnologia lítica prehistòrica en la seva vessant diacrònica i de les seves implicacions en l'evolució humana. 5.- Capacitat d'extraure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades empíriques.


Sources of information

Basic

Litoteca, Col·leccions de referència d’instruments lítics

Taller de reproducció d’instruments lítics

 

Revistes científiques:

 

Antiquity, American Antiquity, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Nature, Proceedings of the Prehistoric Society, Science, World Archaeology.

 

Bibliografia bàsica:

 

Andrefsky, W. (1998). Lithics: Macroscopic Approaches to Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Baena, J. Ed. (1998). Tecnología Lítica Experimental: Introducción a la talla de utillaje prehistórico. B.A.R. International Series, Vol. 721.

 

Boëda, É. (1994). Le concept Levallois: variabilité des méthodes. CNRS. (Monographie du CRA, 9).

 

Bordes, F. (1961). Typologie du Paléolithique Ancien et Moyen. Bordeaux: Delmas.

Carbonell, E., Mosquera, M., Ollé, A., Rodríguez, X. P., Sala, R., Vaquero, M. & Vergès, J. M. (1992). New elements of the Logical Analytic System. First Meeting on Technical Systems to Configure Lithic Objects of Scarce Elaboration. Tarragona: R.S.A.T. (Cahier Noir, 6).

 

Débenath, A. & Dibble, H. L. (1994). Handook of Paleolithic Typology. Volume 1, Lower and Middle Palaeolithic of Europe. Philadelphia: University Museum, University of Pennsylvania.

 

Djindjian, F., Koslowski, J. & Otte, M. (1999). Le paléolithique supérieur en Europe. Paris: Armand Colin.

 

Gibson, K. R. & Ingold, T. Ed. (1993). Tools, Language and Cognition in Human Evolution. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Inizan, M. L., Roche, H. & Tixier, J. Ed. (1992). Technology of Knapped Stone. Meudon: C.R.E.P. (Prehistoire de la Pierre Taillée, Vol. 3).

 

Isaac, G. (1989). The Archaeology of Human Origins. Papers by Glynn Isaac. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Juan Eiroa, J., Bachiller Gil, J. A., Castro Pérez, L. & Loma Maurandi, J. (1999). Nociones de tecnología y tipología en Prehistoria. Barcelona: Ariel.

 

Knecht, H., Ed. (1997). Projectile Technology. New York and London: Plenum Press.

 

Luedtke, B. (1992). An Archaeologist's Guide to Chert and Flint. Los Angeles: Institute of Archaeology, University of California.

 

Merino, J. M. (1994). Tipología lítica. San Sebastian: Sociedad de Ciencias Aranzadi, (Munibe Antropologia - Arkeologia, suplemento 9).

 

Schick, K. D. & Toth, N. (1993). Making Silent Stones Speak. New York: Simon & Schuster.

 

Semenov, S. A. (1964). Prehistoric technology. An experimental study of the oldest tools and artifacts from traces of manufacture and wear. London: Cory, Adams and Mackay Ltd.

 

Stordeur, D. Ed. (1987). La Main et l'outil. Manches et emmanchements préhistoriques. Lyon: GS Maison de l'Orient. (Travaux de la Maison de l'Orient, Vol. 15).

 

Whittaker, J. C. (1994). Flintknapping: Making & Understanding Stone tools. Austin: University of Texas Press.

 

 

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.