DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I DE L'ALTA EDAT MITJANA Codi 12665201
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
ramon.jarrega@urv.cat
josepmaria.macias@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
JÁRREGA DOMÍNGUEZ, RAMON
MACÍAS SOLÉ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Hoy la investigación destaca muchos fenómenos de continuidad en la Antigüedad tardía, mientras que otros van paulatinamente cambiando al hilo de las transformaciones sociales y culturales. La formación del arqueólogo en una secuencia posterior al siglo III resulta fundamental para el arqueólogo en general, que adquiere el concepto de transformación en el tiempo, y para quien específicamente se interese por la arqueología romana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Bon coneixement de la Història Econòmica i Social del món antic.
  AR4 Coneixement de la Història de l’Art Clàssic, especialment de l’escultura i l’arquitectura en un sentit ampli.
  AR5 Experiència pràctica en excavacions arqueològiques amb bon coneixement de les metodologies i els sistemes de registre.
  AR8 Alguns coneixements generals sobre el funcionament de la construcció tradicional, les estructures arquitectòniques i l’arquitectura en general, per poder interpretar les ruïnes d’edificis que apareguin en les excavacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocimiento de las transformaciones sociales a partir de la Antigüedad tardía AR1
BC3
Conocimiento de la evolución del tejido urbano de las ciudades, especialmente en Occidente. AR8
BC7
Conocimiento de las transformaciones de las grandes villas tardoantiguas. AR5
AR8
BC2
Conocimiento de las manifestaciones culturales propias del período, especialmente las referidas a la aparición y desarrollo del cristianismo. AR1
Habilidad para reconocer los programas iconográficos cristianos. AR4
BC3

Continguts
Tema Subtema
1.Las transformaciones económicas en el Mediterráneo Occidental. La fiscalidad y el Mediterráneo. El declive del sistema annonario.
2.La aparición del cristianismo. La nueva religión en el contexto cultural tardío. El movimiento martirial y su influencia. Las primeras construcciones cristianas.
3.La evolución del tejido urbano. Las transformaciones de la ciudad.
4.Las grandes villas tardías. Economía y ocio.
5.Las transformaciones en el hábitat rural. La aristocracia entre la ciudad y el campo. La continuidad campesina. Las evoluciones en la arquitectura de la villa.
6.Las ciudades cristianas. Episcopado e iglesias. Las ciudades occidentales.
7.Roma, Constantinopla y Ravena..
8.Las nuevas capitales. Las manifestaciones de los nuevos poderes. La impronta del Imperio Oriental.
9.De polis a medina. La presencia musulmana y diversas consecuencias.
10.La sociedad y el hábitat cristiano.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
60 60 120
Pràctiques de camp/sortides
40 40 80
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició dels continguts i dels mètodes d'aprenentatge i avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament del temari
Pràctiques de camp/sortides Visites guiades a monuments
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes i consultes

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Examen escrit sobre el contingut del temari 75
Proves de desenvolupament Se llevarán a cabo pruebas escritas tras cada uno de los bloques del programa. 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Congreso internacional. La España de Teodosio, Salamanca, 1998,

G.P. Brogiolo y B. Ward-Perkins, The Idea  and Ideal of Town between Late Antiquity and the Early Middle-Ages, Leiden, 1999 (serie Transformation of the Roman World)

G.P. Brogiolo, N. Gauthier y N. Christie, Towns and their Territories between Late Antiquity and the Early Middle Ages, (serie Transformation of the Roman World), Leiden, 2000.

L. Caballero y P. Mateos (eds.), Visigodos y omeyas. Un debate entre la Antigüedad tardía y la Alta Edad Media, Madrid, 2000.

N. Christie y S. Loseby, Towns in Transition: Urban Evolution in Late Antiquity and the Early Middle Ages,

Aldershot

, 1996.

R. Francovich y G. Noyé, La Storia dell'Alto Medievo italiano (VI-X secolo) alla luce dell'Archeologia, Florencia, 1994.

L. García Moreno y S. Rascón (eds), Complutum y las ciudades hispanas en la Antigüedad Tardía, Madrid, 1999.

A. Giardina, Società romana e Impero tardoantico, Roma, 1986, 4 vols

J.M Gurt, G., Ripoll y C. Godoy, "Topografía de la Antigüedad tardía hispánica. Reflexiones para una propuesta de trabajo", Antiquité tardive 2, (1994) 161-180.

C. Godoy, Arqueología y liturgia. Iglesias hispánicas, siglos VI al VIII, Barcelona, 1995.

J.H.W.G. Liebeschuetz, Decline and Fall of the

Roman

City

,

Oxford

, 2001.

G. Ripoll y J.M. Gurt, Sedes regiae (ann. 400-800), Barcelona, 2000.

Ward-Perkins, "Continuist, Catastrophist, and the Towns of Post-Roman Northern

Italy

", Papers of the

British

School

at

Rome

, LXV (1997), 157-176.Wickham, C., "

Italy

and the Early Middle Ages" en K. Randsborg (ed.), The Birth of Europe: Archaeology and Social Development in the First Millenium, Roma, 1989, 140-151.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent