DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PALEONTOLOGIA DE MAMÍFERS: SISTEMÀTICA I EVOLUCIÓ Codi 12645217
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
Adreça electrònica bienvenido.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els mamífers van formar una part important del món prehistòric, eren recursos o perillosos per les diferents espècies humanes, competien pels mateixos recursos i estaven subjectes al mateix ambient. En moltes excavacions, gran part del material recuperat són restes de gran mamífers. L’estudi paleontològic d’aquestes restes poden donar informació sobre l’edat i el paleoambient del jaciment i aporta dades a estudis zooarqueológics. Els canvis biogeogràfics estan relacionats amb canvis climàtics. Existeixen molts estudis que intenten relacionar dispersions humanes fora de l’Àfrica o cap a Europa amb dispersions de grans mamífers. Un coneixement íntim de la paleontologia de grans mamífers és imprescindible per un prehistoriador. El curs de “Paleontologia de mamífers” consta de tres parts. La primera part està dedicada als coneixements anatòmics i taxonòmics bàsics, necessaris per poder excavar i interpretar un jaciment. La segona part tracta de l’evolució dels mamífers del Quaternari d’Europa occidental, les faunes clàssiques i importants del Quaternari eurasiàtic i Plio-Plistocè africà, i la biogeografía. La tercera part consta de treballs individuals dels alumnes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- L'alumne podrà identificar els elements principals de l'esquelet i de la dentició i podrà identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
BC1
CC1
CC2
CC3
2.- L'alumne serà conscient de la informació estratigràfica i ecològica o ambiental mantinguda en els fòssils individuals i en els conjunts de fòssils. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
BC1
CC1
CC2
CC3
3.- L'alumne estarà familiaritzat amb els principals taxons del Quaternari Europeu i la seva evolució. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
BC1
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
4.- L'alumne estarà familiaritzat amb els principals conjunts faunístics del Quaternari Euroastiàtic i del Plio-Plistocè Àfrica. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
AC9
BC1
BC8
CC1
CC2
CC3
5.- L'alumne entendrà la relació entre els canvis faunístics i canvis ambientals o de clima global. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
AC9
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
6.- L'alumne podrà utilitzar informació paleontològica en els anàlisis, síntesis i avaluacions de la prehistòria. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Anatomia

1.- Introducció a l’anatomia
2.- Pràctiques: reconèixer els elements principals de l’esquelet i de la dentició i saber identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements. La lògica de la sistemàtica taxonòmica és la base per la identificació dels grups dels mamífers.

Bloc 2. Sistemàtica i evolució dels grans mamífers del Quaternari Europeu 1.- Introducció a la taxonomia
2.- Cercopithecidae
3.- Carnivora
4.- Proboscidea
5.- Perissodactyla
6.- Artiodactyla
7.- Els canvis faunístics europeus en relació amb el clima global

Bloc 3. Els conjunts principals de mamífers grans del Quaternari eurasiàtic i del Plio-Plistocè Africà 1.- Europa: plistocè Inferior
2.- Europa: plistocè Mig
3.- Europa: plistocè Mig/Superior
4.- Europa: plistocè Mig/Superior - Faunes glacials
5.- Àfrica: Pliocè
6.- Àfrica: plistocè
7.- Àsia Occidental: Plio-Plistocè
8.- Àsia Central y Oriental: plistocè
9.- Les principals faunes insulars
10.- Les extincions al final del plistocè

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
0 35 35
Sessió Magistral
18 0 18
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la paleontologia als alumnes que no tinguin una formació prèvia en la disciplina. Anivellament del grup
Treballs Treball final
Sessió Magistral Sessions d'exposició, anàlisi i discussió de les dades de l'evolució dels mamífers durant el Plistocè
Pràctiques a laboratoris Pràctiques d'identificació de fòssils
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2.- Orientar la bibliografia més adequada. 3.- Discutir els treballs i les seves presentacions. 4.- Disposar d’altres fonts d’informació. 5.- Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball final (tema a triar pel professor)

30%
Proves de desenvolupament
Examen (Bloques 2-3)

Examen (Bloc 1)


40 %

30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: Coneixement de la morfologia (examen). Coneixement de les interpretacions (examen). Capacitat d'analitzar (treball final).


Fonts d'informació

Bàsica

Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F. & Hortolà, P. (2005). Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes. Barcelona: Ariel.

Carroll, R.L. (1988). Vertebrate Paleontology and Evolution. New York: W.H. Freeman & Company.

Meléndez, B. (Ed.) (1990). Paleontología 3. Volumen 1: Mamíferos (Primera parte). Madrid: Paraninfo.

Meléndez, B. (Ed.) (1995). Paleontología 3. Volumen 2: Mamíferos (Segunda parte). Madrid: Paraninfo.

Romer, A.S. (1966). Vertebrate Paleontology. Chicago: University of Chicago Press.

Simpson, G.G. (1955). Evolution of the Vertebrates. New York: John Wiley & Sons.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent