DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MARC JURÍDIC DE LES MIGRACIONS Codi 12675103
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
RUIZ SANZ, MARIO
Adreça electrònica mario.ruiz@urv.cat
angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
RUIZ SANZ, MARIO
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció al règim jurídic de les migracions, fent especial incidència en el reconeixement i garanties dels dres humans i fonamentals en relació amb el multiculturalisme i els conflictes de drets, així com una aproximació genérica a la legislació sobre estrangeria vigent al nostre país.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. DRETS HUMANS I DRETS FONAMENTALS I.1.Concepte, aproximació lingüística i distincions terminològiques
I.2. El procés històric d'evolució i protecció dels drets fonamentals
I.3. Els drets civils i polítics
I.4. Els drets econòmics, socials i culturals
I.5. Els drets de "tercera o nova generació"
TEMA 2. DRETS FONAMENTALS I MULTICULTURALISME
II.1. Introducció: els fenòmens migratoris i el procés de globalització
II.2. El concepte de multiculturalisme
II.3. El debat polític i jurídic sobre el multiculturalisme
II.4. El dret a la cultura: identitats i diferències
II.5. Drets individuals i drets col·lectius. Un exemple: les tesis de Will Kymlicka
TEMA 3. CIUTADANIA MULTICULTURAL I CONFLICTE DE DRETS III.1. Ciutadania multicultural, complexa i diferenciada
III.2. Dos posicions enfrontades: liberalisme vs. comunitarisme
III.3. Un exemple "feble" de conflicte de drets: el vel i els drets de les dones
III.4. Un exemple "fort" de conflicte de drets: la mutilació genital femenina
III.5. Altres exemples de conflictes de drets fonamentals en societats multiculturals
TEMA 4. PRECISIONS TERMINOLÓGIQUES SOBRE ESTRANGERIA I CIUTADANIA IV.1. Conceptes: immigrant, ciutadà, persona
IV.2. Problemes actuals de la noció de ciutadania i drets de ciutadania
IV.3. L'accés a la ciutadania a través de la nacionalitat a l'Estat espanyol
TEMA 5. EVOLUCIÓ LEGISLATIVA SOBRE ESTRANGERIA A L'ESTAT ESPANYOL V.1. Període pre-constitucional
V.2. Llei Orgànica d'estrangeria 7/1985
V.3. Llei Orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social
V.4. Llei Orgànica 8/2000, de reforma de la Llei Orgànica 4/2000
V.5. Llei Orgànica 14/2003, de reforma de la Llei Orgànica 4/2000, i Reial Decret 2393/2004
TEMA 6. ASPECTES RELLEVANTS DEL RÈGIM JURÍDIC D'ESTRANGERIA: DRETS, DEURES I SITUACIONS ADMINISTRATIVES VI.1. Situacions administratives dels estrangers a Espanya: "regular", "irregular", "irregular empadronat"
VI.2. Drets i deures dels estrangers a Espanya
VI.3. L'empadronament municipal
VI.4. Tipus de visats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves pràctiques
0 19 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural, incidint en els conflictes de drets.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants. 20%
Proves pràctiques Avaluació d'un treball elaborat sobre la base d'unes preguntes sobre el temari 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV., Añón Roig, M.J., y otros, Lecciones de derechos sociales, Tirant lo blanch, Valencia, 2004 (2ª ed.).

AA.VV., Añón, M.J. y otros, Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blach, Valencia, 1996.

ANSUÁTEGUI ROIG, F.J. (y otros), Derechos fundamentales, valores y multiculturalismo, Dykinson, Madrid, 2005.

BALIBAR, E., Nosotros, ¿ciudadanos de Europa?  Las fronteras, el Estado, el pueblo, Tecnos, Madrid, 2003.

COHN-BENDIT, D.; SCHIMD, T., Ciudadanos de Babel, Talasa, Madrid, 1996.

DE ASÍS ROIG, R., “Inmigrantes: sujetos de derechos”, Revista Telemática de Filosofía del Derecho, nº 8, 2004/2005.

DE LUCAS, J., El desafío de las fronteras. Derechos humanos y xenofobia en una sociedad plural, Temas de Hoy, Madrid, 1994.

DE LUCAS, J., Europa: ¿convivir con la diferencia?, Tecnos, Madrid, 1992.

DE LUCAS, J., Globalització i identitats. Claus polítiques i jurídiques, Pòrtic, Barcelona, 2003.

DE LUCAS, J., Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, Icaria, Barcelona, 1996.

DE LUCAS, J., “Derechos sociales de los inmigrantes: ciudadanía y exclusión”, en VV.AA., Añón, M. J. y García Añón, J., (coords.), Lecciones de derechos sociales. Tirant lo Blanch, Valencia, 2002

DE LUCAS, J., PEÑA, S. y SOLANES, A., Trabajadores migrantes. Germania, Valencia, 2001

DE YTURBE, C., Multiculturalismo y derechos, Instituto Electoral Nacional, México D.F., 1998. 

GIANNI, M., Multiculturalisme et integration politique, L´Harmattan, Paris, 2002.

HABERMAS, J., La inclusión del otro, Paidós, Barcelona, 1999.

KYMLICKA, W., Ciudadanía multicultural, Paidós, Barcelona, 1996.

KYMLICKA, W., La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Paidós, Barcelona, 2003.

MARSHALL, T. H. y BOTTOMORE, T., Ciudadanía y clase social. Trad. De P. Linares, Alianza Editorial, Madrid, 1998

OLIVÉ, L., Multiculturalismo y pluralismo, Paidós, México D.F., 1999. 

PECES-BARBA, G., Curso de derechos fundamentales. Teoría general, Universidad Carlos III de Madrid, BOE, Madrid, 1999.

PECES-BARBA, G., Lecciones de derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 2005.

PÉREZ LUÑO, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, Tecnos, Madrid, 1999 (6ª ed.).  

PÉREZ LUÑO, A.E., Los derechos fundamentales, Tecnos, Madrid, 1984.

SARTORI, G., La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo…, Taurus, Madrid, 2001.

TAYLOR, Ch., Acercar las soledades. Federalismo y nacionalismo en Canadá, Gakoa, Bilbao, 1999.

TAYLOR, Ch., Multiculturalismo y la política del reconocimiento, Fondo de Cultura Económica, México, 1993.

VILLORO, L., Estado plural. Diversidad de culturas, Paidós, México, 1998.

VV.AA., (J de.Lucas, ed.), Derechos de las minorías en una sociedad multicultural, Cuadernos de Derecho Judicial, Consejo General del Poder Judicial, Madrid, 1998

VV.AA., (J. de Lucas, dir.), La multiculturalidad, Cuadernos de Derecho Judicial, Consejo General del Poder Judicial, Madrid, 2001

VV.AA., FERNÁNDEZ SOLA, N. y CALVO GARCÍA, M., (coords.), Inmigración y derechos. Segundas Jornadas de Derechos Humanos y Libertades Fundamentales. Mira Editores, Zaragoza, 2001

YOUNG, I.M., Justicia y políticas de la diferencia, Cátedra, Madrid, 2002.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRANGERIA I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA/125221215
DRETS I DEURES DELS IMMIGRANTS A ESPANYA/125221207
DRETS HUMANS, CIUTADANIA EUROPEA I IMMIGRACIÓ/125221206
CONCEPTES BÀSICS D'ESTRANGERIA/125221205


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent